Empreses

Ta-Tung creix precuinant a l'oriental menjar occidental

La gamma s'amplia amb productes com rotllets de brandada de bacallà. Comença a distribuir precuinats a França

Dobla guanys en dos anys i el 2014 projecta augmentar un 15% la facturació
Fer rotllets amb ous i bacó era un risc, però ho hem aconseguit

Rotllets de primavera xinesos amb brandada de bacallà de farciment? Sona estrany, però és una de les novetats que ha presentat en l'última edició d'Alimentària l'empresa Ta-Tung, líder en plats precuinats orientals a Espanya. En això de combinar la cuina oriental amb ingredients occidentals, aquesta companyia amb seu a l'Hospitalet de Llobregat ja té experiència, i en el saló Innoval de fa dos anys de la mateixa fira va obtenir una menció especial per la proposta de rotllets d'espinacs.

El rotllet de bacallà és una de les últimes incorporacions a la gamma Fusion (mètode oriental, menjar occidental) que l'empresa va introduir fa anys. Les altres tres són els rotllets english breakfast (amb ou, bacó, xampinyó i formatge), els d'empanada gallega, i els de barbacoa. Kav Ly, fundadora de la companyia, assegura que aquestes innovacions són molt ben rebudes pel públic perquè el menjar precuinat està consolidat en el mercat, i fa una analogia amb les pizzes. “Al principi només es feien les clàssiques, però en aconseguir un públic s'han anat introduint novetats. El rotllet de barbacoa té la mateixa acceptació que una pizza barbacoa. Fer rotllets amb ous i bacó era un risc, però ho hem aconseguit!”

La companyia, que ha duplicat els seus beneficis en els últims dos anys, va tancar el 2013 amb una facturació de cinc milions i mig d'euros, i pretén augmentar-la un 15% en l'exercici de 2014.

La marca es caracteritza perquè elabora els seus plats precuinats amb productes frescos, de proximitat, sense colorants, ni additius i perquè utilitza els sistemes de producció més innovadors sense renunciar a les tècniques tradicionals i artesanals per oferir productes competitius i de màxima qualitat. “Amb aquest tipus de menjar s'ha d'anar molt amb compte. Si una marca serveix un producte dolent, se'n ressenten totes les altres”, diu la propietària.

En l'última edició d'Alimentària, ha presentat tres noves gammes: les sopes de fideus Ramen, els Dim Sums i els Sweet Ta-Tung. Les sopes de fideus Ramen, un dels plats estrella dels millors restaurants asiàtics, es llançaran al mercat com un producte no deshidratat i llest per consumir sense la necessitat d'utilitzar aigua. D'altra banda, els Dim Sums, tapes de verdura, carn i marisc, estaran disponibles en una desena de varietats i es podran adquirir en format individual i per a grups.

Finalment, també incorporen com a novetat al seu catàleg els Sweet Ta-Tung, una línia de postres asiàtiques, mochis japonesos i rotllets dolços.

Lluny del ‘chino, no'. Ly explica que molt més difícil que introduir la fusió entre cuina oriental i occidental va ser engegar el negoci de precuinats, que els anys vuitanta no existia a Espanya. Arribada de París, on havia fugit de la guerra civil cambodjana l'any 1975, havia muntat una cadena de restaurants a Barcelona i va decidir ampliar el negoci venent rotllets que feia en les estones lliures. “Anava a les botigues tradicionals a vendre el producte, però entre el meu mal castellà i que era novetat, tot plegat era molt difícil. Tan bon punt entraves per la porta, t'esbandien dient ‘chino, no; chino, no'”, recorda. Va intentar-ho amb l'hostaleria, però el salt el va fer l'any 1998, quan va tenir clar que en el canal Horeca es creixia molt lentament i va apostar per vendre a les grans superfícies, convençuda que “aquí hi havia mercat”. I recorda la primera reunió amb el cap de compres de Caprabo, de la qual va sortir saltant per les escales havent aconseguit comandes de tres productes.

Posteriorment també va aconseguir subministrar a Bon Preu i dos anys després traslladaven la fàbrica a les actuals instal·lacions de l'Hospitalet de Llobregat, en una ampliació pensada per assortir les grans superfícies. “Ara no ho faria -explica- perquè el creixement de vendes era molt lent ja que estàvem creant un mercat, mentre que els costos fixos s'havien multiplicat. Però l'any 2005 es va començar a popularitzar el plat precuinat i hem acabat sortint-nos-en.”

Ta-Tung té actualment una plantilla de més de 50 treballadors i una fabricació diària de 40.000 rotlles, 7.000 safates d'arròs i 7.000 safates de pasta, i distribueix els seus productes a botigues d'alimentació i grans superfícies com El Corte Inglés, Carrefour, Alcampo o Eroski, entre d'altres. Entre els projectes d'innovació de futur, destaca la intenció d'introduir-se l'any que ve en el negoci de plats congelats.

Del negoci original de la restauració, Ly conserva un establiment a Barcelona, “per servir els clients de sempre, que són com de la família; ja anem per la tercera generació”. Fent cuina cambodjana i xinesa s'hi desfoga de la feina de la fàbrica i intenta ”tornar a dignificar el menjar xinès, que ha perdut prestigi i és considerat de mala qualitat, en contrast amb el japonès, que és més modern”.

Facturació

5,5 M€

Treballadors

50

Any de fundació

1980

Creada com a complement d'una cadena de restaurants fundada per una refugiada cambodjana, va ser pionera en la introducció dels precuinats orientals en els lineals de les grans superfícies. No para d'oferir menjar mediterrani cuinat a la xinesa o a la japonesa.
Tendències

Auge dels productes japonesos

Pel que fa a novetats en la línia Clássica, Ta-Tung ha presentat a Alimentària els nems (rotllets vietnamites) i broquetes de pollastre amb salsa teriyaki, saté o citronel·la. D'altra banda, en vista del creixement de la demanda de productes japonesos per part de públic espanyol, ampliarà els assortiments de sushi -ja en té amb productes com la tonyina, l'anxova i el cogombre- i traurà al mercat nous menús amb plats típics japonesos, “que aporten les proteïnes necessàries a qui no té temps per cuinar”.

Continuant el procés d'internacionalització, Ta-Tung té previst aquest any ampliar mercat a Portugal, incrementar l'expansió a Itàlia i començar a distribuir a França.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.