Els dentistes reaccionen contra el frau que els suposa la publicitat falsa
Els col·legis preveuen mecanismes de detecció i denúncia contra els anuncis que prometen tractaments a preus enganyosament econòmics
Si dius mentides et cauran les dents, assegura la dita. Els dentistes són experts en dentadura però també estan adquirint coneixements accelerats sobre la mentida. El Consell General de Dentistes (òrgan col·legial dels dentistes a l'Estat espanyol) emetia recentment un comunicat exigint “la retirada d'una publicitat falsa” feta per la companyia asseguradora Néctar i en la qual s'oferien descomptes en tractaments odontològics. L'anunci assegurava que Néctar oferia estalvis d'entre 30 i 2.000 euros als preus “estipulats pel Col·legi de Dentistes” per a tractaments com ara la neteja dental o l'ortodòncia invisible.
El Consell General de Dentistes ha reaccionat amb indignació afirmant que “la publicitat és radicalment falsa” perquè no hi ha cap llista de preus prefixats i és competència de cada professional establir les tarifes dels tractaments.
No és un cas aïllat en aquest sector, perquè la propaganda fraudulenta també ha portat el Col·legi Oficial d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya (Coec) a crear un observatori de la publicitat, que vol ser un canal directe de denúncia perquè “tots els col·legiats puguin posar en coneixement del Coec aquella publicitat que creguin que no s'ajusta a la normativa o que pugui ser denigrant per a la nostra professió”.
No és cap ganga.
El Coec considera que són les cadenes de franquícies odontològiques (es posa els exemples de Vitaldent o Dentix) les que tenen capacitat per fer potents campanyes de publicitat enganyosa per televisió, però que això acaba creant un efecte de mimetisme en les clíniques més menudes. “Entren en un joc similar i es dediquen a omplir les bústies del barri publicitant les seves suposades ofertes.”
Marc legal.
Chacón admet que és com apagar un incendi amb una regadora: “Avui en dia hi ha molts dentistes, la competència és terrible i sembla que s'imposa la convicció que si no ho faig jo, n'hi haurà algun altre que sí ho farà”. La conseqüència és que el pacient acaba rebent una informació completament esbiaixada.
Malgrat que la legalitat permet perseguir judicialment els casos de publicitat enganyosa, Ignasi Chacón lamenta que “els casos triguen molt temps a resoldre's i, encara que et donin la raó, aquella publicitat ha estat molt temps circulant. A més, també hi ha el joc de la lletra petita i dels asteriscs a peu de pàgina”.
Per tot plegat, el Coec busca convèncer des de la conscienciació més que no pas des de la repressió. “No demanem que es prohibeixi la publicitat, però sí que estigui més regulada i que s'eviti la publicitat enganyosa”.
En aquest sentit, el Coec no aposta per aplicar aquí les dràstiques mesures que sí existeixen en d'altres països europeus i que prohibeixen rotundament fer publicitat bucodental. En el darrer número de la revista del Coec hi ha una completa anàlisi de la regulació publicitària a Europa i, agafant dades del Consell de Dentistes europeu i de l'EU Manual of dental practice, s'exposa que a Àustria, la República Txeca, Dinamarca, Romania, Eslovènia, Luxemburg o Malta la publicitat està estrictament prohibida, i que a Croàcia i a Xipre només es permet excepcionalment i de manera temporal en els supòsits d'obertura d'una nova clínica dental.
Segons dades de l'Association of Dental Dealers in Europe (Adde), el negoci que genera la indústria bucodental a l'Estat espanyol és de més de 470 milions d'euros l'any.
La gana per arreplegar un tros de pastís ha fet que, juntament amb l'ampliació de la xarxa de clíniques de les cadenes franquiciades, també les companyies asseguradores i les mútues de salut hagin centrat esforços en el sector bucodental i impulsin l'obertura de clíniques pròpies.
Ignasi Chacón també llança un dard acusatori contra determinades pràctiques de propaganda que porten a terme les asseguradores. Critica que l'Estat espanyol sigui “l'únic lloc on es permeti vendre com a assegurança dental un producte que en realitat només és un pla de descompte”. És rotund a l'hora de manifestar que no hi ha cap assegurança en termes de salut bucodental i precisa que el que fan les asseguradores és jugar amb la semàntica per cobrar unes quotes mensuals que, després, només possibiliten una reducció del preu dels tractaments al pacient. “No és cap assegurança”, diu.
El dentista al telèfon
La competència i les necessitats del mercat obliguen a trobar noves solucions per millorar l'atenció a uns pacients que, sovint, van al dentista amb un nus de nervis a l'estómac.
Avinent és una empresa de productes i serveis de l'àmbit odontològic i ha desenvolupat una “aplicació interactiva inèdita per a dentistes i pacients que explica els tractaments odontològics digitals”.
L'empresa destaca que els avenços en el sector de l'odontologia permeten realitzar tractaments de cirurgia d'implants i substitució de peces dentals amb sistemes íntegrament digitals i, en aquest terreny, ofereix una aplicació “gratuïta, innovadora i amb un contingut inèdit”i que vol ser útil per explicar al pacient els diversos tipus de tractament que li pot realitzar. L'aplicació utilitza imatges reals, en 3D i animacions, i inclou tots els tipus de tractaments.