Eines

La crisi fa néixer un consumidor més crític

Cada cop més persones incorporen criteris de responsabilitat de les marques a l'hora d'adquirir un producte o un servei, un factor que de vegades passa a davant del preu

L'alimentació,
el tèxtil o els bancs són alguns dels sectors més sensibles

La consciència crítica dels ciutadans va augmentant i tenint més pes a l'hora d'inclinar-se per un o altre producte quan fan una compra o per una o altra empresa quan contracten un servei. Així es desprèn de l'informe sobre El ciutadà i l'RSE (responsabilitat social empresarial), que ha elaborat la Fundació Adecco. Aquest estudi conclou que els consumidors i usuaris tenen cada cop més en compte els criteris de sostenibilitat i ètica de l'empresa a qui compren el producte o contracten el servei.

“Efectivament, la crisi ha promogut el paper d'un ciutadà crític i selectiu, que valora cada cop més els intangibles relacionats amb la responsabilitat social a l'hora de consumir”, afirma el coordinador de la Fundació Adecco a Catalunya, Francisco Javier Pérez. “Encara avui el factor econòmic guanya la pugna, però és evident que aquest és un element que s'està debilitant i ho hem anat notant any rere any”, afegeix. Pérez creu que, arran de la crisi, les economies domèstiques es pensen més on destinar els ingressos “que tant costa aconseguir”. “En les nostres decisions influirà el preu, però no sempre serà el factor determinant, sinó que en molts casos valorarem altres condicionants com ara la confiança que ens inspiri la marca”, diu.

L'informe, elaborat a partir d'una enquesta a 1.000 ciutadans, conclou que el 49% dels catalans es mostren selectius a l'hora de consumir i incorporen criteris de responsabilitat quan han d'adquirir productes o serveis. A més, un 14% afirmen que mai han tingut en compte aquesta variable en el consum, però preveuen començar a fer-ho en un futur proper.

Qüestió d'edat.

La professora i investigadora d'EADA Bussiness School Elisabeth Garriga cita diversos estudis més que s'han elaborat respecte a això i que indiquen que al voltant del 20% dels consumidors estan disposats a pagar més a canvi que la marca del producte o servei incorpori criteris de responsabilitat. Aquests estudis apunten que l'edat dels consumidors té a veure amb el fet que el consum sigui més o menys responsable.

Segons Garriga, són els joves els més sensibilitzats amb aquests temes i els que acostumen a fer una tria en funció de la responsabilitat social de la marca.

La professora assegura que les empreses que estan més sota la lupa dels consumidors són aquelles que tenen part de la cadena de producció a països subdesenvolupats i emergents, per exemple les grans cadenes de moda, i també les que porten a terme activitats que tenen algun impacte mediambiental, com les indústries extractives. A aquests dos sectors que tradicionalment han estat molt sensibles, s'ha afegit en els darrers anys, segons diu, la indústria financera. En aquest cas, segons diu, està molt relacionat amb el comportament que han tingut les entitats durant els anys de crisi.

Més enllà de sectors concrets, Garriga assegura que també hi ha pràctiques més transversals que els consumidors han posat sota la lupa i posa com a exemple l'evasió d'impostos.

Per la seva banda, el coordinador d'Adecco a Catalunya posa de manifest que tots els sectors han notat aquest augment de la consciència dels consumidors, però que el tèxtil o l'alimentació i les begudes en són especialment sensibles. També parla dels serveis i el turisme, i recorda, per exemple, que avui dia és molt habitual que els ciutadans s'informin en fòrums i xarxes socials sobre l'opinió d'altres consumidors abans de reservar un hotel o casa rural. “No només valorem el preu, sinó també el tracte rebut, l'atenció, l'hospitalitat... aspectes que són RSE encara que no en siguem conscients”, comenta.

Segons l'enquesta elaborada per la Fundació Adecco, els aspectes més valorats pels consumidors són l'ètica, la transparència i la no discriminació dels treballadors per raons de sexe, edat o discapacitat. Pérez destaca que l'opinió dels mateixos treballadors de l'empresa és “fonamental”, ja que actuen, diu, com a “ambaixadors de la marca”. No obstant això, deixa clar que també cal tenir en compte -segurament, cada cop més- internet, on els consumidors solen acudir per informar-se. “Els consumidors valoren el que diguin d'elles mateixes les organitzacions a través de la seva web i les xarxes socials, així com l'opinió de tercers que es vegin afectats per la seva activitat.”

Menys pressupost.

La crisi no només ha influït en el comportament dels consumidors respecte a l'RSE, sinó també en el de les empreses. Segons la professora d'EADA Bussiness School, aquestes, majoritàriament, han reduït el pressupost que destinen a aquesta qüestió. Això no vol dir, però, que facin menys accions. “Potser no han gastat tant i han fet coses més petites, però han mantingut el nombre d'accions o, fins i tot, l'han augmentat.” Segons Garriga, la responsabilitat social utilitzada com a màrqueting ha tendit a desaparèixer, però, en canvi, les empreses s'han centrat més en accions destinades a col·lectius en risc d'exclusió social.

Segurament tot això ha fet que, com explica Garriga, en els darrers anys, també hagi augmentat l'interès de les empreses per mesurar el retorn de les seves accions de responsabilitat. Hi ha instruments per avaluar tant el retorn econòmic per a la pròpia companyia com el retorn social i com impacta a la societat.

Un nou fòrum d'empresaris responsables

Es va presentar a EADA fa un any i ara la iniciativa està a punt d'entrar en funcionament. Es tracta del Cercle de Negocis Ètics, una nova plataforma que han impulsat empreses com ara Factor Energia, Numintec o Alquimia. Aquesta associació vol esdevenir un punt de trobada per a empreses i autònoms compromesos amb una gestió ètica integral de les companyies, segons el seu secretari, el comunicador i escriptor David Escamilla. “L'ètica és rendible”, assegura Escamilla, que defensa que les empreses que incorporen aquests criteris generen confiança i, amb això, un “cercle virtuós” al seu voltant, que els porta a aconseguir tenir més i millors proveïdors i més i millors clients. I, per a això, continua Escamilla, és imprescindible que tant la direcció com els propietaris de la companyia creguin en la importància de la responsabilitat social.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.