Gran angular

Cercar les hores barates de consum elèctric

Una part dels consumidors comencen a ser proactius en l'estalvi d'energia, i s'aboquen a contractar factura amb discriminació horària per consumir en hores més barates

El gran canvi en el consum el donarà el comptador digital amb corba horària

A la darreria de l'any passat, i a l'inici d'enguany, hom ha percebut símptomes que el consumidor d'electricitat és més proactiu i, davant el fet incontestable que el rebut de la llum no baixa, ni baixarà, significativament, s'escarrassa a demanar una facturació més econòmica, la tarifa amb discriminació horària, en què es poden assolir estalvis de fins a un 40%.

En aquesta modalitat de facturació, l'anomenat “període vall” s'estén des de les deu fins a les dotze hores de l'endemà a l'estiu, i des de les onze fins a la una de l'endemà. Aquesta tarifa, com explica Emili Rousaud, director general de la comercialitzadora independent Factorenergia, “és especialment indicada per a propietaris de segona residència que tenen consums nocturns importants, com ara el rec del jardí i la depuració de la piscina”. Així mateix, “també és bo fer discriminació horària entre nit i dia, dels kw que gasten electrodomèstics com ara la rentadora i l'eixugadora”.

Això sí, com diu, “per a una tarifa de discriminació horària, cal un canvi radical de conducta, que ha d'estar orientada a l'estalvi”. “Si la fas, no té sentit tenir durant la nit apagats aquests electrodomèstics.” Val a dir que, si hom trenca la disciplina, i aquests consums es fan fora de l'“horari vall”, el recàrrec pot arribar llavors a un 20%.

Ajudar a estalviar.

Des d'una altra comercialitzadora, Holaluz.com, la seva cap d'operacions, Carlota Pi, testimonia que sí que alguna cosa es mou entre els consumidors: “Dels 1.500 nous clients que aconseguim cada mes, un 20% demanen o bé reducció de potència o discriminació horària.” Així mateix, dels 50.000 clients que ja té la comercialitzadora, un 5% ja han demanat el canvi cap a la nova tarifa. “Nosaltres ho recomanem molt: en un estudi intern realitzat recentment sobre el nombre de clients als quals sortiria a compte fer discriminació horària, en funció dels seus hàbits de consum, hem vist que només tretze persones hi perdrien, si no anessin a la tarifa que aprofita els preus barats del «període vall».” De fet, la companyia ara té previst fer una campanya per promoure el canvi a discriminació horària. “Nosaltres volem que el client pagui un preu just per l'energia, que no llenci els diners, no tenim cap incentiu perquè gastin més del compte.”

Però, quan realment podrem parlar de consum intel·ligent, estalviar en un sentit profund, serà quan tots els consumidors posseeixin un comptador digital. La llei obligava les companyies elèctriques a substituir un 35% dels comptadors convencionals a final del 2014, i a hores d'ara semblen haver progressat fins a un 40%, segons algunes informacions.

Com diu Emili Rousaud, “quan es despleguin els comptadors intel·ligents, que tenen corba horària, es podran prendre decisions per optar entre hores més cares i més barates”. En la seva opinió, el desplegament no està anant tan de pressa com caldria i, a més, “encara més important que culminar l'extensió dels comptadors digitals entre els consumidors, és que les elèctriques ofereixin les dades de consum horari”. Justament, en aquests moments la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) està redactant un procediment perquè les elèctriques proporcionin als consumidors la corba horària de consum, cosa que els donarà un veritable poder de decisió sobre quan han de gastar, “sempre que es faci pedagogia perquè realment sigui així”.

La tecnologia també hi posa el seu gra de sorra per fomentar una despesa eficient de l'energia. Factorenergia posa a disposició dels consumidors una aplicació mòbil, que dóna els preus que es fixaran el dia següent, amb la qual cosa el consumidor té la possibilitat d'estalviar en “hores vall” i, nogensmenys important, “contribuir en la mitigació del canvi climàtic, amb aquesta modulació de la seva conducta com a consumidor”, com diu Rousaud, per a qui “estalviar energia és una obligació moral, cal fer petits gestos contra els gasos d'efecte hivernacle”.

“Si mai t'han saltat els ploms, malfia-te'n; potser vol dir que tens un excés de potència contractada.” Aquest és un dels consells que dóna Carlota Pi des d'Holaluz.com, que ja ha fet, pel cap baix, uns 10.000 ajustaments de casos en què hi ha un contracte de 5,5 kw, quan perfectament, per les necessitats de consum de la llar, es podria estar a 5,5 kw. A Factorenergia la tasca d'ajustament ha estat especialment intensa en el camp de les empreses, i ja se n'han ajustat unes 32.000. Com explica el director de Factorenergia, “en molts casos, els instal·ladors van sobredimensionar la potència perquè no pogués caure res, i per això hi ha molts clients domèstics i industrials que tenen massa potència”.

Estem, doncs, davant un nou consumidor, que transita de la condició d'abonat passiu a client que exerceix els seus drets? Emili Rousaud pensa que predomina el perfil de “consumidor mandrós, perquè la necessitat de la llum ja la té resolta, i no vol pensar que canviant d'operador pot estalviar diners”. “A més, té la falsa percepció que comporta tràmits administratius complicats.”

Mandrós o ignorant?

Carlota Pi, per la seva banda, creu que “si bé hi ha molta gent que ha fet el canvi de xip, i ara és un client conscient dels seus drets, hi ha un sector que és com l'elefant de la paràbola: un elefant enorme lligat a una petita estaca, i que no s'allibera perquè des de ben menut hi ha estat lligat i desconeix que pot ser lliure”. Així, potser s'estima més parlar d'un consumidor que desconeix que hi ha una altra cosa a l'altra banda que d'un consumidor mandrós que no vol actuar. A Holaluz.com sí que han pogut comprovar aquest moviment del nou consumidor que vol fer una despesa intel·ligent de l'energia i exigeix uns drets legítims. “S'observa de forma molt més marcada en l'àmbit urbà, a les ciutats de Barcelona i Madrid”, explica.

Una rebaixa de preus que només és aparent

Mes a mes, el preu del rebut de la llum mostra un comportament poc previsible, que fa sospitar que les rebaixes que s'havien anunciat no seran reals. Com analitza Francisco Valverde, president de l'Associació Nacional d'Estalvi i Eficiència Energètica, “el mes de febrer passat va confirmar que els canvis fiscals i altres introduïts pel govern han comportat un notable encariment del mercat majorista i, per tant, dels preus per a tota mena de consumidors.” En la seva anàlisi, febrer va oferir per al consumidor mitjà una rebaixa al rebut del 5,5% respecte del gener, però un 12,1% més car que la del febrer de l'any passat. Pel que fa al preu de l'energia al mercat majorista, la rebaixa d'un mes a un altre va ser del 7,7%, però es va mantenir un 18,5% per damunt de la del febrer de l'any passat. En el mercat majorista, el preu mitjà del darrer febrer està per damunt de la mitjana dels darrers sis anys, tot i ser inferior als anys 2011 i 2013. Valverde afirma que “la previsió per al 2015 apunta a un increment de la factura per a un consumidor mitjà que ronda el 3,5%.” Fonamenta aquest càlcul en què enguany al mercat majorista no s'estan donant fins ara gaires hores en rangs de preus baixos, de zero a 10 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.