Eines

Es pot assolir la felicitat a la feina?

Està demostrat que empleats més feliços fan empreses més competitives

Tot i que les vacances és el moment que s'associa més a la felicitat, aquest estat d'ànim també té cabuda i molt en l'empresa. Ser feliç mentre es treballa és possible. I, atenció, a més a més, contribueix a la competitivitat de les organitzacions empresarials. Així ho revela un estudi realitzat per la Universitat de Wisconsin que demostra que una ment positiva és més productiva que una de negativa o estressada, però també més que una de neutral. Per això mateix la consultora PricewaterhouseCoopers ha fet un informe sobre la importància que té per a les empreses poder mesurar la felicitat dels seus empleats. L'informe recomana fer servir aquestes anàlisis de clima laboral per millorar la gestió dels recursos humans i assolir avantatges competitius.

Esther Casademont, directora general de Hunivers People Hub, una consultora de persones que treballa per un canvi de les relacions a les empreses, explica que amb el nou entorn laboral els empleats més motivats ja no entenen la feina com una obligació sinó com un divertiment, i que és aleshores quan les empreses guanyen en competitivitat i flueix el treball en equip. Així que, per afavorir que els empleats gaudeixin de la seva jornada laboral, caldrà tenir en compte alguns aspectes i afavorir-los.

Tot i no voler entrar en l'etern debat de si els diners són els únics responsables de la felicitat, és obvi que abans que res les organitzacions han de garantir uns ingressos mínims als empleats. I, malgrat la satisfacció que genera, una puja de salari no és l'únic puntal sobre el qual es recolza la felicitat. Fa més d'una dècada es va quantificar el preu de la felicitat i es va considerar que una persona necessita un increment salarial del 8.000.000% per augmentar un punt el seu nivell de felicitat en una escala del 0 al 10, cosa que confirma el dèbil impacte dels ingressos en la felicitat. Segons explica Ada Ferrer, investigadora de l'Institut d'Anàlisi Econòmica (IAE-CSIC), un cop acreditats uns sous en concordança amb el mercat, hi ha un ventall de condicions que han de garantir-se a les empreses per afavorir la felicitat. Una de les principals és l'entorn on es desenvolupa la feina: “No només és important tenir un bon cap i uns bons companys, sinó també que participem activament en la convivència harmònica”, explica.

Pel que fa a l'àmbit de les tasques, a mesura que es faciliti més autonomia per desenvolupar la feina, més s'influirà en la felicitat. “Cada cop tenim més clar que nosaltres també volem decidir en tots els apartats de la nostra vida”, explica Casademont. A més a més, l'empresa ha de garantir que els seus treballadors tinguin nous reptes per assolir i que al mateix temps els permeti aprendre coses noves.

Ara bé, tot plegat ha de tenir un element bàsic: la transparència i la claredat, que es pacti abans què és el que persegueix la companyia i què s'espera de cadascun dels seus empleats. Per això mateix, es considera indispensable que es valori la feina ben feta i s'informi els empleats quan ho estan fent malament, de manera constructiva, per saber com s'ha de millorar.

Hi ha altres elements que donen l'optimisme a les empreses. Curiosament, qui triga menys de 15 minuts per anar de la feina a casa és més feliç, o qui treballa en grup està més alegre que qui desenvolupa la seva feina sol. Però també una jornada laboral en locals tancats té treballadors més feliços que fent la feina a l'aire lliure.

Començar des de l'escola

a.p

Carles Cros tenia trenta anys, una bona feina en una consultora internacional i un futur prometedor en el món corporatiu, però va posar fre a la seva fulgurant trajectòria professional en les grans organitzacions perquè no se sentia feliç. No es va resignar a fer el que tothom esperava d'ell i ho va deixar tot, i es va embarcar en un projecte empresarial nou amb un objectiu tan ambiciós com és: “inspirar les persones a fer el que vulguin i que trobin sentit a la vida”. Cros es va sumar a l'empresa que Carlos Piera havia posat en marxa feia un any: Delivering Hapiness, una consultora dedicada a ajudar a introduir elements de felicitat a les empreses i generar una cultura basada en els valors.

Després de conèixer Piera i explicar-li el seu projecte, Cros va prendre la decisió de convertir-se en emprenedor a través de Delivering Hapiness i van engegar una nova línia de negoci, Delivering Hapiness at School, dedicada a ajudar a fer escoles més felices basant-se en la ciència de la felicitat. I es van convertir així en l'única consultora dedicada a aquesta tasca.

La firma dóna serveis de coach consulting a les escoles que volen millorar l'ambient i la implicació de la comunitat . La seva manera d'operar és la seguent: primer fan un diagnòstic de l'escola a alumnes, professors i famílies i, un cop analitzat, preparen un pla d'accions amb tallers formatius, d'implementació ide mentoria. La companyia també dóna recursos al professorat per reforçar l'acció tutorial i, a més, distribueix un segell d'Aenor que certifica les escoles amb intel·ligència emocional.

Cros explica que en a penes tres anys de vida han tirat endavant 20 projectes en escoles i centres com ara Virolai de Barcelona, Àgora de Sant Cugat i Sant Josep de Sant Vicenç dels Horts. “Implementar programes com aquests ajuda a crear comunitats educatives amb identitat, alineades i amb un propòsit comú. D'aquesta manera es millora el funcionament del centre i la implicació.”. Tot un repte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.