Opinió

El sector aeronàutic segueix accelerant

Segons la consultora IHS, en les pròximes dècades el 40% del creixement tindrà lloc a Àsia, que acull la major part de la població mundial. La regió comprarà més de 14.300 avions en vint anys i quadruplicarà la flota actual. Però ni Airbus ni Boeing poden adormir-se. Perquè, aviat, hauran de competir amb els nous fabricants xinesos

El saló aeronàutic de Singapur va tancar el 21 de febrer amb una visió optimista de la situació actual i les perspectives futures del sector. Mentre l'economia mundial desaccelera entre incerteses financeres i geopolítiques, el sector aeronàutic en contínua transformació segueix accelerant. En 2015, els fabricants van vendre més avions, els aeroports i les companyies aèries van veure créixer el trànsit aeri i el nombre de passatgers, van millorar els seus comptes i van reduir l'endeutament, i els usuaris van gaudir de tarifes aèries més avantatjoses. El centre neuràlgic se situa als mercats emergents, sobretot l'asiàtic, a causa de la seva major dimensió territorial i humana i el sorgiment d'unes classes mitjanes que incrementaran els trànsits interns, continentals i intercontinentals.

Els fabricants segueixen liderats per Boeing i Airbus, que competeixen estretament per la supremacia del sector. En aquesta cursa, el constructor europeu sembla imposar-se al nord-americà a mitjà i llarg termini. El 2015, els dos grups van lliurar 1.403 aparells a les companyies aèries. Boeing, per quart any consecutiu, va superar amb 768 Airbus, que en va lliurar 635. Ambdós van signar 1.804 noves comandes. Però va ser Airbus la que, per tercer any consecutiu, va rebre més (1.036) que Boeing (768). A la fi de 2015, les comandes pendents es xifraven en 12.522 aparells. Airbus en sumava 6.787, que asseguraven 10 anys de producció, mentre Boeing en tenia 5.795 per a vuit anys. Ara com ara, Boeing lliura més aparells però és Airbus qui rep més noves comandes. Per corregir aquest problema, Airbus optimitzarà la producció per aconseguir lliurar més aparells que Boeing el 2019. L'europea va incrementar els seus beneficis fins a 2.696 milions d'euros el 2015, un 15% més que el 2014. En canvi, els de Boeing van baixar un 5% sumant 4.766 milions d'euros el que va provocar que les seves accions caiguessin en Borsa després de rebaixar-se les previsions de negoci i es vegi obligada a un procés de reestructuració.

Les vendes, a l'alça.

Les vendes d'avions comercials creixeran un 9,2% fins a 2020 a Àsia-Pacífic, molt per sobre del 7,5% previst a tot el món. Xina seguirà sent el principal comprador amb un 11,3% anual. Altres grans clients són Índia i els països del Golf i del sud-est asiàtic. Segons la consultora IHS, en les pròximes dècades el 40% del creixement tindrà lloc a Àsia, que acull la major part de la població mundial. La regió comprarà més de 14.300 avions en les dues pròximes dècades i quadruplicarà la flota actual. Però ni Airbus ni Boeing poden adormir-se. Perquè, abans del previst, hauran de competir amb els nous fabricants xinesos i d'altres països que intentaran discutir-los la seva actual supremacia mundial.

Segons l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), el nombre de passatgers del transport aeri va créixer un 6,5% el 2015. S'espera que seran 3.800 milions el 2016, un 7% més que l'any anterior. Es van incrementar un 70% en l'últim decenni. Les companyies aèries del Golf van transportar el 2015 un 10,5% més de passatgers que l'any anterior. I van guanyant quota del mercat mundial transportant el 14,2% dels passatgers internacionals després de superar les seves competidores nord-americanes amb el 13,4%. Una altra regió expansiva és Amèrica Llatina, on el nombre de passatgers es va incrementar un 9,3%. Asia-Pacífic va progressar un 8,2% i Europa, un 5%. Uns resultats afavorits pel descens dels preus dels bitllets, un 5% respecte del 2014. El percentatge d'ocupació dels avions va aconseguir el 80,3%. A Europa va arribar al 82,6%. I el tràfic dels aeroports creix sense parar. Atlanta, Pequín i Dubai, amb 101,5, 89,9 i 78 milions de viatgers, van ser els més transitats el 2015. També va ser un any rècord per als de Madrid, Barcelona i Palma, amb 46,8, 39,7 i 24 milions respectivament.

Les companyies aèries també es van beneficiar d'una baixada dels tipus d'interès que els ajuda al pagament del seu finançament. I la brusca caiguda dels preus del barril de petroli fins als 30 $, que va rebaixar la factura energètica des dels 230.000 milions el 2013 a 135.000 el 2015. També van reduir les despeses de personal. I van tornar a guanyar diners. Segons IATA, van acumular un benefici net d'uns 33.000 milions $ el 2015, dos cops més que els 17.300 el 2014. I preveuen un rècord històric d'uns 36.500 milions el 2016. Cal recordar que el 2008 van perdre més de 26.000 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.