Opinió

Educació financera contra la fragilitat financera

La gran revolució pendent no es farà als bancs, ni en els reguladors ni en els governs; es materialitzarà quan ciutadans i petites empreses, ara en una situació d'inferioritat manifesta en contractar productes i serveis financers, redueixin l'asimetria informativa en relació amb els bancs

El gran canvi pendent en el sector financer no és la desaparició de les oficines bancàries físiques substituïdes per app o altres accessos on-line. Tampoc ho és l'entrada de nous competidors com les grans empreses tecnològiques o les fintech especialitzades. I encara menys, reduir els riscos d'insolvència en bancs i entitats financeres.

La gran revolució pendent no es farà als bancs, ni en els reguladors ni en els governs; es materialitzarà quan ciutadans i petites empreses, ara en una situació d'inferioritat manifesta en contractar productes i serveis financers, redueixin l'asimetria informativa en relació amb els bancs i proveïdors financers a través de la inclusió i la capacitació en finances personals, quan ens decidim a apoderar la gent per posar fi o almenys limitar l'actual fragilitat financera.

L'efecte sintètic d'aquesta manca de coneixements i habilitats financeres en un país és mantenir una ràtio elevada de “fragilitat financera”. Aquesta “fragilitat financera” es defineix en diversos estudis (alguns dirigits per la professora Lusardi, directora acadèmica del GFLEC, Global Financial Literacy Excellence Center, probablement la primera autoritat mundial en recerca sobre capacitació, educació o alfabetització financera) com la incapacitat (a través de qualsevol mitjà) de poder obtenir una determinada quantitat de diners (2.000 $ en aquests estudis americans, ara 1.800 €) per a una emergència absoluta. Per descomptat que les condicions efectives, de feina i per tant de recursos, o altres circumstàncies personals i socials són les fonamentals per explicar bona part d'aquesta fragilitat, però aquests altres elements vinculats a la incapacitat per gestionar les nostres finances personals i, per tant, trobar-nos que no disposem d'un fons d'emergència per a eventualitats, són importants i –bones notícies!- superables.

Així, en l'estudi esmentat, el 40% de la població nord-americana és “financerament fràgil” en el sentit descrit, però –menys comprensible– ho són el 31% de les persones amb llocs de treball fixos i adequats. Fins i tot el 29% de gent amb ingressos per sobre de 50.000 $ (45.000 euros) o el 25% de la gent amb graus universitaris no poden escometre de cap manera l'emergència inesperada que exigeix 1.800 €. Una troballa important de l'estudi és que, a igualtat d'ingressos i situació personal, les persones més “alfabetitzades financerament” són molt menys fràgils, que les analfabetes financeres. Evidentment, no pel sol fet de tenir més o menys coneixements i habilitats amb les finances personals sinó perquè aquesta circumstància els ha permès prendre millors decisions i, per tant, estar menys endeutades, gestionar millor les seves finances personals a través d'un pressupost i un control de les despeses, i en definitiva haver tingut més tendència (que no capacitat) a estalviar.

Les implicacions.

La “fragilitat financera”, i encara de forma més concreta l'exclusió financera, hauria de tenir implicacions en molts nivells, tant en la decisió responsable de les administracions de facilitar l'educació financera i, per tant, “capacitar” més ciutadans, com en determinats elements de polítiques públiques. Així, la fragilitat financera genera, per ser superada, comportaments molt inadequats, per exemple amb préstecs d'usura molt cars i perillosos que no fan altra cosa que encara empitjorar més la situació personal, o a través de pressions a família o amics perquè ajudin en l'emergència. Això últim, per descomptat, pot ser una solució ocasional i temporal, però pot també tenir conseqüències pernicioses per la nostra vida social i personal si som incapaços de retornar-ho i amb això perjudiquem el prestador familiar o amic.

Les implicacions en matèria de polítiques públiques han de suposar necessàriament més educació financera especialment en joves, més afectats que els adults per la fragilitat financera. També haurien de posar-se en marxa incentius clars per a l'estalvi a curt i llarg termini, o per a la preparació complementària de la jubilació.

Ho deia fa pocs dies la professora Lusardi en un simposi de l'OCDE i de Money Wise, l'organisme holandès per a l'educació financera: “Les polítiques públiques haurien de generar resiliència financera”, aquesta qualitat de les coses per, amb prou elasticitat, tornar a la seva forma original després d'un sotrac; o en persones, la capacitat de resistir, sobreposar-se a les adversitats i recuperar l'estat anímic anterior.

Efectivament, resiliència financera en forma de coneixements i habilitats (educació financera) per gestionar millor les nostres finances personals i superar les conseqüències de la fragilitat. Cap altra recepta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.