Empreses

Messer Ibérica

Messer aprova crear un centre d'R+D un cop superada la crisi

La filial per a Espanya i Portugal de la multinacional alemanya dedicada a la producció de gasos industrials i alimentaris planeja augmentar la seva participació en el negoci mèdic

Messer Ibérica, el principal subministrador d'oxigen i nitrogen per a la química i la petroquímica del Camp de Tarragona, planeja obrir un centre d'R+D. El director general de Messer Ibérica, Karl Hauck, explica que tot i que la iniciativa està ara com ara paralitzada per la crisi, hi ha una voluntat ferma per tirar endavant el projecte un cop s'hagi sortit de la recessió.

La filial del grup alemany Messer, amb seu a Vila-seca (Tarragonès), ha buscat aliances amb les autoritats del Camp de Tarragona per al seu projecte d'R+D. “Han mostrat bona predisposició”, diu Hauck, que afegeix que a més “el propietari del grup mare és al consell d'administració de la filial ibèrica i per tant hi ha línia directa per engegar iniciatives d'aquesta importància”. Així, malgrat que l'aprovació final la prendrà el consell d'administració del grup, que té la seu social a Krefeld, el director general reconeix que el camí ja està pràcticament aplanat.

La filial té per als propers cinc anys un plan d'inversions per a Portugal i Espanya d'uns 20 milions d'euros. En aquesta xifra s'hi inclouria el primer centre d'R+D i a més a més noves instal·lacions. Hauck assegura que gran part d'aquesta inversió es concentrarà a Catalunya. “Nosaltres vàrem néixer aquí i és des d'on volem créixer”, matisa.

El negoci de Messer prové en un 50% del subministrament d'oxigen i nitrogen a la petroquímica i la química de Tarragona, que es distribueix per via canonada. La facturació restant prové de la producció de gasos líquids: nitrogen, oxigen i argó que es distribueix en ampolla o en camions cisterna arreu de l'Estat a molts altres sectors.

La inversió per als propers cinc anys anirà dirigida principalment als gasos que tenen aplicació en el sector medicinal i alimentari.

Fa poc més d'un any que Messer Ibérica va engegar l'àrea de gasos mèdics i és en la que més expectatives de creixement ha posat. “És un sector impermeable a les crisis i hem fet un esforç per adaptar les nostres plantes a aquesta àrea”, afegeix el director general.

El mateix any que s'estrenava en el negoci dels gasos mèdics, l'empresa va inaugurar dues plantes noves, una de fraccionament d'aire i un liquador al Morell (Tarragonès) i una planta de botelles a Sant Isidre (Alacant).

En el seu conjunt va suposar una inversió d'aproximadament 42 milions d'euros. I això que va ser un any en què el sector petroquímic es va ressentir especialment de la crisi.

La davallada de la producció a la química i la petroquímica de Tarragona va tenir el 2009 un efecte directe sobre Messer, que va baixar un 30% les seves vendes. El balanç final de la companyia, però, es va mantenir gràcies a un rigorós pla d'estalvi.

Messer ha optat per mantenir el personal i centrar les retallades en despeses, sobretot millorant els coeficients de consum energètic dels centres de producció. La planta del Morell, per exemple, ha suposat un estalvi energètic per sobre del 10%.

Hauck etziba que l'objectiu del grup és passar la crisi sense reduir personal i mantenir els sous. Aquest any, l'empresa considera que s'ha notat una certa estabilitat, tot i que reconeix que encara no es registren índexs de creixement. “Hi ha la sensació que ja s'ha tocat fons i crec que el sector petroquímic ja ha patit el que havia de patir”, puntualitza el director general de Messer Ibérica.

L'empresa a més a més ha fet una aposta per diversificar productes amb aplicacions per al sector alimentari, mèdic i del paper. “Aquí és on podem compensar la disminució de les vendes en la química i la petroquímica i esperem créixer”, explica. La previsió, de fet, és incrementar enguany els ingressos en gasos líquids i gasos amb botella un 10%, i l'any que ve un 10% més. “Hem millorat la xarxa de distribució i el departament de vendes”, avança Hauck.

La multinacional alemanya Messer és la cinquena companyia més gran del món del sector i la primera empresa familiar de gasos mèdics i industrials. El grup té al voltant de 4.500 empleats repartits per tot el món i més de 120 centres ubicats entre Europa i Àsia. Ara com ara compta amb centres tecnològics a Alemanya, Àustria, França i Suïssa. Cadascun es dedica la recerca específica de la metal·lúrgia, l'alimentació o la biotecnologia.
Facturació 2009
36,2 M€
Empleats
100
Naus productives
2
L'aniversari

La firma no sap el que és la crisi dels 40

Messer Ibérica representa aproximadament un 5% del negoci del grup Messer. Aquest any ha fet 40 anys i la manera de celebrar-ho van ser unes jornades per aportar noves idees a la lluita contra el canvi climàtic i d'altres esdeveniments festius per a clients, proveïdors i empleats. El director general de la filial assegura que l'empresa, malgrat l'entorn, no està en crisi i que esperen ser-hi almenys 40 anys més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.