Focus

La reserva catalana dels busos interurbans

Una històrica relació publicoprivada en el transport de viatgers per carretera ha donat lloc a un model singular a Catalunya que per alguns és d’èxit i per d’altres, car i opac

EL superàvit comercial es queda

Per primer cop durant una fase de creixement, Catalunya ven més a l’exterior que no pas compra. El salt competitiu de les empreses ha permès un fet insòlit en l’economia, però el dubte és si aquest canvi de patró és definitiu

La creació de valors entra a les empreses

Consciència i sostenibilitat, amb les persones en l’epicentre, irrompen en l’estratègia empresarial per conformar nous models que arraconen el capitalisme més dogmàtic. L’RSC de les grans empetiteix davant l’aposta de la pime

Pors i tremolors

Problemes d’índole global, com la tornada del proteccionisme i l’engreix del deute, fan que molts observadors entrelluquin la possibilitat d’una nova crisi

Retorn a la incerta normalitat

L’economia torna al joc d’una política monetària ortodoxa, sense estímuls del BCE Tot patint una certa desacceleració, l’economia catalana ha de demostrar que pot assumir un escenari de diner més car

Adversaris per a Renfe

Els aspirants a competir amb l’operadora pública prenen posicions davant la liberalització del tren de passatgers el 2020. L’alta velocitat és el mercat més apetible, però cal una gran inversió i la rendibilitat és incerta

Quan volar va deixar de ser un luxe

Enguany fa un quart de segle de la liberalització de l’aviació comercial

El treball assalariat té els dies comptats?

L’autoocupació és una tendència creixent arran de la digitalització La creu d’aquest fenomen és l’ús fraudulent de la figura de l’autònom i la precarització de les condicions laborals

Mobilitat laberíntica

L’Ajuntament de Barcelona admet preocupació per la proliferació de nous ginys de transport a la via pública

Operadors multimodals?

Enrico Sargiacomo, de Scoot, explica que lluny de limitar-se a les motos i a les bicis, l’objectiu és esdevenir un operador intermodal que ofereixi també cotxes. “La idea és que l’usuari pugui...

Guerra d’aranzels

Donald Trump ha passat a l’acció i aplica mesures proteccionistes que esmicolen el funcionament de l’economia globalitzadaLes empreses catalanes també patiran la penalització del govern nord-americà en el comerç multilateral

Emprendre i no morir al tercer any

Només una de cada deu noves empreses segueix funcionant tres anys després de la seva creació

Pilotar el cotxe fantàstic

L’automoció catalana ha d’estar atenta a participar en el nou paradigma de cotxe alternatiu Cal un esforç suplementari per aconseguir una base de professionals que escometin el canvi de la mecànica a la mecatrònica

Ofec per la falta de talent

Les empreses han fet saltar totes alarmes perquè no troben professionals de les àrees d’enginyeria, matemàtiques i estadística.La demanda d’aquests perfils que estan impulsant la digitalització s’ha estès a tots els sectors econòmics

Et guanyaràs el pa amb la suor del teu valor afegit

La patronal vol desvincular els augments salarials dels preus per alinear els incentius amb els objectius de l’empresa. Per als sindicats és una renúncia inassumible i hi ha estudis que atribueixen la baixa productivitat a la mala direcció

Els diners no fan la felicitat, o sí?

Els experts en recursos humans alerten de la desmotivació de les plantilles i reclamen més informació i retribució variable

Ciutats desbocades

El desgovern de les megaciutats davant del creixement sostenible, cooperatiu i equilibrat de les regions metropolitanes europees, dos models diferents de gestió.

Competir o aliar-se, aquesta és la qüestió

Les ‘fintech’ han de valorar si col·laboren amb els bancs o els presenten competència. Donar la millor experiència a l’usuari, apoderar-lo, serà clau en el futur

Micropimes a la recerca d’antibiòtics

Petites ‘spin off’ han agafat el repte de desenvolupar nous fàrmacs per frenar un problema de salut global. Catalunya manté el lideratge a l’Estat

Hi ha una bombolla als projectes emprenedors?

La sofisticació de l’ecosistema de les ‘start-ups’ n’ha fet créixer el nombre i les valoracions, però encara hi ha marge