Gran angular

Nous reis del ‘show business’ de plataforma

Els nous creadors digitals que estan emergint a xarxes com ara Twitch i TikTok obren nous horitzons a la producció audiovisual

La dedicació dels creadors ha de ser total, si no volen ser penalitzats
janira planes
experta en internet
Les grans xarxes bloquegen que un creador creï la seva plataforma
Grans directes a xarxes es generalitzaran pel seu gran impacte
núria fonollà
productora de gestmusic
Vaig entendre que el món dels creadors és generar audiència
luis del val
ceo de youplanet
El metavers apareix com la nova gran oportunitat per generar negoci

El món de l’audiovisual va experimentar la revolució de les plataformes digitals que permanentment assadolla amb sèries per donar i per vendre a les audiències massives, i ara tot just s’està ajustant a un altre jaciment de negoci, que mou uns 100.000 milions de dòlars a l’any, el que configuren creadors digitals a Youtube, TikTok, Instagram o Twitch, xarxes curulles de gent amb ganes de mostrar coses, uns 50 milions arreu del món, uns dos milions dels quals en volen fer el seu modus vivendi.

El món digital muta constantment i imposa nous reptes a les empreses que hi vulguin tenir presència: “Les grans corporacions es van adaptar prou bé a plataformes com ara Youtube i Instagram, però TikTok i Twitch els han agafat amb el peu canviat”, va explicar recentment l’experta en internet Janira Planes a la Setmana del Talent Audiovisual, que organitza el Clúster Audiovisual de Catalunya. Amb 1.000 milions d’usuaris actius a tot el món, TikTok, propietat de la xinesa ByteDance Technology, “s’ha fet gran, tot imposant un canvi de paradigma, ja que per entendre’l has de veure la peça sencera, vídeos de 20 segons d’un contingut dens, i això permet a l’algoritme fer la tasca d’analitzar comportaments davant continguts”. Al principi era un contenidor per cultivar l’humor, “però ara hi ha espai per a tothom, veiem ja com es potencia el vessant educatiu o el món de la cuina, la gran tendència del 2021”. Ja hi ha casos interessants de com aprofitar-hi l’oportunitat de negoci: Duolingo, una app per aprendre idiomes, ha acumulat 1,5 milions de seguidors a TikTok en un mes i Ac2ality, el mitjà de notícies nascut a TikTok adreçat a la generació Z, s’ha consolidat.

Si a TikTok tot plegat es redueix a uns efímers 20 segons, a la plataforma Twitch, propietat d’Amazon, “amb retransmissions de sis hores s’ha aconseguit arrabassar a la televisió convencional el seu bé més preuat, el directe”. Resta com a gran fita la retransmissió del reconegut streamer Ibai Llanos -establert des de fa anys a Catalunya-, que a les campanades de Cap d’Any 2020/2021 va aconseguir una fita històrica: superar des de Twitch l’audiència d’una cadena generalista amb mig milió de persones connectades en els pics de màxima audiència. Més tard, l’streamer TheGrefg va protagonitzar un segon boom en presentar un skin (disfressa de Fortnite) a través de Twitch i que va reunir 2,5 milions de persones en la retransmissió en directe.

La interacció amb l’audiència és primordial, per la qual cosa, per ser algú a Twitch, “la dedicació ha de ser total, l’algoritme et penalitza si no hi ets actiu amb constància”, com assegura Janira Planes.

Més hores de consum.

La pandèmia ha servit perquè el consumidor hagi prestat més atenció als nous creadors, però també perquè les marques els observin com a grans entretenidors, amb el benentès que han ampliat la seva audiència en un 50% respecte de fa dos anys. Luis del Val, des de la productora de contingut digital barcelonina Youplanet, ha estat al darrere del fenomen AuronPlay, l’streamer que ha atret una audiència de 10,8 milions a Twitch. “Vaig entendre que el seu món són les audiències, i vaig anar a oferir-lo per fer xous a marques comercials com ara Coca-Cola i Pepsi, però al principi es van malfiar i no van voler invertir, però amb la pandèmia van entendre que els influencers són el camí més directe per arribar a les audiències digitals, van comprendre a la fi que això és el que veuen els seus fills.” La seva companyia, amb una plantilla de 75 persones, ha fet ja 750 campanyes de publicitat amb les marques, 300 en el darrer trimestre.

Des de la seva posició privilegiada, Del Val ha pogut observar que hi ha hagut un transvasament d’audiències de Youtube a Twitch, que “ja és una realitat massiva”. També ha percebut que TitTok està robant clientela a Instagram, però, tanmateix, “el cert és que Instagram segueix sent la plataforma que gaudeix de més felicitat, amb un algoritme evolucionat que sap què vol cadascú, mentre que TikTok planteja el problema de la dificultat de monetitzar”. Al seu parer, és clar que “la plataforma que acabarà funcionant millor serà la que ofereixi al creador accés a les dades”. I si un d’aquests nous creadors digitals, capaç d’atreure milions de subscriptors, vol crear la seva pròpia plataforma? “De fet, ja hi ha hagut intents, però les grans plataformes, com ara Youtube, s’han afanyat a bloquejar-ho.”

Justament, cercar rendibilitats no és senzill. Youtube només es finança amb publicitat i no ha reeixit, fora dels EUA, amb les seves subscripcions prèmium, mentre que, amb Twitch, Amazon vol assajar una hibridació de subscripció i publicitat. I, si parlem d’anuncis, no s’hi val tot, com diu Del Val: “Hem hagut de refusar marques, i això ens ha fet mal, però es tractava de cases d’apostes.” En aquest sentit, creu que “és imprescindible que hi hagi una afinitat entre el que vol la marca i allò que per al creador digital desitja la seva audiència”. Però, aleshores, pot ser coartada la llibertat d’aquesta nova generació dels creadors digitals per la pressió de les marques? Luis del Val creu que hi ha vies per escapolir-se d’aquest marcatge: “Hi ha la possibilitat de fer donacions, a través de plataformes de micromecenatge com ara Patreon. Tenim casos com ara el podcast La sotana, que recorre a aquesta fórmula per no haver d’autocensurar-se.” Plataformes com ara Twitch han adoptat la donació via micromecenatge perquè els seus seguidors puguin tenir-hi una presència especial el dia, per exemple, del seu aniversari.

Una productora que ha assolit els més grans èxits a la televisió lineal, com és Gestmusic, un bon dia va voler acostar-se al nou fenomen de Twitch, amb Top Gamers Academy, un talent show d’eSports en què 21 concursants van conviure durant vuit setmanes en una acadèmia jugant a videojocs, i que s’ha pogut veure tant a Neox, televisió tradicional, com a Twitch. Núria Fonollà, directora i productora executiva del projecte, explica: “Vam voler observar què consumien els nostres fills, i vam veure que estaven fascinats amb gent que parla. Vam pensar a fer un talent del món dels videojocs, i Twitch era per a això la plataforma ideal, però vam trigar dos anys a cercar el finançament perquè ja no era un canal de televisió qui t’ho comprava.” En aquest sentit, va haver-hi a Top Gamers “una tasca d’integració de la marca en el contingut del programa, un esforç que corresponia a totes dues parts”. Fonollà està convençuda que aquest format de grans esdeveniments en directe a xarxes com ara Twitch es generalitzarà “pel gran impacte comunicatiu que tenen.”

La nova frontera.

A la distribuïdora de pel·lícules DeAplaneta Entertainment, també ha anat explorant recentment les possibilitats del món interactiu per consolidar la seva posició de productor d’entreteniment per a tota la família, amb experiències com ara la eCopa RFEF, el torneig nacional de referència de FIFA 21, amb el suport de la Real Federació Espanyola de Futbol i utilitzant plataformes com ara Instagram i TikTok per anunciar les seves sèries i pel·lícules. Per al seu director, Ignacio Segura, si hom decideix entrar en les noves xarxes, “el més important és ser el propietari del contingut”.

Però el futur per crear i exhibir continguts serà, aviat, d’aquí a dos o tres anys, “el metavers, amb una fusió del 3D i internet en una realitat virtual immersiva que ja ens anuncien les ulleres que està comercialitzant Apple i que en poc temps es faran populars”, com vaticina Ignacio Segura. Però la transformació de l’economia de l’entreteniment digital encara serà més pregona, segons preveu, amb la irrupció dels criptovalors no fungibles (NFT per les seves sigles en anglès), un tipus especial d’actiu digital que representa una cosa única. DeAplaneta es proposa en aquest sentit explotar les possibilitats del col·leccionisme en l’economia digital de l’entreteniment, i ha creat el seu propi marketplace d’NFT, on els seguidors podran comprar, vendre i subhastar objectes exclusius de sèries mítiques com ara L’abella Maia, Marco i Vicky el viking, entre d’altres: “El col·leccionisme sempre ha estat font de negoci molt important al món físic, i ara creiem que ho serà en l’àmbit de totes aquestes xarxes.” Ja és un fet, com ha pogut constatar Segura, que en l’univers d’aquestes noves plataformes hi ha entrat amb força la cultura blockchain, i possiblement s’acabarà imposant: als EUA, ja veiem que a Roblox, plataforma de videojocs multijugador en línia en la qual els usuaris poden crear els seus propis mons virtuals, “un 50% dels nens que hi entren juguen amb monedes virtuals”.

Tot i els ‘likes’, en general mal retribuïts

Sí, un Ibai Llanos pot estar guanyant al mes 120.000 euros i AuronPlay, 110.000, però la realitat és que cal generar moltes visualitzacions en aquest univers: Youtube, per exemple, paga per cada 1.000 visualitzacions entre 2,5 i poc més de 4 euros; així que, per arribar al salari mínim de 965 euros, caldria generar cada mes mig milió de visualitzacions. Berta Aroca, un dels darrers grans fenòmens de creació a les xarxes, amb 157.000 seguidors a TikTok, on publica vídeos que acumulen 6,2 milions de likes, es queixa: “TikTok paga cèntims per cada reproducció, i això no pot ser, perquè ells s’enriqueixen gràcies a nosaltres.” Tot i que la xarxa li ha donat l’anomenada, si ara es pot considerar un dels elegits que ha pogut professionalitzar-se és gràcies a ser contractada per la CCMA o RAC1, plataformes convencionals. Aroca, a més, no viu de les marques publicitàries: “Són només un complement i, a més a més, soc molt selectiva.” Òbviament, un creador digital ha de ser molt curós per mantenir l’adhesió dels seguidors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.