Empreses

Freixanet Saunasport repetirà el negoci a Mèxic i entrarà al Brasil

La companyia de productes wellness preveu arribar al 50% de la facturació procedent de l'estranger. Ha deixat de ser distribuïdora d'una firma alemanya per desenvolupar producte propi

La companyia gestionarà centres ‘wellness' que ha construït en hotels i complexos

Davant la crisi, imaginació. Aquesta frase se l'ha fet seva la firma de disseny i fabricació de saunes i instal·lacions de spa Freixanet Saunasport. Amb seu a Manresa (Bages), l'empresa ha optat per ampliar el seu camp d'acció tant geogràficament com comercialment.

La primera de les seves mesures de redefinició ha estat la internacionalització. El president de la firma, Jaume Freixanet, avança que s'han marcat l'objectiu d'assolir en dos anys el 50% de la seva facturació de l'estranger. Ara per ara venen entre un 20 i un 30% fora de les fronteres espanyoles.

Per a aquest salt Freixanet Saunasport ha planejat impulsar la societat que va crear a Mèxic fa uns anys però que no tenia activitat. Mèxic, El Brasil, la República Dominicana, Portugal, França i el Marroc completen les set destinacions sobre les quals han posat els seus esforços per volar internacionalment.

L'empresa no s'estrena ara, però, en les vendes a l'exterior. De fet, a Cuba tenen una delegació pròpia des de l'any 1995 i ja han instal·lat nombrosos centres de wellness a la República Dominicana, a Mèxic, Argentina i a Cuba. Ara bé, fins ara Freixanet Saunasport havia seguit la seva aventura internacional de la mà de les inversions de grans cadenes hoteleres espanyoles com ara Sol Melià, Iberostar i Barceló, però a partir d'ara el procediment de creixement a l'exterior serà més autònom.

NOUS CANALS.

A Mèxic, per exemple, planegen repetir el model de negoci que tenen aquí i obrir-se cap a altres canals, especialment les promocions privades. Un dels seus darrers projectes en aquest mercat ha estat construir l'spa més gran de l'Amèrica Llatina. Situat a l'exclusiu complex mexicà Parc Residencial Vidalta, la instal·lació ha estat pressupostada amb més de 2 milions d'euros.

Per una altra banda, el fet que el Brasil tingui prevista l'organització del mundial de futbol i els jocs olímpics el converteixen en un mercat molt atractiu per a l'empresa Freixanet Saunasport.

Exportar saunes, però, té unes exigències de personal i d'infraestructures molt particulars. Jaume Freixanet explica que la via que volen seguir, a excepció de Mèxic, és entrar amb un soci local. “És un producte que requereix formació i assessorament i cal un seguiment nostre de molt a prop”, explica.

Per poder assolir aquests objectius d'internacionalització, Freixanet Saunasport va haver de canviar el model de negoci que seguia des de finals dels noranta. Aleshores la firma es va convertir en distribuïdora d'una empresa de saunes i wellness alemanya. “Ens va donar molta qualitat en el seu moment, però darrerament ens limitava en la nostra expansió internacional i vam pensar que el millor era desvincular-nos-en”, diu Freixanet.

Des de fa mesos, tots els productes que surten de Freixanet Saunasport són propis. L'empresa manresana els dissenya i els produeix. Des del seu departament de disseny els desenvolupa i subcontracta la producció de les peces a diferents tallers repartits arreu de Catalunya. A les instal·lacions que té al polígon Bufalvent de Manresa fa l'acoblament i després els instal·la allà on calgui. Aquest nou model els dóna capacitat per entrar en mercats on ara no hi tenien accés per les restriccions de la firma alemanya.

Així que Freixanet ha desenvolupat nous productes per arribar a àrees comercials que ara tenien descuidades. Es tracta de mòduls independents per a càmpings i centres de wellness, i saunes per a gimnasos i poliesportius.

Així mateix, l'empresa ha decidit accedir al segment dels particulars mitjançant els majoristes. “El gran distribuïdor està molt a prop del territori i ens serveix a més de punt de contacte sobre el terreny”, diu Jaume Freixanet.

Freixanet Saunasport ha desenvolupat una cartera de productes i serveis prou àmplia per oferir des d'una peça d'una sauna fins a un projecte integral. Justament aquest ventall és una altra de les reinvencions de la companyia per fer front a les vicissituds de la crisi. Fins fa mig any, l'empresa deixava de treballar en un projecte una vegada el centre s'havia obert. Recentment ha optat per entrar en la gestió dels centres de spa que ells mateixos han dissenyat i construït. L'empresa està negociant la futura explotació del centre wellness d'un hotel urbà a Palma, dos a Sitges, un a Girona i un altre a Galícia. Freixanet assegura que hi ha molta demanda d'aquest tipus de servei i que preveuen que aquesta serà una de les vies de creixement en el mercat local.

La firma, creada el 1972, dóna feina directament a 35 persones i l'any 2009 va facturar 6,5 milions.

La força de les casualitats

Per a Freixanet Saunasport, el fet de comercialitzar i dissenyar saunes és fruit de la casualitat. Als anys setanta la companyia es dedicava a l'incipient negoci de les cases de fusta. Aleshores un dels seus clients va fer fallida i els va pagar el deute en espècie: en total 51 saunes que el deutor havia importat de Finlàndia. El president de la companyia, Jaume Freixanet, reconeix avui que quan va rebre el pagament no sabia ni què era una sauna. Però la factura per pagar era alta i va anar venent-les una a una i aprenent tot el procés de muntatge i instal·lació. Així que, un cop venudes totes, no va voler deixar perdre el coneixement que n'havia adquirit i va optar per redefinir la seva activitat cap a les saunes i deixar les cases de fusta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.