JOSEP M. VIADER

FUNDADOR I PRESIDENT DE FRIT RAVICH

«La bonança no ha durat sempre i la crisi tampoc no ho farà»

L'any 1963 Josep M. Viader va fundar una empresa familiar que, 46 anys després, és un referent estatal.

–D'on sorgeix el nom de l'empresa?
–«D'una manera molt casual. Quan vam començar vam sol·licitar el registre d'un parell de noms i ens els van denegar. Després vam pensar d'utilitzar la paraula Frit, per ‘fregit', juntament amb el nom d'una casa de pagès de Maçanet, can Ravich.»
–Com s'aconsegueix una evolució tan espectacular?
–«Treballant molt i tenint un bon equip al darrere. Tampoc no s'ha d'oblidar la part de sort que es necessita en els negocis per tirar endavant.»
–El seu mercat és principalment l'estatal. Tenen projectes per incrementar l'exportació?
–«Hi estem treballant i hem incrementat un xic les xifres, però en aquest sector és molt difícil ja que les patates i els aperitius tenen un preu molt barat i la logística de distribució és molt cara. Això té l'avantatge que, per exemple, aquí no arribaran patates fregides d'Alemanya, però també hi ha la mateixa dificultat per exportar-ne allà.»
–La crisi també es nota en el consum dels productes que fabriquen?
–«I tant. Nosaltres creiem que aquest any el tancarem amb la mateixa facturació de l'any passat però a còpia de molt esforç de tot l'equip de vendes per captar nous clients per compensar la baixada de vendes, que calculem que serà entre un 10% i un 15%. Pel que fa al consumidor, hem detectat que ja no es venen tant els productes més cars, com ara les nous de macadàmia, les ametlles i els pinyons, i, en canvi, s'ha incrementat el consum de productes més barats, com ara les llavors de gira-sol o el blat de moro. Això vol dir que per aconseguir la facturació de l'any passat cal moure més productes.»
–Què n'opina del moment actual?
–«Cal no perdre la il·lusió en la feina. La bonança no ha durat sempre i tampoc no ho farà la crisi. Jo ja n'he viscut tres o quatre, de crisis. I no sé si aquesta és més forta que les altres perquè totes han generat dificultats. Ara, la nostra política és intentar fer les coses millor i més barates. Intentem reduir costos, millorar processos perquè ens surti més econòmic. Tota l'empresa hi està molt involucrada i realment no ha estat difícil inculcar aquesta idea d'estalvi. L'altre punt és la morositat. Tothom passa dificultats i és difícil saber fins a on pots fiar. Però hi ha clients de tota la vida que es mereixen un ajut.»
–Parla per l'experiència viscuda.
–«Però ja estem preparant el relleu generacional. Tant el meu fill com la meva filla ja fa uns anys que ocupen càrrecs de direcció. El canvi està assumit i en marxa.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.