Papelmatic obre el camí per externalitzar la gestió del grup
creixement. El grup especialitzat en productes i serveis d'higiene per a entorns professionals preveu augmentar la facturació un 25% en dos anys
El grup Papelmatic, especialitzat en productes i serveis d'higiene per a entorns professionals, estudia l'externalització de la gestió empresarial, actualment en mans dels germans Fornt, la segona generació del grup familiar. “Està clar que en empreses com la nostra l'impuls de la família és molt important, però arriba un moment que has de tenir un bon equip al darrere que t'acompanyi per poder fer un salt important”, assumeix Pau Fornt, director comercial del grup. El grup treballa per identificar dins la corporació quins professionals poden acompanyar-los en aquest procés d'expansió. La plantilla és ara de 40 treballadors.
La companyia vol, alhora, terciaritzar encara més la seva activitat, que ja tendeix cap als serveis malgrat que els seus orígens cal buscar-los en la producció de sistemes de dispensació de paper higiènic sanitari i producció i transformació de derivats del paper i la cel·lulosa, l'any 1965.
“Venim d'una tradició industrial però ens volem convertir en un grup de serveis”, explica Pau Fornt. “Volem gestionar tot el nostre coneixement per posar-lo a l'abast de les empreses de manera que millorin el benestar dels seus treballadors, la seva imatge, els processos en els àmbits que nosaltres dominem”, diu. Són el que ells anomenen “diagnòstics 360º” i que s'ofereixen a través de la consultora del grup, HGS.
Les dues transformacions, doncs, es volen escometre a mitjà termini, sense presses però d'una manera constant i amb la voluntat d'anar guanyant dimensionament amb els exercicis. De fet, les previsions apunten al creixement d'un 25% en la facturació per al 2014 (per arribar als 8 milions d'euros), però els resultats milloraran també enguany, tot i la crisi, d'un 8% (7 milions), segons apunta Pau Forn. ªNo hem deixat mai de guanyar», assenyala Anna Fornt, directora d'Efebé, una de les tres empreses que integren el grup (a més de Papelmatic i HGS).
La divisió industrial del grup, Papelmatic, va néixer l'any 1965 i va començar operant a l'hostaleria però actualment està posicionada en el sector industrial i als serveis, entre els quals destaquen els hospitalaris i els destinats a col·lectivitats. De fet, l'hostaleria és un dels sectors que es vol tornar a recuperar. Amb oficines comercials a Madrid, Galícia, Andalusia i Extremadura, també estan presents a mercats com l'hongarès o el marroquí (amb distribuïdors al país) i la internacionalització del negoci és una de les assignatures pendents. El nord d'Àfrica i el sud de França són els objectius més immediats.
“El nostre producte és poc exportable perquè és un producte molt bàsic de consum, molt comodity tot i que intentem diversificar-nos, així que volem treballar en el trasllat del coneixement”, expliquen els germans Fornt.
A través de la consultora HGS, nascuda fa cinc anys, el grup adequa, equipa i manté espais professionals, incorporant els conceptes de salut, neteja i desinfecció, tant per al benestar del treballador com de l'usuari. Amb la tercera empresa del grup, Efebé, creada fa 15 anys, el grup treballa en aquelles empreses on el trànsit de persones provoca un desgast important –centres esportius, escoles, hospitals, residències d'avis–, on la imatge és important per a l'empresa però també per als usuaris.
“El nostre concepte d'higiene i salut als espais és un concepte global, des de com es construeixen els espais fins a quins productes s'han d'utilitzar. Per exemple, en una instal·lació esportiva els assessorem per evitar la proliferació de fongs i els expliquem que han de fer servir un paviment concret, netejar amb un desinfectant determinat, perquè el paviment es conservi més temps i no s'oxidi, per exemple, que han de ventilar periòdicament perquè la humitat ambient no es condensi i no creï fongs... És un projecte i un procés d'acompanyament.”
SENSIBLES A LES RETALLADES
El grup s'ha confessat sensible a les retallades de pressupost i personal que puguin fer les empreses per a les quals treballen, però reconeixen que en ser el seu un producte de necessitat, els seus comptes de resultats no s'han vist excessivament afectats.
Quant a la possibilitat d'un boicot als productes catalans, els germans Fornt hi van treure ferro i van recordar que, en altres èpoques en què s'havien rebutjat els productes del país les vendes fora de Catalunya no s'havien vist perjudicades. “Al final, et compren per l'eficàcia dels teus productes i serveis, no per si ets català o no”, opina Pau Fornt.
Productes especials per a usos únics
Papelmatic va néixer amb una veritable innovació de l'època –el tovalloler automàtic de dispensador de paper– i és el desenvolupament de productes a mida el que els fa gaudir d'una posició còmoda en el mercat. Al sector industrial, destaca el paper que fabriquen especialment per a la planta de Seat a Martorell i que està dissenyat per a la neteja de les carrosseries just després que s'hi hagi aplicat una pasta especial i just abans de ser polides. El paper té la particularitat que no deixa borrissols adherits. Al camp de l'alimentació, Papelmatic fabrica baietes desinfectants que no transfereixen cap tipus de substància als aliments que després es processaran sobre la maquinària i que no alteren la composició dels aliments. Altres teixits curiosos són els que fabriquen a partir de polipropilè per a neteges industrials, el manteniment de màquines, neteja de greixos i olis o recollida de vessaments.
Papelmatic obre el camí per externalitzar la gestió del grup