La Formació Professional Dual, drecera al mercat de treball
Les matriculacions a cicles de formació professional s'han més que doblat en els últims anys. La crisi motiva molts joves a escollir aquesta opció formativa més tècnica, en la qual veuen més possibilitats de trobar feina.La posada en marxa de l'FP dual enguany recupera la figura de l'aprenent a les empreses
Amb el model dual empresa i centre formatiu es coordinen per assolir objectius
Aquesta setmana s'ha sabut que l'atur registrat a Catalunya ha augmentat de 9.500 persones més aquest setembre. Una dada negativa que coincideix en el temps amb l'arrencada, positiva en aquest cas, d'una novetat formativa per intentar augmentar l'ocupabilitat de molts joves desocupats. És l'anomenada formació professional (FP) dual, que combina la formació dels alumnes a l'aula i a les empreses. El concepte de FP dual s'importa d'Alemanya, on des dels anys setanta apliquen aquest tipus d'ensenyament que els ha portat bons resultats. Només el 8% dels joves alemanys estan desocupats, mentre que a l'Estat espanyol la meitat del jovent d'entre 16 i 24 anys està fora del mercat laboral. A més, Espanya és el país europeu amb més joves que ni estudien ni treballen. El 23,7% dels adults d'entre 15 i 29 anys estaven en aquesta situació el 2010, segons l'OCDE. I la premsa els ha batejat amb el nom de generació nini.
Fins ara els cursos de FP a Catalunya estaven menystinguts dins el sistema educatiu i se'ls acusava de no estar prou adaptats a l'entorn laboral. Però amb el nou model dual el concepte varia i l'empresa s'implica en el currículum formatiu dels cicles, cosa que garanteix que els estudiants acabin els cicles amb un perfil professional en consonància amb el que demana el mercat de treball.
El pla pilot de FP dual ha començat aquest setembre amb 534 alumnes matriculats, molts dels quals faran l'any que ve -durant el segon curs- pràctiques remunerades en més de 150 empreses catalanes que s'han adherit a aquesta iniciativa de la Conselleria d'Ensenyament. Els cicles de FP dual duren dos anys. En el primer any l'alumne rep classes teòriques al centre educatiu que es complementen amb unes 350 hores de formació -no remunerada- al centre de treball. És durant el segon any que entra en joc la dual. L'alumne continua assistint al centre educatiu però durant sis mesos fa pràctiques remunerades a l'empresa.
Aquest disseny dels estudis és atractiu per a molts joves, que veuen en l'FP dual una drecera per entrar en contacte amb el món laboral. Des que va començar la crisi, el nombre de matriculacions per cursar cicles formatius de FP (grau superior i grau mitjà presencial i a distància) ha augmentat un 57%. Ni tan sols la implantació enguany d'una matrícula de 360 euros als cicles superiors ha impedit que els alumnes s'interessin per aquesta oferta.
De fet, el 2008 es va implantar a Catalunya l'FP en alternança, que ja incloïa pràctiques remunerades en empreses, però en la qual la relació entre el centre formatiu i la companyia era feble.
Amb l'FP dual es fa un pas endavant i es recupera la figura de l'aprenent, però també és cert que engega en un moment que les empreses estan fent mans i mànigues per tirar endavant. Perquè el model tingui èxit hauria de ser possible que les pimes -la immensa majoria del teixit empresarial català- puguin en un futur col·laborar amb el model dual de FP, una implicació que s'hauria de vehicular a través de les patronals i dels gremis empresarials.
Aprenents a les firmes alemanyes a Catalunya
El grup Bertelsmann s'ha sumat al pla pilot de formació professional dual impulsat per la multinacional de la distribució alemanya Aldi i enguany acollirà 10 aprenents en totes les seves empreses a l'Estat espanyol (entre elles Círculo de Lectores, Random House i Fundació Bertelsmann). El pla formatiu està impartit per l'escola tècnica alemanya ASET, present a Catalunya des de fa més de 30 anys. En Joan Ruiz és un dels alumnes d'aquest pla pilot de FP dual que s'ha incorporat aquest setembre a la Fundació Bertelsmann. “Alternarà dos mesos amb nosaltres i dos mesos a l'aula durant tot el curs”, explica el seu tutor i responsable d'administració de la Fundació Bertelsmann , Ramon Buisan, que afegeix que l'activitat i formació del Joan a la companyia es basa en tasques administratives i de finances, així com en l'organització d'esdeveniments.“La universitat és molt teòrica. Jo volia combinar pràctiques i aprenentatge a l'escola des del primer moment”, argumenta el Joan, i afegeix: “Aquí a l'empresa el ritme és un altre. En un mateix dia faig 10 o 15 coses diferents!” La Fundació Bertelsmann està en continu contacte amb ASET per anar seguint l'evolució del Joan. La idea de la firma alemanya és quedar-se el seu aprenent un cop acabi els dos anys de formació. Si tot va bé.
“Al sector de la informàtica hi ha més feina”
Aquí et preparen per desenvolupar una professió i quan acabes estàs llest per incorporar-te al mercat laboral. A la universitat no s'ofereixen pràctiques.
“Quan acabes els estudis és fàcil treballar”
Estar a l'empresa no té ni punt de comparació amb anar a classe, que és molt més teòric. Des que estic fent pràctiques a Dow Chemical ja em sé moure per la fàbrica. Aquí veus un intercanviador de calor tal com és.
Un curs informàtic d'aplicacions web fet a mida del mercat
L'empresa de consultoria tecnològica Everis, que dóna feina a 1.300 persones a Catalunya, fa anys que acull alumnes en pràctiques a les seves instal·lacions. Enguany, però, ha decidit fer un pas més i se suma al pla pilot de FP dual impulsat per la Generalitat. Everis ha signat un conveni amb l'IES Esteve Terradas, amb llarga tradició en estudis d'informàtica, i han ideat un programa a mida de les necessitats de la consultora. “Necessitem que els nostres treballadors coneguin molt bé el llenguatge Java, i ara té molta més presència al currículum formatiu”, explica el responsable de selecció d'Everis, José Antonio Ogazón. “L'FP dual adapta l'alumne a l'empresa i a les tecnologies que demanda el mercat”, diu Ogazón com a avantatges del nou pla formatiu. “L'alumne està molt més motivat si part de la formació es fa a l'empresa”, assegura la sotsdirectora de formació professional de l'IES Esteve Terradas, M. Carmen Brito. Dels 24 alumnes matriculats al cicle de desenvolupament d'aplicacions web de l'IES Esteve Terradas, 15 seran aprenents d'Everis el setembre del 2013.“Sempre hem demanat complicitat amb les empreses i aquesta iniciativa respon a aquest clam”, continua Brito. Everis contractarà els alumnes amb una beca de formació de 500 euros bruts al mes i la seva intenció és incorporar a l'empresa la majoria dels seus aprenents.
Formació en diferents branques del sector alimentari
La cooperativa de Guissona va impulsar la posada en marxa d'un grau superior de FP dual en indústries alimentàries a Lleida. Borges es va adherir a aquest conveni entre la cooperativa i tres instituts formatius de la província, i a partir de l'any que ve incorporarà en planta i als seus tallers quatre aprenents. “És una formació que s'adapta a la nostra empresa. A la indústria de l'oli s'usa un tipus de maquinària que s'ensenyarà al cicle”, comenta la directora de recursos humans de Borges, Maria Dolors Salguero. L'empresa catalana seleccionarà els seus aprenents en funció de la “iniciativa, les ganes i la responsabilitat de cada candidat”, explica Salguero. L'Institut de Guissona serà l'encarregat d'impartir el grau superior de processos i qualitat en la indústria alimentària. Han estat acceptats al cicle 21 alumnes, que després es repartiran entre les cinc empreses signatàries del conveni on els aprenents completaran la seva formació. Un dels aspirants és el Jordi Coscollola, de 24 anys, que ha triat aquests estudis perquè “sentia la necessitat” de seguir formant-se. “El més atractiu d'aquest curs és que treballarem directament a la fàbrica, però abans ho haurem d'aprovar tot el primer any. Això s'haurà de treballar”, afirma Coscollola. “El que més motiva l'alumne és que saben que ja tenen una empresa que se'ls quedarà per treballar un temps”, argumenta el cap d'estudis de FP de l'Institut de Guissona, Francesc Lletjós. “La formació dual és molt innovadora i experimental, però ha de ser molt positiva”, hi afegeix Salguero. Borges té previst quedar-se els quatre aprenents “si la situació econòmica” ho permet, confirma la responsable de recursos humans.
Relleu generacional al sector químic de Tarragona
El polígon petroquímic de Tarragona està afrontant un relleu generacional entre els seus operadors de planta i fa tres anys que col·labora amb l'IES Comte de Rius en un programa de FP adaptat a les necessitats de les empreses. És una iniciativa que es va posar en marxa abans d'iniciar el pla pilot de FP dual, però que enguany s'oficialitza. Dow Chemical és una de les companyies que ja té aprenents funcionant a les seves plantes i valora la iniciativa com a molt positiva. “Dow té una cultura empresarial molt particular i per a nosaltres és molt important inculcar els nostres valors a l'alumne/aprenent durant el seu període de formació”, explica Alfred Arias, del departament de tecnologia externa de Dow. De la vintena d'alumnes que van començar el cicle de química industrial el 2010, set van entrar d'aprenents a Dow el 2011, guanyaven 600 euros bruts al mes i feien quatre dies a l'empresa i un al centre formatiu. “Volem els millors”, afirma Arias. L'IES Comte de Rius imparteix l'FP dual a demanda de les companyies. “S'ha fet un salt qualitatiu, els continguts es fan amb les empreses i hi ha una coresponsabilitat en el procés formatiu”, indica el director de l'IES, Francesc Roca, que afegeix: “Els alumnes aprenen competències, que és el que els ajudarà a trobar una feina.”
Quant a la inserció dels aprenents: “Dependrà de la demanda, però els alumnes que surten són potencials treballadors amb gran valor afegit”, conclou Roca.