Focus

Més dificultats per fer l'agost

La Generalitat preveu recaptar 50 milions d'euros anuals i assegura que el 96% dels turistes només veuran encarida la factura un 1%

El sector lamenta que la taxa sigui un greuge comparatiu en relació amb d'altres destins

Un dels arguments a què s'aferra la Generalitat per convèncer el sector hoteler de l'escaiença de l'impost turístic té a veure amb la situació que regeix en d'altres països que, turísticament, són tan o més potents que Catalunya. El Departament de Turisme apunta que “a França o els Estats Units s'aplica una mesura similar” i afegeix que “a Europa, tenen implantada una taxa Itàlia, Alemanya, Àustria, Bèlgica, Països Baixos, República Txeca, Hongria, Suïssa, Croàcia, Eslovàquia o Eslovènia”. A la llista també s'hi suma el Marroc i Tunísia.

La Generalitat preveu recaptar 50 milions d'euros l'any amb la taxa, però matisa que el 96% dels turistes encarirà menys d'1% la seva despesa total.

Jordi Matas és el director general de NT Incoming, l'agència catalana que rep els viatgers del majorista de viatges Natalie Tours, líder en el turisme rus (a final d'any haurà portat més de 150.000 russos a Catalunya). Matas apunta que “quan una cosa funciona bé tothom vol tirar de veta” i mostra la seva inquietud perquè la taxa “se suma a la pujada de preus dels hotels”. NT Incoming té detectat que, de mitjana, el turista rus paga per 12 nits d'allotjament i Jordi Matas alerta que “és un turista al qui li agrada Catalunya, però si els preus no paren de créixer deixaran de venir i se n'aniran a Andalusia o a Canàries. Pensar que el rus és ric i malgasta és un concepte erroni”.

Javier Zuazola és subdirector general comercial dels majoristes de viatges d'Orizonia-Iberojet i creu que “la taxa serà una mala notícia per a l'activitat de les agències majoristes i per al sector turístic en general. Reduirà els marges en un context de preus baixos i desincentivarà el consum de viatges”.

Des de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda, la seva presidenta sortint, M. Eugènia Arbó, apunta que “és una mala notícia perquè la taxa, finalment, ha tirat endavant a pesar dels esforços del sector turístic perquè no s'apliqués i malgrat també l'augment de l'IVA al sector d'un 2%”. Considera que “a Catalunya hi haurà dues figures impositives: la taxa i l'IVA, quan a altres comunitats autònomes només tindran l'IVA. Això suposa un greuge comparatiu”.

Jordi Martí és el vicepresident de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) i també diu que la taxa “suposa un greuge comparatiu. No hem de pensar en la parella que va un cap de setmana a Barcelona perquè, en aquest cas, dos euros no són res però, en canvi, en els paquets turístics per a grups el preu sí que és clau”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.