Empreses

Eurolotes explora nous mercats per donar sortida als regals de Nadal

La crisi ha fet caure en picat les vendes de lots a empreses

Aquest any ofereixen lots de Nadal ‘low cost' a partir de deu euros la unitat
El tancament d'empreses i la reducció de la despesa es fan notar en el sector

L'empresa badalonina Euroregalos Eurolotes, dedicada a la fabricació i comercialització de lots de Nadal i regals d'empresa, vol obrir nous mercats per a l'exportació dels seus productes. A Catalunya i a l'Estat espanyol, la tradició d'obsequiar els treballadors amb un lot de Nadal va a la baixa i la crisi ha accentuat la caiguda de les vendes amb el tancament de moltes empreses.

Els responsables d'Eurolotes, Juan José i Mari Àngels Guisado, fills del fundador, asseguren que cal trobar noves vies per mantenir el negoci. En aquest sentit, apunten la possibilitat d'introduir-se al mercat xinès amb una línia de regals amb motiu de les celebracions de l'Any Nou Xinès. Mantenen que aquesta és una opció a mitjà termini i tenen obertes altres vies d'internacionalització, que estan explorant de la mà d'empreses dedicades a la producció del cava i els torrons en què tenen participacions. Juan José Guisado, cap del departament d'expansió d'Eurolotes, apunta mercats com ara l'anglès, on productes com el cava i l'oli d'oliva de qualitat són molt apreciats. També busquen el seu espai al centre i el sud d'Amèrica on perviu la tradició de regals d'empresa per Nadal. En aquest sentit, constaten les dificultats d'entrar en països més propers, com Itàlia i França, on sí que es fan regals d'empresa, perquè les preferències dels consumidors es decanten per productes locals.

Fins a l'últim moment.

Els darrers anys, la caiguda de les vendes s'ha situat de forma sostinguda al voltant del 15%. S'ha notat sobretot la crisi de les empreses constructores i, en menor mesura, la davallada de les comandes del sector públic. A hores d'ara, asseguren que s fa difícil dir quin haurà estat el percentatge de pèrdua de vendes aquest any, perquè les comandes arriben cada cop més tard i en aquests moments es concentren en les tres setmanes prèvies al Nadal. “Abans els encàrrecs es feien amb més previsió perquè tot s'esgotava i cap empresa no volia quedar-se sense lot per als seus treballadors”, explica Mari Àngels Guisado, directora d'Eurolotes. Aquells anys han passat a la història i hi ha moltes empreses que fan números fins a última hora per decidir si finalment compraran regals de Nadal. “Saben que hi ha molta oferta i miren preus fins l'últim moment”, afegeix la directora. És per això que els darrers anys ha sorgit el concepte de lot de regal low cost, que permet mantenir la tradició de l'obsequi i ajustar les despeses.

Al catàleg d'Eurolotes hi apareixen regals a partir de deu euros, tot i que Juan José Guisado explica que n'han arribat a fer fins i tot de vuit euros “en tirades molt llargues”. En aquests casos, el que es poden trobar els treballadors que el reben és una ampolla de cava, una de vi i una pastilla de torró o unes neules. Tot i l'esforç per ajustar preus, constaten que els clients són cada cop més exigents i volen més, encara que el que estan disposats a pagar és molt menys.

Mari Àngels Guisado destaca la importància d'adaptar-se a les necessitats dels clients i l'aposta per la qualitat de productes. “Treballem amb proveïdors de diferents punts per poder oferir el millor de cada zona”, diu. Anys enrere compraven directament a la Xina els contenidors per als regals, capses de cartró i cistelles de vímet, però també altres de més sumptuosos com per exemple baguls. Ara, amb la caiguda de la demanda i l'increment de les taxes per a la importació, les compren a distribuïdors locals. “Ara la gent es concentra més en la qualitat dels productes que en el contenidor.”

El sectors que es mantenen fidels a Eurolotes són el químic, el farmacèutic i també algunes empreses de tèxtil com Rosa Clarà, Armand Basi i Mango.

Mercat nacional.

El 80% de les vendes es concentra en territori català i la resta a l'Estat. Part d'aquesta producció s'envia a l'estranger, ja que alguns del seus clients són companyies multinacionals que fan arribar els seus obsequis a proveïdors de tot el món. Tot i que tenen botiga on-line, les vendes a través d'aquest sistema són residuals, perquè segons asseguren els clients prefereixen veure el catàleg físic i, en molts casos, fins i tot mostres del producte acabat. Els clients online són majoritàriament persones que viuen a l'estranger i volen obsequiar familiars i amics d'aquí per Nadal o bé, a la inversa, gent que compra per enviar a l'estranger, però en tots dos casos es tracta de vendes de poques unitats. Per aquest motiu, des d'Eurolotes també es treballa ara per poder fer créixer aquesta modalitat de vendes.

Facturació

7 M€

Treballadors

10

Any de fundació

1969

L'empresa concentra totes les seves vendes en la campanya de Nadal. Per això la plantilla fluctua per adaptar-se a les necessitats de producció de cada moment. En aquesta campanya hi ha una setantena de persones treballant.

El pernil, el regal estrella

El lot de Nadal té una sèrie d'ingredients clàssics que s'han mantingut des dels seus orígens, com són el cava i el torró. En els darrers anys de bonança econòmica va entrar un nou element que ha anat consolidant-se tot i la recessió. Es tracta del pernil sencer, un dels regals més apreciats. Ara la tendència és que hi hagi menys productes però s'aposti molt més per la qualitat. Mari Àngels Guisado explica que també els formatges i les peces d'embotit senceres han anat guanyant terreny i desplacen les llaunes de conserves, un dels productes clàssics dels regals nadalencs de les empreses als seus treballadors.

Pel que fa als detalls que les companyies fan als seus proveïdors, el regal va en funció dels gustos. N'hi ha que aposten per un contenidor més ostentós però si el que es vol és reduir despeses, la despesa es concentra en el contingut.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Eurolotes explora nous mercats per donar sortida als regals de Nadal

Publicat a