De la passió i la idea fins al negoci
Kirubs, fundada fa sols tres anys per uns estudiants de la URV, dissenya aplicacions per a dispositius mòbils de grans marques
Mig centenar d'empreses d'aplicacions per a dispositius mòbils van participar a la darrera edició del Mobile World Congress. Amb 2,7 milions de descàrregues diàries a l'Estat espanyol, les grans empreses de quasi qualsevol sector han descobert en les aplicacions un nou i potent altaveu per donar més rellevància a la marca, atraure clients per als seus productes i fins i tot mesurar-ne l'èxit de la implantació.
En el novell sector de les empreses de disseny d'aplicacions, la trajectòria no rau tant en els anys d'experiència, sinó en la complexitat dels productes i la dimensió dels clients. Roger Estil·les, soci i director de màrqueting de Kirubs, assegura: “El més complicat és transportar la idea i les necessitats del client a l'entorn tecnològic.” Nascuda el 2010, Kirubs va sorgir de la passió de tres estudiants de la Universitat Rovira i Virgili per les noves tecnologies. Es dedica a la creació, desenvolupament del software, arquitectura i el disseny gràfic i de l'experiència d'usuari d'aplicacions en tots els entorns mòbils. El seu primer projecte va ser una aplicació, “I love mi ciudad”, destinada als ajuntaments interessats a promocionar el municipi. No obstant això, de seguida van veure que era preferible muntar una empresa de serveis de disseny d'aplicacions per a l'entorn mòbil, en lloc de centrar-se a posar-ne al mercat una de nova. I la van encertar.
L'any següent, a Kirubs hi treballaven 18 persones en nombrosos projectes. Ara, en són 6, perquè “més que la quantitat de projectes l'important és assolir els reptes que t'has fixat”. Kirubs ha apostat per centrar-se en el servei a les grans marques. “Treballant molt i picant pedra” han realitzat ja uns 70 projectes. FNAC, El Corte Inglés, Solán de Cabras i Roca en són alguns dels clients. Entre les seves darreres aplicacions, en destaquen dues per a l'automobilística BMW, que sumen 900.000 descàrregues. La BMW en ruta, disponible per a Android i IOS, és un exemple de reforç de la marca. Mentre viatja, l'usuari pot crear-se la ruta amb fotografies, vídeos, música, etc. i després compartir-la. La segona, anomenada BMW plus, està vinculada a la campanya publicitària dels nous models de cotxes. Malgrat la creixent allau de publicitat en els entorns digitals, Estil·les assegura que les marques hi aposten perquè l'usuari és receptiu “si li ofereixes alguna cosa a canvi”. I hi afegeix: “El reforç de marca sempre hi serà, però les empreses busquen reconduir el client cap on volen. Les aplicacions també els serveixen per obtenir una resposta més ràpida dels usuaris, enfront d'altre tipus de publicitat.” D'altres marques aposten per oferir serveis extres a l'usuari. Com Casa del Libro, per a la qual Kirubs ha fet una aplicació en què pots seguir llegint el llibre digital adquirit i compartir l'experiència a les xarxes des de tot tipus de plataformes mòbils.
Kirubs complementa el desenvolupament i la creació de les aplicacions amb un suport de comunicació, seguiment de les descàrregues, noves versions i actualitzacions dels projectes. “Som una empresa dinàmica i molt propera al client. Entenem el seu model de negoci i coneixem l'entorn on es desenvoluparà l'aplicació. Això ens diferencia d'altres”, afirma Roger Estil·les. El repte per a Kirubs és no perdre pistonada en un sector en permanent transformació: “El que fas avui és per avui. T'has d'avançar al mercat, perquè tant el client com l'usuari final cada cop són més experts. I la competència creix.”
Facturació
400.000 €
Treballadors
6
Any de fundació
2010
Aprofitant sinergies per guanyar dimensió
La cambrilenca Studiogenesis té 15 anys d'experiència en el disseny i el desenvolupament web i el màrqueting en línia. Entre els seus clients, hi ha ajuntaments, empreses i institucions, com ara el FC Barcelona, per al qual han fet la visita virtual al Camp Nou. Studiogenesis ha iniciat un camí de col·laboració intensa amb Kirubs. “Estàvem creant una unitat de negoci d'aplicacions per ser més competitius tecnològicament, però sempre ens ha agradat treballar en xarxa”, explica el director general, Daniel Olivares. “De moment, treballem en alguns projectes en els quals ens complementem, tot posant les bases d'una relació futura més intensa”, segons Estil·les.