Gran angular

Pimec amplia el servei d'ajuda per començar a exportar a la Xina

En un any ha assessorat més de 60 empreses que volien entrar en aquest mercat emergent

La patronal amplia l'equip d'assessorament a Xangai, on obrirà una nova oficina
La certificació
de productes i
la burocràcia duanera són les traves principals

Pimec va engegar fa un any el servei Obrir Mercat a la Xina per ajudar les petites i mitjanes empreses catalanes a operar en el mercat xinès, amb un tècnic amb base a la Xina que dirigeix un equip de personal local i rep l'assessorament del departament internacional de la patronal. Durant l'any de llançament del servei s'ha assessorat més de 60 pimes, de les quals a més de deu se les està acompanyant per entrar en el mercat xinès. Es tracta d'empreses que pertanyen a diferents sectors com ara l'alimentació, el programari informàtic, el paper, l'automoció, el medi ambient, el tèxtil, el canal Horeca i el disseny especialitzat, entre d'altres. Atesa la bona resposta de les empreses, el 2014 Pimec ampliarà l'equip tècnic català a Xangai i el personal tècnic local xinès, i a més obrirà una nova oficina permanent a la principal zona de negocis d'aquesta ciutat.

Joaquim Ferrer, director internacional de Pimec, explica que la internacionalització requereix un plantejament que respongui a determinades condicions i factors, i per això una de les seves principals línies de treball és donar suport a les empreses en el disseny d'estratègies d'entrada a nous mercats, i per això fa un any es va apostar per donar suport a les pimes “en un mercat tan interessant i alhora dificultós d'entrada com el xinès”.

Obrir Mercat a la Xina està dirigit a empreses que exporten o compren a la Xina i requereixen una figura que estigui al país per controlar el dia a dia. A través d'aquest servei s'ofereix a les pimes la possibilitat d'incorporar a la seva empresa un responsable expert en la Xina que, a temps parcial, s'encarrega dels processos i de l'operativa des d'allà, amb base a Xangai. Aquesta operativa es tradueix en una sèrie de serveis personalitzats que inclouen la selecció estratègica d'entrada en el país, la presentació de l'empresa davant de clients potencials del país, el suport en la negociació d'acords i la disponibilitat per viatjar dins de la Xina i assistir a reunions que el client sol·liciti.

Ferrer assenyala que les empreses que utilitzen el servei són de molts sectors, però “amb el denominador comú de tenir producte amb alt valor afegit i ser molt bons en el que fan. Allí es fabrica de tot, però de mala qualitat, i necessiten un desenvolupament de producte que aquí ja tenim”. Entre les empreses a les quals aquest any s'ha ajudat a entrar a la Xina n'hi ha una que produeix oli d'alta qualitat, una d'auxiliar de l'automoció que fabrica components per a primeres marques europees, una de software i una d'especialitzada a dissenyar botigues de marques de luxe.

Jacint Soler, màster en economia de mercats emergents i soci d'Emergia Partners -firma especialitzada en la recerca de capital enfocat a mercats emergents-, explica que per introduir-se en el mercat xinès és recomanable anar-hi amb un assessor, no tant pel perill que l'enganyin sinó perquè la seva manera de fer negocis és molt diferent de l'occidental, i que per a les pimes hi ha bones oportunitats en béns de consum i intermedis. Coincideix amb Ferrer a assenyalar que hi ha una gran capacitat de compra, amb l'avantatge que el consumidor xinès desconfia de tot el que porta la marca made in China, i posa com a exemple que un fabricant xinès compra oli espanyol a granel, l'envasa i el ven amb la marca Betis perquè ningú li compraria si sabés que és de fabricació local.

BUSCANT TECNOLOGIA.

El govern xinès és conscient de la baixa qualitat de la seva producció, i per això una de les seves prioritats és la creació de més valor afegit. Això afegit a la crisi econòmica catalana ha dut a una inversió dels papers. “Abans, els xinesos posaven una catifa vermella als que hi anaven a fer negocis. Ara les haurem de posar a ells, cada vegada és més fàcil veure xinesos que vénen a Catalunya a la recerca de marques, patents i tecnologies avançades”, comenta Soler, per a qui això obre possibilitats perquè les empreses catalanes treguin profit dels seus actius intangibles.

Les traves principals amb què es pot trobar una empresa estrangera no vénen pas per la part dels permisos d'activitat -a Xangai hi ha finestreta única des de fa deu anys- sinó per la certificació de productes -sobretot agroalimentaris– i un sistema duaner molt burocratitzat.

Potencial

El consum ja supera l'exportació

Tot i que històricament la Xina s'ha considerat la fàbrica del món, aquesta tendència està canviant per passar a ser un mercat potencial on vendre. És la segona economia mundial en termes de PIB, amb una classe mitjana que creix any rere any i on el volum del consum intern ja és superior al de les exportacions. La consultora McKinsey assegura que la Xina superarà el Japó com a principal mercat mundial del luxe abans del 2015, amb un 20 per cent de les vendes mundials d'aquests productes.

Catalunya ha penetrat poc en aquest mercat. En els vuit primers mesos del 2013 les exportacions catalanes a la Xina van augmentar un 18,7% interanual (molt més que l'augment total de l'1,2%), però van sumar 777,5 milions sobre unes vendes a l'exterior de 38.949,6 milions d'euros. La balança comercial és clarament deficitària, amb unes importacions des d'aquest país de 3.570 milions.

Traves

Homologació de menjar català

El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, es reunirà avui amb representants de l'Administració General per a la Supervisió de la Qualitat, Inspecció i Quarantena de Xina (AQSIQ) perquè aquest organisme homologui productes catalans com la fruita fresca, embotit, oli i algunes parts del porc. Aquesta reunió s'emmarca en la missió comercial que el govern ha realitzat a Xangai, on ha visitat la fira Food & Hotel i Prowein, acompanyat d'una trentena d'empreses i companyies catalanes.

A més, 14 empreses catalanes han participat aquesta setmana en la segona edició del Xangai Export Alimentació i Begudes, un networking organitzat amb Minjoice Europe amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Barcelona, el Banc de Sabadell i Mercabarna per contactar amb distribuïdors i importadors i introduir els seus productes al mercat xinès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.