El grup Oliva Torras consolida la seva presència a Llatinoamèrica
A la delegació que el grup metal·lúrgic manresà té a Mèxic ara se n'hi afegeix una altra a Xile.
Bona part del creixement futur vindrà pels projectes d'Oliva Torras Railway
Sense abandonar el mercat europeu, el grup metal·lúrgic Oliva Torras, amb seu a Manresa, està disposat a fer créixer el seu negoci a Llatinoamèrica i als EUA. Una de les empreses del grup que ja hi té una important presència –fent-hi més de la meitat de les vendes–és Meypar, dedicada a la fabricació de sistemes d'accés i pagament de pàrquings. “En aquest sector, Espanya i Europa són mercats més madurs, però els països llatinoamericans, amb un creixement important, van una mica per darrere nostre”, explica Ramon Mandaña, un dels dos consellers delegats i CEO, amb Sebastià Catllà, del grup Oliva Torras.
Meypar, que ja té una delegació a Mèxic per a la comercialització, instal·lació i postvenda a la zona d'Amèrica Central i EUA, ara també disposarà d'una delegació comercial a Xile per cobrir Amèrica del Sud i que potenciarà la venda via distribuïdors locals que ja s'està fent en països com Colòmbia, Equador, Perú, Guatemala i Costa Rica.
A banda de Meypar –creada el 2004 però 100% d'Oliva Torras des de 2011–, dues altres empreses o divisions del grup també estan obrint mercat a Llatinoamèrica. Una d'elles és Oliva Torras Mount & Drive Kits, dedicada a la fabricació de kits adaptadors per al muntatge de compressors en vehicles refrigerats, un 90% dels quals s'exporten. “Vam començar el 2006 venent per a tot Europa, inclosos els països de l'est, i ara estem engegant amb Rússia i també hem fet el salt cap a Mèxic, on ja estem començant a vendre i des d'on volem abordar el mercat nord-americà”, comenta Mandaña. Actualment aquesta divisió d'Oliva Torras està venent uns 14.000 kits anuals de 300 models diferents.
De l'empresa Sun Nest, creada per Oliva Torras el 2009 i dedicada, entre altres, al disseny de mobiliari urbà per a smart cities, dos productes alimentats per energia solar també han fet el seu salt al mercat començant per Llatinoamèrica. Es tracta d'unes faroles de llums led i d'una paperera que compacta ella mateixa el seu contingut, amb la qual cosa “guanyes cinc o sis vegades de capacitat”, segons Mandaña.
Producció pròpia
Oliva Torras factura 30 milions d'euros, xifra que enguany preveu augmentar un 10% i consolidar en els pròxims anys en gran part gràcies als projectes d'Oliva Torras Railway, especialitzada en solucions completes per a infraestructures i transport ferroviari, sobretot en interiors de vagons. Entre les comandes més immediates destaquen uns convertidors de corrent dels trens d'alta velocitat de la Xina, l'aire condicionat per a l'alta velocitat de Rússia i també un projecte per al metro de Copenhaguen i un altre per al de Milà que s'allargaran fins al 2016.
A Amsterdam, amb un nou caixer
El grup Oliva Torras, que cada any destina entre un 6% i un 8% del seu pressupost a R+D+I, del 25 al 28 de març ha sigut a la fira Intertraffic d'Amsterdam per presentar una novetat a escala mundial de la seva empresa Meypar. Es tracta d'un caixer automàtic per a pàrquings “el màxim de user friendly i ordenat, amb pantalles grans amb cabuda per a publicitat, vídeos...”, comenta Mandaña, i la intenció és que a mitjan 2014 ja es comercialitzi.
D'altra banda, del 4 al 6 de febrer, Oliva Torras va presentar a l'ICE Totally Gaming 2014 de Londres la ruleta Magic Red (totalment automàtica, sense necessitat de crupier) amb la intenció de vendre-la a tot el món. Creada per l'empresa SMI 2000, es pot trobar al mercat espanyol –on preveuen vendre'n entre 40 i 50 unitats anuals– des de l'any passat.
El grup Oliva Torras consolida la seva presència a Llatinoamèrica