Empreses

Torrons Vicens injecta 6 milions a comprar 400 ha d'ametllers

La firma de dolços d'Agramunt preveu obrir tres botigues pròpies als EUA, una a Xangai i diverses a l'Estat

Torrons Vicens, la firma d'Agramunt (l'Urgell) nascuda el 1775, ha dissenyat un pla per aconseguir obtenir entre un 65% i un 70% d'ametlla de proximitat per diferenciar de la majoria de competidors espanyols que importen aquesta fruita seca de Califòrnia. El pla consisteix a adquirir unes 400 hectàrees en quatre anys per plantar ametllers, i facilitar que els agricultors de la zona reconverteixin el cultiu de cereals en ametllers. El primer pas ha estat la compra del centre de producció d'ametlles a Vilagrassa. La inversió total suposarà sis milions d'euros. A més, l'expansió continua amb l'obertura de diverses botigues pròpies als EUA i a la Xina.

“Hem invertit dos milions d'euros en la compra del centre de producció d'ametlles de Vilagrassa, de 7.000 metres quadrats, que incorpora les instal·lacions d'una trencadora i una torradora”, explica Ángel Velasco Herrero, fill d'Ángel Velasco, els propietaris de la firma urgellenca des de l'any 2000. De moment, ja s'ha comprat una finca de 35 hectàrees a la localitat d'Altet i en poques setmana signaran l'adquisició d'una altre camp de 40 hectàrees més a Vilagrassa. Fonts de la direcció de l'empresa de torrons i xocolata asseguren que volen comprar unes 100 hectàrees cada any, fins a arribar a les 400, xifra que permetria un autoconsum idoni per la firma de dolços. La posada en marxa d'aquest cultiu s'ha fet amb el suport tècnic de Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), depenent de la Generalitat. En principi es cultivaran les varietats d'ametlla Marcona, de nova generació, la Marinada i la Vairo.

L'altra opció que també impulsa Torrons Vicens és que els pagesos de la comarca s'animin a reconvertir el cultiu tradicional de cereals amb el de fruita seca. En aquest cas, la firma lideraria “l'assessorament necessari per fer la reconversió del cultiu”, afirma Ángel Velasco.

Amb una plantilla de 250 treballadors, Torrons Vicens va facturar 29 milions el 2015. Enguany la previsió és tancar l'exercici amb un creixement d'entre un 10-15%.

L'altre aspecte destacable de l'empresa més que bicentenària, que ja representa més del 35% de la quota de mercat a Catalunya, és l'expansió internacional. L'objectiu per al 2017 és “entrar als EUA amb tres botigues pròpies”, diu Velasco. En principi, la més avançada és la de Miami, tot i que Nova York i Washington “van per bon camí”. La previsió també és poder-ne obrir una altra a Xangai, a la Xina, i diverses franquícies córners a la ciutat de Mèxic DF. A més, cal subratllar la presència en una desena de països estrangers com França, Bèlgica, Alemanya, Portugal, Regne Unit, Lituània i Rússia. Les botigues més lluny de Catalunya estan situades a Dubai, Abu-Dabi i a Al Ain. En total, el mercat exterior suposa el 24% de la facturació.

A escala nacional, hi ha botigues a Sitges, Girona, Figueres, Sort, Barcelona, Platja d'Aro, Salou, Lleida, Palma i finalment Madrid. Enguany en volen obrir més a Catalunya, Granada i les Canàries, diu Velasco. Torrons Vicens disposa de 44 botigues, una trentena de pròpies.

A Torrons Vicens hi ha diverses empreses: Tasso 2000, especialitzada en trufes gelades; Àngel&Lluch, en productes ecològics; Viar, en productes sense sucre i Jolonch, especialitzada en la xocolata a la pedra, que és la fàbrica més antiga del món, en funcionament (1770).

Facturació

30 M€

Treballadors

250

Any de fundació

1775

La família Velasco va comprar Torrons Vicens l'any 2000, quan facturava 0,5 milions d'euros. Ara supera els 30. A Agramunt també hi ha les empreses familiars Torrons Roig i Fèlix.

Ampliació per millorar la producció

L'empresa Torrons Vicens ha adquirit 15 parcel·les a l'Incasol en el polígon industrial d'Agramunt per quan faci falta dur a terme un creixement de les instal·lacions. En una primera fase l'objectiu és ampliar la capacitat d'emmagatzematge. També es farà una “ampliació per a unes línies de producció per als productes de xocolata”, explica Ángel Velasco, que cada vegada tenen més sortida. Entre la capacitat de fusionar la tradició i la innovació, la firma agramuntina va crear la línia Vicens Natura el 2013 de mans del mestre torronaire Ángel Velasco, el pare, i el prestigiós xef Albert Adrià, que amb quatre anys ha reinventat el món del torró i ha creat gustos diversos com el de mojito, el de gintònic, el de pa o el d'oli i xocolata. El fet d'incorporar tantes varietats fa que el consumidor pugui triar entre el torró tradicional, –entre d'altres el torró rodó d'Agramunt- i les varietats més innovadores, amb molt èxit fora de Nadal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.