Economia

El tsunami ‘Black Friday’ captiva comerç, oci i serveis

La pràctica totalitat del comerç, multinacional o petit, ha pujat al carro d’aquesta jornada de descomptes

Les vendes per internet seran d’uns 1.500 milions a l’Estat, un 10% més que el 2017

El Black Friday és un tsunami que ho arrossega tot i ja no hi ha qui l’aturi. Importat dels Estats Units fa menys de deu anys (tan sols fa cinc anys a Catalunya poca gent sabia de què anava la història), en aquesta jornada de descomptes s’hi implica tot el sector del comerç, el físic i el que es fa per internet, però també s’hi han afegit el sector de l’oci (teatres, viatges, etc.) i el dels serveis. Diversos estudis assenyalen aquest dia com el de més vendes de tot l’any i, segons l’Associació Espanyola de l’Economia Digital (Adigital), mourà en compres a través d’internet 1.560 milions d’euros, un 10% més que l’any anterior (per aquest motiu els treballadors d’Amazon ja han anunciat una vaga). Adigital calcula que cada consumidor de l’Estat gastarà de mitjana 256 euros, 23 més que l’any passat. Els televisors (27%) i els mòbils intel·ligents (17%) seran els productes més buscats.

Un 66% dels consumidors compraran pel Black Friday i fins a un 39% ho faran de manera impulsiva, amb els articles de moda, electrònica i electrodomèstics com a principal reclam. Vuit de cada deu consumidors compraran en una botiga física, segons les conclusions d’un informe que ha fet el portal d’ofertes i catàlegs a la xarxa Tiendeo.com. Per productes, el 58% dels ciutadans preveuen comprar algun producte de moda o calçat, seguit d’articles electrònics.

El Black Friday ha posat en el mapa comercial el mes de novembre, tradicionalment fluix, i ja dona el toc d’inici de la campanya de Nadal, que aquest any es preveu “bona”, segons Joan Carles Calbet, el president de Retail.cat, una entitat que representa més del 30% del comerç català.

El Black Friday “és una realitat amb tanta força que possiblement en poc temps ningú se’n preguntarà l’origen, tal com hem fet amb tantes tradicions”, assegura el doctor en psicologia del consumidor Albert Vinyals, també professor de l’Escola Superior de Comerç i Distribució, Escodi. “L’èxit del Black Friday –diu aquest expert– és que per al consumidor no hi ha cap raó per no seguir-lo: si es fa bé, és una campanya amb data concreta de finalització; per tant, activa l’instint de supervivència amb un missatge molt clar: si no t’espaviles a cercar ara aquestes ofertes, demà ja no hi seran.”

El president de Comertia, Germán Cid, assegura que aquest any han previst un augment de vendes “d’entre un 5 i un 10%” en relació amb el Black Friday de l’any passat. Segons l’ACN, entre els socis de Comertia un 99% participaran del Black Friday. Retail.cat, associació dintre de la qual hi ha Comertia i altres, xifra en un 80% els comerços que faran algun tipus de promoció.

El comerç de proximitat critica que el Black Friday s’allargui més d’un dia, que és per al que realment està pensat. “Si l’empalmem amb promocions i descomptes, ens mengem els marges que el comerç guanya durant la campanya de Nadal”, assegura Àlex Goñi, president de PIME Comerç.

LES XIFRES

66
per cent
dels consumidors compraran pel Black Friday i fins a un 39% ho faran de manera impulsiva, diu Tindeo.com.
80
del comerç
lligat a l’associació Retail.cat participarà de la jornada de descomptes de demà.

A la Xina van celebrar el Dia del Solter l’11 de l’11

El Dia del Solter (l’11 de l’11) és la versió xinesa del Black Friday. La plataforma de comerç electrònic Alibaba va batre els seus rècords de vendes amb una facturació de 27.330 milions d’euros.

I aquesta nit, la Shopping Night al passeig de Gràcia

Les botigues, els hotels i els restaurants del passeig de Gràcia participaran la vigília del Black Friday en una nova edició de la Shopping Night Barcelona, amb descomptes i activitats fins a la mitjanit.

Dos dies que generaran milers de llocs de treball

Randstad preveu que el Black Friday i el Cyber Monday generaran 4.500 nous llocs de treball a l’Estat, un 17,9% més que en l’edició de l’any passat, en què es van signar 3.816 contractes.

Seur augmenta la plantilla un 30% per la campanya

L’empresa de transport urgent Seur ha anunciat que incrementarà un 30,7% la seva plantilla a Catalunya per cobrir la pròxima campanya de Nadal, que comença amb el Black Friday.

Menús especials a 7 euros fins al diumenge 25

Els principals hotels i restaurants del passeig de Gràcia ofereixen una ruta de plats de Nadal a 7 euros, que durarà 4 dies (des del dia 22 a la nit fins al diumenge 25). Hi haurà zona de furgoteques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.