Eines

Mobilitat i les seves sensacions

El projecte europeu MoTiV s’acosta a l’usuari perquè valori en una app la seva experiència de mobilitat

El que compta és el comportament i les preferències de l’usuari
Es pregunta a l’usuari com es desplaça, què li agrada i què no

Ara que la mobilitat ha esdevingut una ciència que estimula les reflexions dels experts més conspicus, és previsible que apareguin iniciatives com ara MoTiV, projecte europeu que analitza a través d’una aplicació mòbil el valor del temps de viatge dels usuaris de transports col·lectius (metro, tramvia, autobús), transport privat (cotxe, motocicleta, bicicleta) i desplaçaments a peu.

L’originalitat del projecte, en què hi participa el centre tecnològic Eurecat, i que ara engegarà la fase de test amb el concurs de 5.000 voluntaris de l’àmbit europeu, és que vol esbrinar què en pensen els usuaris, de la seva manera de moure’s, no només des d’una perspectiva econòmica, sinó també valorant ítems com ara la productivitat, el benestar i la forma física.

Temps esmerçat.

Estudis com el de DriveSmart, només referit a la ciutat de Barcelona, ens informen que un resident a la ciutat dedica a l’any dotze dies i mig (330 hores) a desplaçar-se, ja sia en cotxe o en transport públic. “La gent se sorprèn quan li diuen que dedica tant de temps a l’any als desplaçaments. Amb MoTiV es vol reflectir el gran impacte que té aquest temps, justament ara que hi ha tants modes de transport”, explica Marc Torrent, director de la unitat de dades massives i ciència de dades d’Eurecat, un dels socis europeus d’aquest projecte, que coordina la Universitat de Zilina (Eslovàquia).

“Més que estudiar si els sistemes de mobilitat que tenim són eficients, el que fem és preguntar a l’usuari com es desplaça, què li agrada i què li disgusta.”

Per fer aquesta prova, el projecte vol involucrar 5.000 voluntaris de tot l’arc europeu en la campanya #Viatjoper1Motiv, en què se’ls demana que registrin en l’aplicació mòbil Woorti un viatge al dia i en facin una valoració, durant 14 dies consecutius o alterns. A Catalunya, l’objectiu és que hi participin 700 voluntaris.

Com remarca Ludovico Boratto, investigador d’Eurecat, el projecte “introdueix una nova definició i metodologia per a l’estimació del valor del temps del viatge (VTT en les sigles en anglès del concepte value of travel time), és a dir del valor del temps que les persones passen en itinerància”. Hi afegeix: “Aquest estudi no només s’enfoca des d’una perspectiva econòmica, sinó també tenint en compte motivacions, preferències i comportaments de l’usuari.” El concepte de productivitat ja no només es vincula a la feina o a l’estudi, sinó que també pot tenir a veure, i així es vol que sigui exposat al web, amb la gestió d’afers personals, relacionats amb la llar, o la família. Així mateix, el gaudi en el desplaçament pot venir de múltiples vies: aprofitar el temps per fer una relaxació o meditar; escoltar música; ser actiu a les xarxes socials; l’observació del paisatge que ens envolta, etc... I és clar, si camines, corres o vas en bicicleta, descriure com et mantens en forma. Aconseguir la quadratura del cercle en mobilitat no és gens senzill: prioritzar els carrils bici, per exemple, en una zona determinada pot llevar les queixes dels automobilistes o dels usuaris de l’autobús. “Efectivament, la qüestió és complexa, i l’impacte, que és positiu en un lloc, no ho és necessàriament en un altre.” És per això que cal recollir com més dades millor, “per observar millor”. El component d’innovació de MoTiV, amb l’aplicació Woorti, és que, “arribant directament a l’usuari, podem entendre la percepció que té del viatge, i quins aspectes n’aprecia: poder avançar feina mentre va en tren; jugar a un videojoc al mòbil durant un recorregut en tramvia; l’exercici benèfic per a la salut que fa anant a la feina en bicicleta, etc...” A més, l’enquesta permet visualitzar tipologies d’usuaris, perfilats segons els seus judicis, i combinar-los amb els modes de transport, justament per millorar-los. “S’extreuen dades que els experts interpreten per tot seguit presentar-les a organismes com ara l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), i d’altres, perquè els seus responsables tinguin una altra font per reformular les seves polítiques de transport.” Val a dir que a MoTiV, a banda de l’ATM, hi participen associacions com ara Bicicleta Club de Catalunya, Railgrup i Catalunya Camina i les empreses Torrot i Muving. Un exemple, el podem trobar al Tram barceloní, els responsables del qual en aquests moments estan redissenyant l’espai dins dels vagons, perquè puguin afavorir que l’usuari hi pugui iniciar la seva jornada de treball, confortablement.

Més o menys productiu

Ja fa prou temps que és motiu de reflexió per a molts especialistes el valor econòmic del desplaçament cap a la feina, sobretot si aquest temps s’aprofita per treballar. L’economista australià David Hensher ha elaborat un mètode que mesura la productivitat de cada mode de transport. Al tren, si la mitjana de quantitat de temps dedicat a la feina va, respecte de 0, de 0,30 a 0,57, la productivitat oscil·la entre 0,89 i 1,15. Pel que fa a l’autobús, aniríem en mitjana de despesa de 0,03 a 0,17, mentre que la productivitat es fixaria entre 0,83 i 1,26. Amb el cotxe privat, si el temps esmerçat és 0,02-0,22, la productivitat és de 0,90-1,20. En el cas de l’avió, la despesa mitjana és de 0,07-0,36 i la productivitat, 0,99-1,02.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.