Eines

Posar les persones al centre

El segon baròmetre de la Fundació Factor Humà recull les fortaleses i les debilitats en gestió de recursos humans

Hem de saber construir una suma d’intel·ligències amb les màquines
Ens ha ajudat a estructurar un pla estratègic en què la persona és el nucli

Quan les persones són al centre de les organitzacions, aquestes rutllen millor.

A la Fundació Factor Humà ho saben bé, per això fa anys que treballa per escampar com una taca d’oli aquesta premissa i fa dos anys va crear una eina que ajuda les empreses a aconseguir-ho. Es tracta del Baròmetre del Factor Humà, un sistema d’autoanàlisi en la gestió de persones, i acaben de sortir a la llum els resultats de la segona edició. Amb l’eina (gratuïta), les organitzacions avaluen els seus punts forts i els dèbils i quines accions poden implementar per a millorar en la gestió de les persones.

El baròmetre ha anat evolucionant i disposa de comparacions amb organitzacions segons el nombre de persones treballadores i també entre 9 sectors d’activitat empresarial. En la segona edició del baròmetre han participat un centenar d’organitzacions que representen un volum de gairebé 200.000 empleats. “El baròmetre ens ha ajudat a estructurar un nou pla estratègic en què les persones tornen a ocupar el centre del negoci”, explica en l’informe el director de People & Culture d’EADA Business School, Antonio Coca.

L’eina facilita l’autodiagnòstic de les empreses a partir de l’estudi de 10 punts diferents que van des de l’ètica i el bon govern fins a la igualtat d’oportunitats passant per la transparència, la salut, la flexibilitat i la innovació, entre d’altres. Aquests punts s’extrauen dels principis del Manifest Factor Humà de les organitzacions compromeses amb el valor de les persones, “un decàleg que dona les claus per a liderar el canvi des d’un punt de vista empàtic i humil”, explica Anna Fornés, directora de la fundació.

El baròmetre, a més de servir de retrospectiva interior per a cadascuna de les empreses que l’elaboren, recull dades suficients per a fer una radiografia del teixit empresarial i dels sectors a què pertanyen.

Els punts que surten més ben parats en termes generals són l’aposta pel talent i el compromís de les empreses amb les carreres professionals de les persones. De fet, el baròmetre mostra que fins un 69% de les organitzacions disposen d’un pla de formació. Un altre dels punts més positius entre els resultats globals del baròmetre és la implementació d’accions per a garantir igualtat de salaris entre homes i dones. Segons l’eina, el 63% de les organitzacions ja han posat en marxa accions en aquests sentit. La corresponsabilitat en les relacions laborals és un altre dels camps en què els resultats són bastant bons, ja que mostra que el 87% de les organitzacions disposen d’un marc laboral estable amb convenis que regulen les condicions de treball. La part més coixa del baròmetre, se l’emporten la innovació i la conciliació. Segons desvelava Fornés, encara està per sota de la meitat el nombre de les organitzacions que ha portat a terme accions de millora per afavorir la conciliació entre la vida familiar i laboral. “Només el 41% de les organitzacions han implementat accions de millora per a assolir l’equilibri entre vida professional i personal”, resen les conclusions de l’estudi.

Si ho mirem en temes de corresponsabilitat entre sexes, el percentatge de millora té molt camp per córrer. De fet, només el 18% de les empreses tenen completament implementades accions de canvi en aquest punt.

L’altra assignatura pendent segons el baròmetre és el punt d’innovació i creativitat. Només el 41% de les empreses destina un pressupost específic per a desenvolupar projectes d’innovació. I, a més, el 62% de les companyies encara no disposa d’una memòria anual de l’impacte que suposa la innovació en la seva organització.

Si revisem l’anàlisi amb perspectiva de sector, ens mostra que, en les organitzacions que han fet el baròmetre, les àrees de sanitat, salut i recerca són les que tenen uns resultats globals més positius, en què destaca especialment el valor de la corresponsabilitat en les relacions laborals i en la transparència, comunicació i participació a dintre de les empreses. En canvi en el sector del comerç, distribució, hostaleria i turisme hi ha camps amb necessitats de millora, com ara que en el 80% de les empreses no existeixen accions específiques per a garantir la igualtat d’oportunitats, la no-discriminació i transparència en les noves incorporacions.

“Les empreses que fan créixer el seu voltant són les que creixen. Són les empreses de referència”, va assegurar el professor de la BSM-Universitat Pompeu Fabra i president de Lead to Change, Xavier Marcet, en la presentació del segon baròmetre. I va plantejar com les persones en l’era de la intel·ligència artificial poden ser al centre de les organitzacions. “Hem de saber construir una suma d’intel·ligències amb una nova relació entre màquines i persones a favor de les persones”, hi va afegir.

LES XIFRES

69%
Pla de formació
És el percentatge de firmes que han fet el baròmetre que tenen un programa de formació intern.
41%
R+D+i
És el nombre de les empreses que destinen pressupost específic per a desenvolupar projectes d’innovació.
110
Organitzacions
És el nombre de companyies que han realitzat el baròmetre de la fundació en la darrera edició.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.