Focus

El sector de l’automòbil demana més aire

El clúster demana finestres per no aturar totalment la producció i ja compta que haurà de rebaixar preus

Està previst que les vendes de cotxes caiguin enguany un 30%

La imatge de la fabricació de respiradors a la cadena de muntatge de Seat ha estat icònica de l’economia de guerra en què estem immersos, però el cert que el sector de l’automoció necessitarà respiració assistida per afrontar l’escenari postcrisi.

El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) no s’està de fer mals averanys, i ja parla de “futur molt negre.” Segons fonts del clúster, ha estat un gran error de les autoritats obligar el sector a l’aturada plena. Hi ha una part del sector de l’automoció a Catalunya que va decidir seguir fent l’activitat més o menys habitual, aplicant totes les mesures de seguretat dictades per les autoritats sanitàries. Una decisió que beneficiava les arques públiques, ja que les descarregava de qualsevol responsabilitat.” Aquestes fonts afegeixen que “a aquestes empreses que han d’aturar l’activitat no se’ls ofereix cap mena de sortida viable, ni a través d’ERTO de causa de força major, ajornaments de pagament de tributs o modificacions de fiscalitat, en aquests moments en què no es genera riquesa.” Des del sector insisteixen que el que importa és com recuperar la producció, no les hores, que és el que fixa el Decret Llei 10/2020 del govern central.

Finestres.

Aquests dies ha estat una petició constant poder mantenir finestres de producció per tal que no es perdessin els clients internacionals: “Hem de focalitzar el debat en com tornem a tenir demanda de productes. Si no és així, no parlarem de modificacions de jornades laborals, sinó de plantilla.” Hom insisteix que una aturada radical de les línies de producció i un incompliment dels contractes i del lliurament de peces i material cap a un client en temps i forma, implica una penalització que posa en perill els contractes i projectes nous.

Si anem de la fàbrica al concessionari, ens trobem un erm. Faconauto informa que des de la declaració de l’estat d’alarma, la matriculació de cotxes nous ha caigut un 85%. La consultora MSI calcula que les vendes d’enguany a tot l’Estat cauran fins a un 30%. Al març, el negoci va patir un daltabaix del 65,7% i aquest mes d’abril és previsible que s’arribi al 72,4%.

Què caldrà fer per al redreçament del sector? Doncs perdre marge. A la llum del que està passant a la Xina, on els concessionaris estan aplicant descomptes realment importants per recuperar vendes, hom espera que aquí es repliqui aquest comportament. Des de diverses fonts del sector, ja es té en compte que la recuperació haurà de ser a mitjà termini, i que caldrà incentivar el nou consum amb rebaixes. Des d’aquestes mateixes fonts, i també a la vista del que està passant a la Xina, els ajuts governamentals, que ja han estat habituals a casa nostra per a l’adquisició de vehicles nous o per esperonar la venda del cotxe elèctric, seran decisius perquè hi hagi una recuperació real per a un sector que a Catalunya genera cada any més de 23.000 milions d’euros –la qual cosa suposa una aportació al PIB català de més del 10%– i que alhora dona feina a més de 143.000 persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.