Educació

Les entitats del lleure reactiven la hibernada ‘operació casals d’estiu’

Les activitats potenciaran la recuperació emocional dels infants, tot i que dependran del desconfinament

Moltes incògnites sobre el lleure “formatiu”

Les entitats del lleure, els monitors, els cuiners, els alberguistes... tot el sector de l’esbarjo educatiu va rebre ahir com un baló d’oxigen la resolució de la incògnita que planava feia setmanes sobre les famílies: el curs escolar acabarà en la data prevista i es potenciaran els casals d’estiu com a millor sortida de casa per als infants i joves. L’anunci del Ministeri d’Educació i de la conselleria va fer reactivar ahir mateix la preparació dels casals, les colònies i altres activitats d’estiu, tot i que es mantenen massa incògnites, prou importants encara, per afirmar que hi haurà lleure infantil i juvenil a l’estiu.

Fundesplai havia previst mobilitzar 86.000 infants i joves, i de seguit ha començat a adaptar l’oferta per si cal tenir-la a punt per a aquest estiu “més formatiu”, com el va definir el conseller Josep Bargalló. Això implicaria “potser utilitzar més els recintes de les escoles, modificar les dates en funció del desconfinament i potser traslladar més activitat al setembre, adaptant els continguts de les activitats, però sobretot adaptar el contingut emocional”, explica el seu portaveu, Pep Valls. “Serà cabdal treballar les emocions del confinament i que la canalla exterioritzi pors o neguits”, pronostiquen des de Fundesplai.

El cap d’acció comunitària de la Fundació Pere Tarrés, Albert Riu, considera que l’estiu serà clau: “Després d’anys reivindicant el caràcter educatiu de les entitats del lleure, ara som davant de l’oportunitat de demostrar-ho. No per afrontar la formació escolar, però sí per reforçar l’educació en valors, emocions, coneixement del medi...” La Pere Tarrés gestiona activitats per a 35.000 infants, joves i adolescents i, igual que Fundesplai, adverteix que, tot i l’optimisme, qualsevol actuació dependrà del protocol que fixin les autoritats sanitàries. La normativa sobre les ràtios per efectuar activitats marcarà no només el tipus de casal, sinó el preu al qual es puguin oferir. Normalment, les activitats mantenen una ràtio d’un monitor per cada deu menors; però, si es modifica la proporció, n’augmentarà el cost.

Una altra incògnita a resoldre serà la predisposició de les famílies a apuntar els fills a qualsevol activitat, després de setmanes reclamant-los prudència en el contacte físic, o fins i tot la participació dels infants vulnerables en el lleure estiuenc. Les dues entitats bequen prop de cinc mil joves cadascuna, però caldria preveure què passarà amb els infants que ara ja no poden participar en les activitats extraescolars, per exemple.

Més incògnites presenten les activitats que munten els esplais independents, els caus o les entitats esportives, amb menys capacitat de maniobra econòmica, per exemple. Fins i tot amb les condicions que s’imposin de neteja o desinfecció de les cases de colònies si acullen grups de joves.

Preguntes per resoldre abans del 30 de juny.

LA DATA

14.09.20
el dia d’inici del curs 2020/21, el setembre que ve, tal com estava previst, segons Ensenyament.

LA FRASE

Hi ha encara tantes incògnites: ràtios, cost, paper de l’escola, els més vulnerables, la resta d’entitats...
Albert Riu
fundació pere tarrés

La Fapac voldria avançar el nou curs; la Ustec, no

La Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (Fapac) proposa avançar el curs escolar 2020/21 per recuperar hores i continguts d’estudi, més que no pas fer avaluable el tercer trimestre del curs actual. La directora de la Fapac, Lidón Gasull, considera que reprendre el curs telemàticament “deixa sense la igualtat de condicions una part de l’alumnat i que seria millor reiniciar les activitats lectives i avaluables més aviat el següent curs. “Només per pujar la nota aquest tercer trimestre no paga la pena avançar temari.” Per la seva banda, el sindicat majoritari de mestres, Ustec, no és partidari de modificar les dates del pròxim curs. El seu portaveu, Ramon Font, considera que “no és la millor solució retallar les vacances de l’alumnat. El que sí que necessiten els infants són més docents perquè els atenguin millor”. El sindicat docent aprofitaria l’experiència del lleure, “de gran tradició a Catalunya”, i la potenciaria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.