Economia

Les estacions d’esquí perden 2,5 milions per la Covid-19

És la quantitat que han deixat d’ingressar pel tancament sobtat de la temporada

Ja preparen la temporada d’estiu i esperen atreure turisme català

L’ocupació prevista als hotels s’acostava al cent per cent

El decret d’estat d’alarma per la pandèmia provocada pel coronavirus ha fet perdre ingressos, a l’entorn de 2,5 milions d’euros, a les estacions d’esquí pel tancament sobtat i prematur de la temporada. Es tracta de les que gestiona Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a les comarques gironines, La Molina, Vall de Núria i Vallter 2000. Les estacions van tancar el 14 de març passat, quan, amb les condicions meteorològiques d’aquell moment, tot feia preveure que podrien allargar la temporada fins a Setmana Santa amb unes bones condicions de neu, tant en quantitat com en qualitat.

A part de les estacions d’esquí del Pirineu, les pèrdues també s’han produït a la resta de sectors turístics de les seves zones d’influència. L’ocupació prevista als establiments hotelers, per exemple, s’acostava al cent per cent, un percentatge que, amb tota probabilitat, s’hauria fet realitat, tant per les bones condicions de la neu ja citades com pel bon temps que va fer durant la Setmana Santa, excepte el dilluns de Pasqua, l’últim dia del període de vacances, que tradicionalment ja sol ser molt fluix.

Amb la temporada d’hivern arxivada, ara les estacions d’esquí del Pirineu ja estan treballant amb la de l’estiu i confien recuperar part del terreny perdut amb campanyes de promoció potents i amb algunes novetats importants. Una temporada, però, que no se sap quan es podrà iniciar, per la situació de restricció de la mobilitat pel coronavirus i la incertesa de quan s’aixecarà.

D’entre les novetats en destaquen dues de molt rellevants i totes dues són de l’àmbit mecànic. Es tracta dels sistemes de remuntada fins a dos punts elevats per gaudir de les vistes generals sobre els parcs naturals de les capçaleres del Ter i del Freser i del Cadí-Moixeró.

Dos espais naturals

Al complex turístic, esportiu i espiritual de la Vall de Núria, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha renovat el telecabina Coma del Clot, que ha estat 31 anys en servei. Ha comptat amb la col·laboració de l’Agència Catalana de la Joventut, ja que aquest remuntador és l’accés a l’alberg de la xarxa Xanascat situat al pic de l’Àliga. Ara, el telecabina és totalment accessible a les persones amb mobilitat reduïda i augmenta la capacitat i el confort dels viatgers. A més, facilitarà el transport de mercaderies i subministraments des de l’estació de Vall de Núria fins a l’alberg.

A La Molina s’ha ampliat el traçat del telecabina, que arribava a la cota 2.300 des del 1999 i que ara arriba fins a més de 2.500 metres d’altitud, a poca distància del cim de la Tosa d’Alp. Ferrocarrils manté que és una infraestructura important per promoure activitat turística a La Molina al llarg de tot l’any, ja que, a part dels esquiadors, a l’estiu la poden fer servir excursionistes, practicants del ciclisme de muntanya (al telecabina s’hi podran pujar bicicletes) o amants de la natura en general.

Cremallera

La línia del tren Cremallera de Núria també va quedar parcialment tancada arran de les restriccions per frenar el coronavirus. Des del mateix 14 de març, el Cremallera funciona entre les estacions de Ribes Enllaç i Queralbs, amb parades a Ribes Vila. En canvi, no hi ha servei entre Queralbs i Vall de Núria, perquè el complex de la vall ha quedat totalment tancat al públic, fins que s’aixequi l’estat d’alarma.

LES XIFRES

117
dies
s’ha pogut practicar l’esquí alpí a l’estació de La Molina, i a la resta, dues setmanes menys
25.091
persones
van participar en alguna de les activitats d’estiu la temporada estiuenca passada
5.371
visitants
va atreure el programa d’ofertes de l’estació de Vallter 2000 l’estiu del 2019
RICARD FONT DIRECTOR DE FERROCARRILS DE LA GENERALITAT

“No sabem la reacció dels actius turístics”

Una pèrdua de diners significativa...
Sí, hem deixat d’ingressar entre 2,5 i 3 milions d’euros, i més atenent que era una bona temporada, ja que les anteriors es poden qualificar de normals tirant a fluixes per les condicions de la neu.
I han perdut la Setmana Santa...
S’ha perdut aquests dies de vacances amb unes previsions de bon temps, excepte el dilluns de Pasqual, l’últim dia, i de qualitat de la neu i de quantitat molt bones. A més, l’ocupació hotelera a les valls de Camprodon i Ribes i a la Cerdanya eren molt bones, s’acostaven a l’ocupació total.
Com es preveu la temporada d’estiu?
Treballem amb dos imponderables que no tenen res a veure amb nosaltres. D’una banda, no coneixement el programa de desconfinament de les autoritats sanitàries. I de l’altra, no sabem com reaccionaran els actius turístics en l’àmbit internacional.
Què pensen fer, doncs?
Faran una campanya potent per atreure actius de mercats locals, una campanya que posi l’accent en els actius de la natura.
Posi’n algun exemple.
Obrirem la ruta de BTT Circ de Morens a Vallter per anar amb bicicleta fins a Setcases i el naixement del Ter; potenciarem el Cremallera i els telecabines nous de Núria i La Molina, etcètera.
I la campanya?
Cal més que mai unitat i, per això, treballem per fer una única campanya conjunta entre l’Agència de Turisme de Catalunya, el Patronat de Turisme Girona Costa Brava Pirineu i Turisme de Barcelona.

Esquí i Cremallera no consumits

Les estacions d’esquí del Pirineu gironí tenen activat un sistema per retornar o compensar els usuaris que havien adquirit moltes de les diverses modalitats d’abonaments que ofereixen. Així, està previst retornar els diners dels forfets de dies consecutius no consumits més enllà del 13 de març.

En canvi, els abonaments de temporada es consideren amortitzats i el de primavera es guarda per a la propera temporada. Així mateix, el material de guardaesquís i del taller es podrà recollir quan s’aixequi el decret d’alarma i es restitueixi la mobilitat.

Els imports per la compra de bitllets del tren Cremallera de la Vall de Núria i els combinats que no s’han canviat, es retornaran íntegrament. Es farà el mateix amb les reserves hoteleres previstes fins al 13 d’abril passat, que queden sense efecte, i els imports íntegres es tornaran en forma d’avançament. En tots dos casos, cal posar-se en contacte amb [email protected] per gestionar aquestes devolucions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.