Empreses

SmartMonkey: cap a la logística intel·ligent

La firma catalana ha desenvolupat un programari que fa servir big data i intel·ligència artificial per fer més eficient l’organització de les rutes logístiques

La firma SmartMonkey ha desenvolupat un programari que fa servir intel·ligència artificial (IA)per optimitzar en temps real l’organització de les rutes que fan els operadors logístics per distribuir les mercaderies.

Aquesta plataforma web recull i analitza informació sobre el comportament històric de cada empresa i les rutines dels seus clients, com les rutes habituals, horaris d’obertura o temps de gestió. Aquestes dades serviran per automatitzar el funcionament del logista, cosa que implicarà millorar la seva productivitat i reduir costos operatius.

Segons Xavier Ruiz, CEO d’SmartMonkey, “un dels reptes operatius del sector logístic és la gestió de la informació, un procés que fins ara es feia manualment, de manera més costosa i ineficient.” Amb l’aportació del big data i la IA hom automatitzat el tractament de la informació, i així “es dóna valor a la informació que les empreses ja tenen i que sovint no saben com fer servir.” La plataforma es basa en algoritmes desenvolupats per l’empresa, que processen tota aquesta informació per suggerir als usuaris què poden fer optimitzar les seves rutes segons les condicions reals de l’entorn. A través de l’aprenentatge automàtic, la plataforma analitza l’històric de cada empresa i interpreta quin és el seu comportament, per tal de guiar-la a l’hora de prendre decisions. Es tracta d’un buidat de dades que poden procedir, per exemple, del sistema intern d’organització de l’empresa i del seu sistema GPS, que la plataforma interpreta sense intervenció humana. Com diu Ruiz, “sabem, per exemple, que si un repartiment s’inicia habitualment a primera hora del matí, però el client no es troba disponible fins a la tarda, la ruta hauria de començar més tard per tal que sigui efectiva i no perdre temps.” La solució tecnològica d’SmartMonkey, a diferència d’altres, “té la capacitat d’aprenentatge de les dades històriques de cada empresa i la seva interpretació, a partir de condicionants reals amb què s’ha trobat anteriorment.”

Segons afirma Ruiz, “podem incrementar la productivitat d’un repartidor fins a un 30%, reduir temps de desplaçaments i, amb això, estalviar en combustible, limitar les emissions i reduir el nombre de vehicles en circulació a la ciutat, per exemple.” Amb una bona gestió de la informació, segons el CEO d’SmartMonkey, una empresa pot incrementar el seu negoci entre un 5 un 10%, sense costos afegits.”

Fundada al 2015, SmartMonkey té actualment una plantilla d’una desena de treballadors i seu central al districte [email protected] de Barcelona. L’empresa treballa principalment per al sector logístic, per a la distribució del sector de la restauració i l’hostaleria i per als subministraments. Actualment estan explorant oportunitats d’internacionalització a l’Amèrica Llatina.

D’altra banda, durant la crisi sanitària provocada per la Covid-19, l’empresa ha col·laborat activament oferint la seva solució per millorar l’eficiència de les unitats d’hospitalització a domicili, a més de donar suport a associacions que reparteixen aliments a famílies desfavorides. Per aquest projecte, SmartMonkey ha comptat amb un ajut de 80.000 euros d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- en el marc del programa Nuclis d’R+D Empresarials cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu de Catalunya 2014-2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.