perobell
Perobell, el valor de la firma en els sofàs de disseny
EXPANSIÓ. La cooperativa de Sabadell basa en l'exportació i l'orientació cap a nous segments la nova estratègia
La vocació exportadora que sempre ha mostrat el fabricant de sofàs de gamma alta Perobell, així com canvis profunds en l'estratègia comercial, permeten que aquesta cooperativa de Sabadell estigui suportant el temporal de la crisi. El 60% del volum de negoci de la cooperativa, que l'any passat va arribar als 4,2 milions d'euros, es materialitza actualment en seixanta-dos països.
Com explica Frederic Frutos: «Si bé als anys vuitanta, quan vam fer l'aposta forta pels mercats de l'exportació, els nostres objectius eren els mercats d'Alemanya, França, Holanda o Bèlgica, ara trobem grans opcions comercials en mercats com el de la Unió dels Emirats Àrabs (UEA), on de fet ja fa disset anys que hi som, on per exemple ara hi hem de servir una comanda de 500 sofàs.» Un encàrrec semblant ha vingut d'un altre gran mercat emergent, l'Índia. Frutos ho té molt clar: «Aquesta diversificació comercial en tants mercats ens ha ajudat a suportar la crisi, que de tota manera ens ha afectat molt.»
ARA, MÉS JOVES.
Perobell ha aconseguit anomenada al mercat dels sofàs amb diverses fites: l'any 1981 va aparèixer el model Terzo dels dissenyadors Pensi i Lievore; el 1985, Lievore va tornar a contribuir a la consolidació de la marca amb Premier. El 1988 va ser un dels grans anys, en termes de creativitat, de Perobell, amb l'aparició de Vis a Vis i A, de Dillon Wheeler i Van den Broecke i, sobretot, de Manolete, un clàssic entre clàssics, obra també de Lievore. Anys més tard vindrien altres models remarcables, com ara Iroqua, Tango, London, Oberon, Metropolitan, Chocolate o Agua, i la col·laboració amb grans noms del disseny s'estendria a Hilton, Lluscà, Fortunato, Hoffman, Codina i altres. Com comenta Frutos, l'empresa ha mantingut sempre el costum de treballar amb dissenyadors de diversos països, d'Alemanya, Itàlia, Holanda i altres, per així introduir-se en nous mercats.
La cooperativa no va ser aliena el 2009 a la forta depressió que va sofrir l'economia, fins al punt que la seva activitat es va reduir un 30%. Atès que el sofà de Perobell és més aviat de segona compra, no va ser tant la crisi de la construcció, la que va afectar la facturació de la firma, com la davallada general del consum. En el primer terç de l'any, però, l'activitat comercial sembla anar per bon camí. «En quatre mesos hem recuperat moltes vendes, en bona part gràcies a la nova estratègia de mercat que hem adoptat. Ens hem dedicat a refrescar la memòria als clients sobre els nostres productes; ofertes puntuals i redisseny de productes de manera que en poguéssim ajustar el cost.» La presència continuada dels sofàs de Perobell a la televisió i el cinema ha contribuït a enfortir la marca. «Quan fan una entrevista al president de la Generalitat a TV3, el sofà on s'asseu és nostre», explica orgullós Frutos, que ens dóna una llista llarga de sèries dramàtiques en què Perobell apareix en l'attrezzo. També hem pogut veure aquests sofàs en films de Pedro Almodóvar.