Salut

L’Ovella Negra se suma a una macrodemanda contra l’Estat pel tancament de negocis: “No ens han deixat respirar”

Les emblemàtiques tavernes s’adhereixen a una plataforma que exigirà compensacions que superen els 200 milions

Les emblemàtiques tavernes l’Ovella Negra se sumen a una macrodemanda contra l’Estat pel tancament de negocis i la gestió de la pandèmia. Després de gairebé estar tancats un any, el grup ha decidit fer aquest pas per denunciar que “d’ajudes directes en aquest país no en donen ni una”. “No ens han deixat respirar”, denuncia el seu propietari, Enric Ballabriga a l’ACN. El Grup Ovella Negra té 300 treballadors repartits en 9 establiments, els més coneguts els del Poblenou i el Raval de Barcelona, aquest últim obert des del 1965. En total, calculen que poden reclamar 600.000 euros que han perdut i ho faran a través de la plataforma PEAcovid, que exigeix compensacions per responsabilitat patrimonial que superen els 200 milions d’euros.

L’Ovella Negra és una de les 5.000 empreses i autònoms que reclamaran per la via administrativa els danys i els beneficis que no s’han obtingut per la mala gestió de la pandèmia a través de l’associació d’empresaris afectats per la covid-19 (PEAcovid). D’aquestes, fins a 300 són grans empreses, majoritàriament de restauració, oci nocturn, hostaleria o turisme. En alguns casos s’ha ocasionat un perjudici de 10 milions mentre que altres empreses més petites asseguren haver perdut 50.000 euros.

En el cas del grup de restauració -que també gestiona el Bar del Teatreneu, Retruc, Black Sheep, Ca la Montse, Akelarre, Drapaire i Cercle- s’ha adherit a la demanda davant la “ruïna” que suposa la manca d’ajudes i convençuts que “l’administració si no se la pressiona no canviarà”, segons Ballabriga. “Estem patint molt l’impacte del tancament, d’aquí a poques setmanes ja podrem dir que fa un any que estem tancats. Tenim tot el personal en ERTO. Per més esquena que tinguis l’asfíxia econòmica és molt dura”, explica.

Inacció prolongada

Els empresaris denuncien una “inacció prolongada” per part del govern espanyol durant tota la crisi sanitària, explica el portaveu de la plataforma Javier Candela. Ell també s’ha vist afectat per la pandèmia que ha acabat amb la seva distribuïdora de begudes amb seu a Sant Boi de Llobregat. “Les restriccions, penalitzacions tant d’horaris com d’explotació de zones, es poden traduir en números fent una comparativa del benefici mitjà d’anys anteriors”, afirma Candela. Per totes les traves i problemes que s’ha trobat a l’hora d’importar i exportar i per la caiguda en picat de clients, en el seu cas reclama 200.000 euros a l’Estat en concepte de danys i perjudicis.

Durant el mes de desembre l’associació va començar a interposar reclamacions prèvies de responsabilitat patrimonial a davant l’administració general de l’Estat que té sis mesos per respondre. En cas de desestimació o de silenci administratiu, el cas ja pot anar al Tribunal Suprem.

Els textos base que s’han de presentar a l’alt tribunal fa mesos que estan escrits i són diferents en funció de cada fase de la pandèmia –abans de l’estat d’alarma, durant el primer confinament, a partir del segon estat d’alarma, etc-. De moment, hi ha tres textos de 128, 81 i 128 pàgines cada una i els empresaris que vulguin reclamar tan sols els han de completar amb la identitat i l’import d’indemnització que reclama. L’advocat Juli Prat, que dirigeix un grup de 25 juristes que han bastit aquestes reclamacions, recomana a les empreses honestedat i elaborar un “informe pericial concret que eviti fantasies”.

Un any treballant

Aquest lletrat fa un any que està treballant en la reclamació, fins i tot abans que es declarés l’estat d’alarma, des del moment en què l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va alertar de la covid-19, el gener del 2020. “La gestió del govern central ha sigut nefasta i ha contaminat totes les comunitats autònomes”, ha indicat Prat, que defensa que en tot moment “s’haurien pogut prendre mesures alternatives”. El jurista assegura que l’executiu espanyol ha infringit la Constitució Espanyola, lleis orgàniques i ordinàries sense donar detalls de quins articles específics i recorda que la reclamació prèvia només té tres folis “per evitar donar qualsevol pista a l’Estat”. Entre alguns dels incompliments que retreuen a l’administració, hi ha “la falta i el retard de les mesures de prevenció, els fraus en les compres de material sanitari i les contradiccions manifestes” en les polítiques, a més de “continua improvisació” durant la desescalada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.