Opinió

Xavier Ginesta

Marketing esportiu-UVIC

Una pilota d’or que val més que un mundial

L’any 2005, Pablo Llonto va publicar un magnífic llibre titulat La vergüenza de todos. Era un relat sincer de com la majoria dels argentins van col·laborar, d’una manera o una altra, a legitimar el règim de Videla a través del seu mundial de futbol, el del 1978. Fins i tot un comunista com Menotti, que era l’entrenador de la selecció. Aquesta tardor del 2022, el futbol mundial es pararà perquè Qatar ha d’acollir el seu mundial. El títol del llibre de Llonto, també, potser hauria de ser per a una crònica del proper mundial, ja que tot i saber-se com es va portar a terme la concessió –llegiu, si us plau, The ugly game (2015)– i les males condicions amb què els treballadors han aixecat els estadis, les brutals audiències de televisió destacaran la cita mundialista i tots acabarem animant alguna selecció nacional.

El mundial se celebrarà en un entorn de postpandèmia. Però aquest 2022 encara estarem pendents de com les organitzacions esportives i les competicions s’adapten en aquest entorn tan complex i incert que ens ha deixat la covid-19. Quin impacte tindrà l’arribada del fons d’inversió saudita a Newcastle?, trencarà el mercat futbolístic com va fer el PSG? Continuarà el Madrid demostrant que, econòmicament, fa molt millor els deures que el Barça? Alèxia Putellas, la flamant pilota d’or blaugrana i Creu de Sant Jordi, avala una nova via per a la construcció del “més que un club”: el Barça ha d’anar al capdavant de la igualtat de gènere en l’esport professional. La professionalització definitiva del futbol femení, salvant tots els esculls que encara queden i la lluita pel poder que hi ha al darrere, no pot continuar esperant. Aquesta pilota d’or marca el camí i el 2022 hauria de ser l’any que es certifica que, igual que amb els homes, el futbol femení també es podrà veure tot per televisió.

I això ens porta a una reflexió sobre els nous players del mercat audiovisual. Quina importància tindran els operadors over-the-top (OTT) en els nous contractes audiovisuals? Javier Tebas va reconèixer en el World Football Summit que “Espanya té 13 milions d’usuaris en plataformes OTT que, ni pagant, no poden veure el futbol”. I Tebas ha fet caixa adjudicant abans de Nadal el nou cicle 2022-2027 a Movistar i DAZN per 4.950 milions d’euros. Un missatge per a tota la indústria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.