Economia

Sagunt, possible ubicació definitiva de la gigaplanta de bateries de Volkswagen a l’Estat

L’aliança entre Ford i el grup alemany és una de les claus que expliquen la decisió en favor dels terrenys valencians

Volkswagen aposta perquè la gigaplanta de bateries que vol instal·lar a l’Estat espanyol s’ubiqui a Sagunt (País Valencià), segons ha avançat ‘La Tribuna de Automoción’ i han confirmat fonts coneixedores de la negociació a l’ACN.

Les mateixes fonts puntualitzen que la decisió encara no és ferma perquè no ha estat ratificada per la cúpula del consorci alemany, fet que s’ha de produir en les pròximes dues setmanes. Amb tot, ja es dona per fet que la candidatura valenciana hauria guanyat la partida a l’Aragó, Extremadura i Catalunya.

Un dels principals motius pels quals VW s’hauria decantat per Sagunt és l’aliança de col·laboració que el consorci té amb Ford, que té una fàbrica a Almussafes.

La planta nord-americana està a l’espera de rebre adjudicacions de dos vehicles de zero emissions. En cas de rebre aquests models, les instal·lacions podrien beneficiar-se de la gigafàbrica de Sagunt, segons ha informat el mitjà especialitzat.

El govern espanyol ha anunciat que la convocatòria del Projecte Estratègic per la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE), on s’hi inclou la macroplanta, s’ha d’obrir en els pròxims “dies o setmanes”.

Aquesta gigafàbrica de bateries generarà al voltant de 3.500 llocs de treball quan estigui plenament operativa i subministrarà bateries a les plantes que Seat té a Martorell i a Landaben (Navarra).

La planta de bateries, que se situarà al costat de port de Sagunt, serà la tercera de les sis que el grup Volkswagen vol tenir operatives a Europa amb una capacitat anual de 40 GWh el 2030, juntament amb la d’Alemanya i Suècia.

De moment, l’empresa ha negat que s’hagi pres una decisió definitiva, tot afegint que aquesta tria depèn de “diferents criteris tècnics, econòmics i logístics, inclòs el potencial suport del govern” espanyol. En aquest sentit, fonts de Seat han indicat que anunciaran els plans del grup “en el moment oportú”.

De la mateixa manera, fonts del govern català han explicat a ACN que no els consta que el grup Volkswagen hagi pres una decisió definitiva amb relació a la fàbrica de cel·les de bateries. Si bé tot sembla indicar que Catalunya es quedaria sense aquesta fàbrica, de moment Martorell ja tindria assegurada la fabricació del vehicle elèctric compacte de VW; a més del disseny i centre de recerca i desenvolupament de bateries.

La notícia s’ha donat a conèixer el mateix dia que es reunia per tercer cop la comissió que està negociant el 20è conveni de Seat. En aquestes reunions s’ha de tractar un pla de futur per a la transició al vehicle elèctric i detallar quina serà l’afectació en l’ocupació. Una de les plantes que pot veure’s més afectada per la descarbonització és la de Components del Prat, que fabrica caixes de canvi i que està a l’espera de l’adjudicació de la fabricació del motor elèctric.

Fonts presents a la reunió han indicat a l’ACN que “tot apunta” que l’escollida per a fabricar el motor elèctric del grup serà la planta hongaresa d’Audi a Györ i que es buscaran “alternatives” que puguin donar feina als treballadors de la planta del Prat, que té més de mil empleats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.