La Penyora torna a portar art i llibertat a les presons
La 16a edició del festival El Patio tindrà lloc demà al centre penitenciari de dones de Wad-Ras amb El Cigarrito de Después, Daura Mangara i altres artistes
L’associació La Penyola Cultura reprèn el viatge d’El Patio, el festival itinerant pels centres penitenciaris de Catalunya, que demà dimecres visitarà el de dones de Wad-Ras, a Barcelona, on tindrà lloc la seva 16a edició, després d’un parèntesi forçós de dos anys per la pandèmia. De fet, la 15a edició del festival també va tenir lloc a Wad-Ras, el juny del 2019.
Dirigit per Lluís Llamas i Consol Ribas, El Patio és un festival en què artistes i tècnics hi participen de manera completament altruista, per aportar una estona d’art i llibertat, encara que sigui simbòlica, a les recluses del “darrer centre penitenciari de règim tancat al nucli urbà de Barcelona”. De fet, La Penyora Cultura també recorda que té data de caducitat, ja que tancarà el 2025 i així deixaran d’existir les presons de “proximitat”. Segons els promotors d’El Patio, aquest allunyament respecte a les ciutats s’ha de compensar amb mesures per facilitar la reinserció de la població reclusa i no minvar la seva qualitat de vida, ni tampoc la dels treballadors de les presons.
Presentat per Ester Bertran i Aleix Cabarrocas, El Patio inclourà demà les actuacions d’Amparo Parra, amb el seu humor cubà; el grup de rumba i fusió El Cigarrito de Después –Gabriela, Joel, Eudald, Erik i Rafael–, que actuarà amb diversos convidats; el duet de música i jocs La Dona del Sac; la cantant de soul Dididayan i el raper Daura Mangara. L’equip tècnic inclou Dídac Rodríguez, Amadeu Pardo, Àngel Arias i Toni Cors. A més de les actuacions, El Patio també deixarà un altre record inesborrable a Wad-Ras, ja que l’artista gironí Jofre Oliveras hi pintarà un grafit en els pròxims dies.
El Patio, que també ha visitat altres presons com ara les de Girona i Figueres, va ser premiat el 2009 per la conselleria de Justícia de la Generalitat.