Economia

El turisme torna a vibrar

La temporada està sent prou satisfactòria i l’activitat hotelera i de la restauració s’acosta als nivells previs a la pandèmia

Els sectors que en depenen, pendents de factors que poden empitjorar, com la inflació

Enguany els absents han estat els asiàtics i els de la zona de guerra

La temporada turística està anant prou bé, segons els portaveus dels sectors més dependents de l’arribada de visitants forans, que en fan un primer balanç a les acaballes de l’agost. No obstant això, factors com ara l’enlairament dels preus, especialment els de l’energia, preocupen i ocupen hotelers, restauradors i comerciants de cara a la tardor.

Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, creu que el juliol i l’agost han estat molt similars als mesos equivalents dels anys anteriors a la pandèmia. “La previsió per a la campanya d’estiu que tenim és d’una ocupació del 85%, i possiblement la superarem”, assegura, i subratlla que els preus que apliquen són “molt similars als del 2019”. Més enllà de la campanya estival, Casals es mostra esperançat pel dinamisme de l’activitat firal de Barcelona durant els mesos vinents. “Tot just ara tenim el congrés de cardiologia, que és important no tan sols en si mateix, sinó perquè és tractor d’altres esdeveniments mèdics que ens ajudaran a tornar a la normalitat, malgrat que molts es facin encara en format híbrid.”

En el capítol laboral, el portaveu dels hotelers creu que també es va normalitzant la contractació, que confia a veure encoratjada amb les perspectives raonablement bones de cara a la tardor, per bé que “caldrà veure què passa més enllà de l’octubre, perquè les reserves es fan amb poca antelació”.

“A poc a poc, hem tornat a la normalitat –comenta–, però hi ha un element que cal destacar i és que estem notant molt la pujada dels subministraments, que ens ha multiplicat per dos o per tres la factura de la llum.” Això, a més, quan encara hi ha pendents factures de la pandèmia, perquè no s’han acabat de pagar els crèdits que es van demanar per sobreviure durant les restriccions. Sigui com sigui, per Casals les perspectives són bones. “Almenys a curt termini, perquè ara mateix ens posen la por al cos i... ja veurem”, hi afegeix.

Un xic menys optimista es mostra Roger Pallarols, director del Gremi de Restauració de Barcelona: “Hem viscut un estiu correcte, que s’esperava millor”, puntualitza. Pallarols considera que, tot i que no es pot considerar un mal estiu, “no era difícil superar les temporades dels últims dos anys”. Mercats essencials com els asiàtics han estat “inexistents”, recorda, a causa de les restriccions pandèmiques que encara hi perduren. Alhora, el conflicte a Ucraïna ha frenat totalment els provinents de la zona de conflicte, i hi afegeix que “el mercat nord-americà ha estat més reduït del que hauria de ser”. Tots tres són mercats estratègics, perquè tant la durada dels viatges com la despesa dels visitants són molt rellevants.

A banda d’aquestes absències, Pallarols detecta més núvols en l’horitzó del sector, ja que, paral·lelament a la crisi inflacionista, el rendiment del negoci s’ha minimitzat, assegura, “perquè els costos no s’han traslladat al preu del consum”. Els restauradors detecten la preocupació de les famílies, tant les locals com les foranes, “per l’escenari convuls que s’entreveu a la tardor”.

La transició tan immediata d’una crisi de tancaments a una de falta de producte preocupa els restauradors, un sector que a Catalunya està format sobretot per empreses mitjanes o directament petites, i amb presència escassa de grans corporacions que es poden permetre economies d’escala. “Estem molt agraïts al consumidor i mirem de no castigar-lo, però això serà inassumible a mitjà termini, perquè funcionem amb poc marge comercial”, indica el portaveu dels restauradors, que, tanmateix, dona la crisi de la pandèmia per finalitzada i creu que, de moment, “Catalunya i Barcelona estan en bona posició com a destí per al turisme”.

A la Costa Brava, la portaveu de la Federació d’Hostaleria de les Comarques Gironines, Marina Figueras, destaca que, després d’un bon juliol, amb ocupacions hoteleres del 80% i fins al 95% al litoral del Baix Empordà, “la primera quinzena d’agost ha estat excel·lent”. Han recuperat, a més dels visitants francesos, el turisme belga, holandès, alemany i, en menys grau, britànic. La nota negativa és que “el negoci dels operadors turístics, amb contractes que es tanquen a finals d’any”, encara fluixeja.

El públic català i estatal també ha tornat a respondre, especialment a l’agost, incloent-hi les destinacions del Pirineu gironí i les comarques interiors, per sobre del 80% aquest mes i pràcticament plenes per al cap de setmana llarg del 15 d’agost. La durada mitjana de les estades dels hostes, però, s’ha reduït, una tendència que s’aprecia arreu.

El comerç, amatent

El comerç també està relativament satisfet de l’arribada de turistes amb ganes de consumir. David Sánchez, president de Comertia, valora que “el nivell d’activitat comença a ser semblant al del 2019”, tot i que amb ombres com la de la inflació, que es deixa notar molt en el seu sector.

Sánchez, com Pallarols respecte als restauradors, remarca que gran part dels comerços no gosen fer repercutir l’increment del cost de l’energia i d’altres subministraments. “A curt termini –indica–, és difícil mantenir una campanya que al final està restant 8 o 9 punts de marge, que és la taxa d’inflació. Així, tot i que s’ha recuperat força el volum de vendes, l’encariment dels subministraments és preocupant a molt curt termini, ja que “tots els processos necessiten energia”. Sánchez, que valora molt positivament la recuperació del turisme, sobretot a les ciutats i pobles que s’hi orienten més, insisteix que els empresaris del comerç “tenen por” d’aplicar els encariments que correspondrien per por d’espantar la clientela. “Pensem –conclou– que ara mateix alguns negocis tenen un 30% o un 40% d’increments de cost en subministraments i primeres matèries.”

Les perspectives de cara a la tardor, per Comertia, serien millors, recalca, si hi hagués mesures per aturar la inflació desfermada, que ara com ara representa la incertesa principal. “El que ens agradaria és que hi hagués accions per aturar la inflació, que no pot tenir un creixement constant”, diu. La cara positiva és que, de moment, puntualitza, “el consum resisteix perquè la gent té ganes de recuperar una vida normal després d’anys de restriccions”.

Queixes pel decret

I, si bé la temporada ha estat força bona, Sánchez no estalvia la crítica constructiva a les administracions: “Les empreses hem après molt durant la pandèmia, hem après a treure el màxim rendiment amb els mínims recursos; ara mateix, als empresaris i als treballadors no se’ls pot demanar més.” Però reclama que els responsables polítics i econòmics, en tots els nivells, siguin més proactius: “Si ens limitem a ser reactius davant dels problemes, sempre anirem tard”, conclou.

En aquest sentit, lamenta aspectes del decret energètic i recorda que els negocis estan optimitzant els locals “no sols per l’escassetat i els encariments, sinó en pro de la sostenibilitat”, però que “l’experiència de compra ha de ser agradable”. Per això, creu que hauria calgut consultar el sector abans d’establir normes i buscar més coordinació: “Si ets empresari, has de saber viure amb la incertesa i saber que hi haurà decisions que s’hauran de prendre ràpidament malgrat tot. Però això no vol dir que siguem indestructibles, i tothom ha de treballar perquè l’ecosistema sigui favorable”, recalca.

LA FRASE

En pandèmia, els empresaris hem après a treure el màxim rendiment amb els mínims recursos
David Sánchez
president de comertia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.