L’impacte social, clau a l’empresa i la societat
Aconseguir que les empreses socials siguin competitives ha de ser un objectiu comú, ja que és la societat la que es beneficia de la seva tasca
Cada vegada es parla més de l’impacte social a les empreses, i la tendència és que aquest vessant guanyi més protagonisme i s’integri directament en l’estratègia empresarial. De fet, aquesta és la millor manera d’obtenir resultats positius i perdurables en el temps.
No obstant això, tot i que la societat es va familiaritzant amb aquest concepte, és bo que posem algunes xifres sobre la taula per tal de dimensionar la realitat de l’economia social a Espanya.
Amb més de 43.000 empreses, l’economia social representa el 10% del PIB estatal i genera pràcticament 2,2 milions de llocs de feina directes i indirectes a Espanya, segons les darreres dades de la Confederació Empresarial Espanyola de l’Economia Social.
Aconseguir que les empreses socials siguin competitives ha de ser un objectiu comú, de tothom, ja que és la societat en el seu conjunt la que es nodreix i beneficia de la seva tasca a favor de la inclusió social, la salut, l’educació o la lluita contra la pobresa, entre altres àmbits. I per aconseguir-ho, és important que el sector es professionalitzi i actuï tant amb visió social com empresarial, de manera que la independència financera és una eina essencial. I aquí és on les microfinances i el finançament amb impacte social poden posar la seva llavor i ajudar a reforçar la seva capacitat financera per tal que el seu àmbit d’actuació (tant des del punt de vista geogràfic com d’acció) sigui cada vegada més gran.
En paral·lel a la millora de la competitivitat, una altra qüestió fonamental és que cal tenir dades quantificables d’impacte social si es vol accedir a programes impulsats per la Comissió Europea. I cada vegada són més les organitzacions que es doten d’indicadors mesurables d’impacte social per poder obtenir justificacions de les inversions que efectuen.
A banda, amb aquest exercici de medició s’afavoreix l’atractiu de cara als inversors, que busquen oportunitats de transformar el seu capital en millores socials, i alhora serveix com a targeta de presentació de l’impacte social corporatiu davant la societat, cada cop més conscienciada de la necessitat de l’ètica en els negocis. La mesura de l’impacte social contribuirà a fer que les empreses socials aprenguin a identificar quines iniciatives casen millor amb els seus objectius i, com a conseqüència, el seu rol en la societat quedarà encara més legitimat i prestigiat.