Els privilegiats que escullen on seure
L'afluència de passatgers als vagons de l'L9 és modesta
El servei és clau, però, per tal que Santa Coloma i Badalona retallin distàncies
Més enllà de la novetat de les primeres setmanes en funcionament, les administracions responsables de la línia 9 de metro han optat per no donar a conèixer el volum aproximat de passatgers que el servei ha registrat des que va estrenar els seus primers trams –al desembre de l'any passat– fins ara. La raó que argumenten per aquesta negativa expressada fa uns dies és que la línia encara no ha arribat a la seva maduresa, perquè, entre d'altres raons, l'estiu buida d'usuaris molts vagons i perquè no fa ni deu setmanes que van inaugurar-se les estacions d'Onze de Setembre i La Sagrera, una parada aquesta última clau per connectar els viatgers de Santa Coloma amb Barcelona.
Amb o sense dades, però, l'experiència diària és una bona eina per confirmar que l'actual tram en marxa de la línia 9 no omple a vessar, precisament, ni els moderns vagons que circulen sense conductor ni els amplis i lluminosos vestíbuls i andanes. En aquest sentit, recórrer tres matins i algun vespre la línia serveix per comprovar que més enllà d'una presència més gran de passatgers en aquestes dues estacions barcelonines, a la resta del tram no és complicat trobar seient al vagó ni cal avançar per l'esquerre a les escales mecàniques. “Molta gent encara acostuma a agafar la línia 1 a Fondo o a Santa Coloma per anar a Barcelona. Tot i que, a la pràctica, es trigui més que amb l'L9”, explica la Maruja, una treballadora que viu a tocar de Can Peixauet i que és fàcil d'entrevistar al vagó desert d'una tarda d'agost. “Pot semblar una broma, però conec gent gran que prefereix un metro que el faci anar una persona i no pas una màquina”, assegura a l'estació d'Església Major Fernando Robledo.
L'endemà al matí, Emilio Andujar, veí del barri colomenc de Singuerlín, apunta amb la seva destinació una de les utilitats que ha portat el servei. Va a veure un familiar que viu al barri de La Salut de Badalona: “Gràcies a la nova línia ara m'estalvio haver d'agafar un munt d'autobusos que t'acaben marejant”. En d'altres paraules, la línia connecta dues ciutats veïnes que ara estan més a prop que mai. “I massa han trigat els polítics a adonar-se que tant Santa Coloma com Badalona som grans ciutats, de les més poblades de Catalunya per poder gaudir d'un metro amb cara i ulls”, conclou el Valentín, que a l'estació de Bon Pastor espera poder arribar a Llefià en pocs minuts.