Comunicació
Emili Massallé
Taxador del fons d’art de l’Avui i subscriptor d’El Punt Avui
“El fons d’art de l’Avui de 561 obres era el ‘dream team’ català de llavors, amb Miró al capdavant”
“La litografia del 1975 de Joan Miró està valorada en 42 milions de pessetes. També hi ha un guaix que va ser la portada del número 1.000 de l’Avui valorat en 7,5 milions”
“Hi ha dues obres de Dalí per les quals vam tenir moltes discussions per si les hi posàvem o no. Uns trossos de cartolina amb una signatura, valorats en 3 i 5 milions de pessetes”
No conec cap altre cas d’un fons d’art d’un diari. D’iniciatives així només se’n poden fer en aquest país
Els pintors, escultors i ceramistes van ajudar l’Avui el 1976 donant la seva obra. Hi era tothom!
Ho van començar Alexandre Cirici i Pellicer i Maria Lluïsa Borràs. Ho actualitza el 1994 Pilar Parcerisas Per entendre la història de l’art català del segle XX s’ha de tenir en compte la col·lecció de l’Avui
L’economista Emili Massallé i Garriga (Sant Feliu de Guíxols, 1959) i la seva dona, Míriam Soriano Val, historiadora de l’art per la Universitat de Barcelona, van ser els responsables de l’inventari i la valoració de l’extens fons d’art del diari Avui, format per 561 obres i valorat el 1995 en 279 milions de pessetes. Ho van fer en dues etapes: la primera entre el 1995 i el 1996, i la segona, el 2004, quan es va fer una reavaluació en 1,4 milions d’euros del fons, propietat de la Generalitat des del 2011.
Quanta obra hi havia en el fons
d’art de l’Avui?
L’obra estava ben catalogada. El 1991 es va fer una cessió en dipòsit de tota l’obra al Departament de Cultura de la Generalitat. La major part de l’obra va anar a parar a la canònica de Santa Maria de Vilabertran, a l’Alt Empordà. Nosaltres en el primer treball de valoració vam localitzar 561 obres.
Déu-n’hi-do.
Encara tinc la llista on surten totes referenciades, obra per obra. Aquest és el llistat de l’any 1996 que es va entregar a l’Avui. Es va fer un treball d’autor, títol, tècnica, mides, any que es va pintar, si estava signada i, al final, hi vam posar una valoració [econòmica] obra per obra. En aquell moment ho vam valorar en 274.020.000 pessetes. Aquesta va ser la primera valoració que vam fer, fonamentalment per interès econòmic. Tota l’obra estava ben guardada i l’inventari ja estava fet perquè, evidentment, estava cedit al Departament de Cultura. Nosaltres vam fer una feina ingent perquè vam mirar obra per obra, i en aquell moment no era fàcil fer una valoració d’aquest volum. Nosaltres havíem fet valoracions, però no pas d’aquesta magnitud.
Com ho van fer?
A base d’anar a casa de subhastes, galeries i en algun cas directament al pintor per veure el preu de l’obra, la qualitat, la tècnica; perquè, al final, era molt difícil de valorar. Tens uns paràmetres molt concrets, que són si ha sortit a subhasta, la licitació i el preu de venda, o si aquell pintor està en una galeria o hi ha exposat obra i a quin preu l’està venent. Fonamentalment vam fer això, nosaltres.
Les 561 obres, a quants artistes pertanyen?
Bàsicament és una obra per autor, tot i que alguns n’hi tenen un parell, i fins i tot tres.
Quant temps hi van dedicar?
Vam estar-hi bastant, però hauríem pogut dedicar-hi més temps. També hem de pensar que hi havia molt pintor de “cap de setmana”, molts autors ens eren desconeguts. Molta gent va voler participar en la crida que havia fet el diari Avui per donar suport patrimonial, per una banda, i després pel valor que representava participar en aquella iniciativa. Aquesta col·lecció va començar el 1976 i el primer any potser ja van aparèixer dues-centes o tres-centes obres de cop.
I fins a quin any se’n van rebre?
Va començar l’any 76 la crida que es va fer de “solidaritat i suport patrimonial”. Això ho van començar l’Alexandre Cirici i Pellicer [1914-1983] i la Maria Lluïsa Borràs [1931-2010]. Hi havia més gent, m’imagino. Després tinc apuntat aquí que l’any 1994 es va fer una actualització de la col·lecció, que la va fer la Pilar Parcerisas. Aquell any 94 ja es va fer una exposició al CCCB i em sembla que s’hi van posar 100 obres ja de cop. I després, el 1995, a nosaltres se’ns va demanar la valoració.
Qui els ho va demanar?
No vam tenir cap contacte amb la direcció de Premsa Catalana. Amb nosaltres hi va contactar una persona externa al diari, i després, el 2004, la Mercè Clota, que era la cap de relacions externes del diari, ens va anar resolent totes les necessitats. No sé si recordeu Xarxa Cultural, però jo tenia molta relació aleshores amb una persona d’allà. Xarxa Cultural feia una mica de tot: obra d’art, venia llibres, viatges... Va ser una persona de Xarxa Cultural la que ens va dir: “Escolta, hi ha això de l’Avui i si t’interessa ho podem fer.”
Ho van fer per amor a l’art, i mai millor dit?
No, no, però va ser molt poc el que vam facturar. El 1995 es va fer una feina de camp importantíssima i els honoraris van ser mínims per la feina feta.
Per què ho van fer? Quina implicació tenien amb el diari?
Érem lectors i subscriptors del diari, evidentment, en aquell moment. Sempre hem llegit l’Avui primer i després El Punt. Jo més El Punt que l’Avui, evidentment [és de Sant Feliu de Guíxols]. A nosaltres ens va servir per muntar una base de dades important perquè pràcticament vam tenir coneixement de la majoria dels pintors catalans que en aquells moments estaven treballant. Tot i que d’aquests pintors en podem salvar la meitat. La resta no tenen gaire interès.
Cap interès artístic?
Són pintors que han fet feina, però no tots han tingut continuïtat. N’hi ha molts que sí, eh? De fet, els últims anys al Museu d’Art de Girona se n’ha fet alguna exposició. De les dones pintores, per exemple: una exposició, no fa massa, que va agafar la majoria de les dones pintores que treballaven als anys setanta. Una exposició que va estar molt bé.
Dels que van marcar una època i tenen un valor artístic inqüestionable, quins destacaria?
Francesc Abad, Eduard Alcoy, Frederic Amat, Josep Amat –en Josep Amat tenia una obra de l’any 1959 valorada en 6 milions de pessetes, era un pintor que va pintar molt Sant Feliu–, Lola Anglada, Enric Ansesa, Daniel Argimon, Eduard Arranz Bravo, Francesc Artigau, Rafael Bartolozzi, Joan Brossa, Joan Brotat, Ramon Calsina, Clavé...
Hi ha Tàpies i Miró, oi?
Sí, i hi ha dos Dalís. I després hi ha les obres que van servir per a les portades de l’Avui. Hi ha el Miró del número 1.000 [de l’Avui]. Després hi ha una litografia de Miró de 26 exemplars que la vam valorar en 42 milions de pessetes en aquell moment. Un Joan Miró, litografia, 79x60,5, de l’any 1975, està signada, per 42 milions. Després hi ha un guaix més petit, de 37x26, que va ser la portada del número 1.000 del diari i que el vam valorar en 7 milions i mig de pessetes.
Quina és l’obra que van valorar més bé en aquell moment?
Crec que la més alta va ser aquest Miró de 42 milions de pessetes.
I el Tàpies?
Sí, Antoni Tàpies, Per l’Estatut, però era un acrílic sobre paper molt petit. Valorat en un milió de pessetes.
Un milió en aquella època?
Sí, és clar. Després també hi havia en Tharrats, amb una obra valorada en 7 milions de pessetes... Mira les obres que sobrepassaven el milió de pessetes: de l’Antoni Clavé, que va pintar a París molts anys, hi ha una obra de 7 milions; també tenim un Cuixart de 4.300.000 pessetes; després hi ha dues obres d’en Dalí per les quals vam tenir moltes discussions per si les hi posàvem o no...
Per què?
Era un tros de cartolina amb una signatura. I crec recordar que s’havia parlat que algú es dedicava a fer signatures de Dalí en un paper.
I com van valorar la signatura?
En 3 i 5 milions de pessetes. Eren dues. També hem de pensar que es volia que es valorés [el fons d’art] al màxim possible.
Van haver de ser generosos?
Vam ser generosos, tot i que una estimació no deixa de ser això. Al final, la valoració la fa el mercat. I quan portes aquella obra a subhasta o trobes un comprador, serà el preu que et vulguin pagar per allò.
Què més surt al llistat?
Repassem... En Josep Grau-Garriga, que era el que feia uns tapissos enormes. D’ell hi havia tres obres. De la Montserrat Gudiol, Josep Guinovart, Hernàndez Pijuan, Norman Narotzky, Niebla, Comadira, Joan-Pere Viladecans... N’hi havia moltes de 30.000 o 20.000 pessetes que feien el gruix perquè no sabíem ben bé com valorar-les.
Algun altre de reconegut?
En Ràfols-Casamada, amb una obra per sobre del milió de pessetes. També hi ha escultures.
De Joan-Josep Tharrats quantes n’hi havia?
N’hi havia tres.
Van trobar a faltar algun nom?
Jo diria que pràcticament tots els que havien de donar obra en van donar, perquè aquí hi ha una gran col·lecció d’art català dels anys setanta fins als noranta.
Era l’alineació de primera fila...
Aquí hi havia el dream team de l’art català del moment.
De qui va ser mèrit que hi hagués aquest ‘dream team’?
Va ser mèrit de qui va tenir la iniciativa, i després el Cirici Pellicer, que és un dels grans historiadors de l’art català i sociòleg, i la crítica d’art Maria Lluïsa Borràs, que en aquell temps era molt jove, i els contactes que tenien, van fer que això agafés aquesta volada.
Pot ser que qui més empenta li donés fos en Joan Miró? Miró va assistir a la inauguració de l’exposició del fons d’art abans de la sortida del diari.
Sí. Evidentment, en Miró és un referent. Ja veus que és l’obra que està més ben valorada, de llarg, en aquest fons d’art. Miró va donar 26 litografies signades. O sigui que aquests 42 milions de pessetes s’han de dividir entre 26 litografies.
El 2004 com va quedar?
Es va intentar incrementar els actius de la companyia. Després es va anar a la fallida i tot plegat.
La valoració de l’any 2004 a quant puja?
A 1.446.000 euros. No vam incrementar-la gaire. Ens vam mantenir en la línia de la del 95.
Va servir per a poc, amb el deute que tenia l’Avui aleshores...
Sí, per a poc. Jo crec que la primera sí que va servir perquè els va permetre avalar deutes d’Hisenda i no haver-se de declarar en fallida ja l’any 1995.
És habitual que diaris o mitjans de comunicació tinguin un fons d’art per captació popular?
Jo no en conec cap altre cas, no sé que s’hagi fet mai això. Aquestes iniciatives només es poden fer en aquest país. No conec cap altre país que sigui capaç de fer una cosa així.
Hi va haver molta il·lusió en la campanya del fons d’art?
Moltíssima. La resposta va ser generosíssima. En dos anys ja hi havia 200 o 300 obres allà. A tots els artistes a qui se n’hi va demanar van donar una obra.
En el món de l’art pesa molt el fet que si un artista dona una obra els altres també ho fan?
Si tu saps que en aquella col·lecció hi ha un Tàpies o un Miró o un Joan Ponç, que també hi era, amb un gravat i un aiguafort, doncs t’hi afegeixes.
De Dau al Set hi eren tots? En Puig, hi era?
L’August? Sí, sí que hi era. Hi havia una aquarel·la, valorada en 700.000 pessetes. Una aquarel·la ben grossa, de 140x50.
Per tant, va influir que Miró i Tàpies fessin el pas per arrossegar tota la resta d’artistes?
Sí, evidentment. Si hi ha una col·lecció amb determinats noms, doncs si tu hi pots ser o participar-hi, fins i tot pots fer-ho pensant que és una inversió de futur.
Els “pintors de cap de setmana” són els que els van donar més feina pel valor que tenien?
Més que res perquè n’hi havia molts que no sabíem on localitzar-los. Es van mirar les mides i, com antigament es feia, vam valorar aquelles obres per punts. Una mida, tants punts, tantes pessetes.
El fons d’art va servir en última instància a Hermes Comunicacions, editora d’El Punt Avui?
Hermes va agafar l’Avui el 2009. El 2004 el diari va fer fallida i tots els actius i passius van passar a ser administrats per l’administrador judicial. El principal creditor era l’Institut Català de Finances, la Generalitat en definitiva, i ràpidament es va arribar a l’acord de donar entrada als nous accionistes: Grupo Godó amb un 40%, Planeta amb un 40% i el restant 20% de l’Institut Català de Finances, que es va quedar la capçalera. D’aquesta manera es va aixecar la suspensió de pagaments. Aquests accionistes hi van estar fins al 2009. Durant aquest període el fons va continuar en dipòsit al Departament de Cultura fins que es va traspassar de manera definitiva.
I ara on són, les obres?
Exactament no ho sé, però crec que la col·lecció s’ha mantingut.
Que el diari comptés amb aquest fons d’art li va donar una petjada cultural especial?
Segurament que sí. El tema és que, malauradament, aquesta col·lecció va estar amagada. Crec que la primera exposició important des del 1976, amb 100 obres, es va fer el 1994 al CCCB i la va comissariar la Pilar Parcerisas. Ja en aquell moment l’Avui estava trontollant. Moltes obres també estaven penjades a la seu del diari, als despatxos, a Consell de Cent.
Entre la primera valoració i la segona van arribar a trobar a faltar alguna obra?
No.
En algun mitjà hi havia la llegenda que el director destituït s’havia endut els quadres del despatx a casa.
Jo tinc referenciades 561 obres. Això era un excel de l’any de la picor. M’agradaria obrir aquest disquet per veure què hi ha. Però la llista d’obres del 1995 i del 2004 és la mateixa.
Es va publicar algun catàleg?
Hi ha un llibret que es va publicar, sí. També es van editar unes reproduccions molt ben fetes d’obres en carpetes. N’hi havia 10 o 20 per carpeta, dels pintors més importants. No sé si era per regalar. El que puc dir és que es va tenir cura de la col·lecció. Va passar molt de temps dormint a les sales de Vilabertran, però estaven bé.
Expliquem bé què és Vilabertran, per al lector.
És una col·legiata romànica maquíssima, extraordinària, a l’Alt Empordà. Cada estiu s’hi fan concerts de la Schubertíada de Vilabertran. Aneu-hi, val molt la pena.
No podran veure quadres, oi?
Que jo sàpiga, no. El Museu d’Art de Girona n’ha fet un parell d’exposicions els últims anys. La darrera és aquesta de l’aportació de les artistes al fons d’art del diari Avui.
Una col·lecció de prop de 600 quadres és habitual?
Hi ha poques col·leccions particulars –que ara ja no ho és perquè és de la Generalitat– que tinguin tantes obres.
Com definiria el fons d’art?
Una iniciativa interessantíssima per obtenir obres dels pintors catalans més importants.
Quan algú faci la història de l’art del segle XX a Catalunya...
Ha de tenir en compte aquesta col·lecció, sí. La majoria són obres d’entre els anys setanta i vuitanta.
Era obra nova?
Sí, tots van donar obra relativament nova. Pràcticament tot és obra dels anys setanta.
Hi ha algun pintor desconegut o “de cap de setmana” aleshores però que després triomfés?
Per exemple Zush, que va donar una obra del 1992. Era un pintor de la Sala Joan Prats.
Que encara en el franquisme sorgís aquesta iniciativa del fons d’art, com ho interpreta?
En aquest país hem tingut imaginació. Realment, això és una iniciativa extraordinària. El diari Avui, sense la repressió del franquisme i el que va representar la premsa escrita des del final de la guerra fins a la mort de Franco, no s’entén. No conec cap cas d’una iniciativa que a canvi que de donar una obra et faci comptepartícip, et doni un títol de la seva societat. Aquestes iniciatives només poden sortir d’una societat civil compromesa.
Josep Espar diu a les seves memòries que el fons d’art va tenir un paper molt rellevant per aconseguir davant del règim el permís per treure el diari Avui.
Hi va ajudar, evidentment. Aquí t’adones que tots els estaments compromesos amb el país van donar suport al diari. Els pintors són molt seus i donar una obra els costa molt. Aquí ho van fer perquè sortís un diari en català. Això era solidaritat i ganes d’ajudar. Els pintors, ceramistes i escultors van ajudar donant la seva obra. Hi era tothom!
Totes les entrevistes d’aquesta sèrie a: https://www.elpuntavui.cat/canals/series/avui-50.html
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.