Gran angular

“Rectificar l'aposta per Spanair és difícil quan tanta gent s'ha mullat”

No hi ha cap objectiu que s'articuli al Prat que Vueling no comparteixi
La Generalitat haurà de decidir si vol entendre's amb Ryanair o amb nosaltres

La Generalitat ha anunciat que aportarà 20 milions d'euros més al capital de Spanair a través de Cimalsa.

Doncs algú haurà d'explicar per què aquests diners no van a les universitats, a la sanitat o als investigadors. El fet és que no estem competint en igualtat de condicions perquè Spanair és una empresa pública.

Spanair sempre nega aquesta dada.

Doncs des del'última aportació de la Generalitat no han sortit públicament a reafirmar-se. Spanair és un projecte polític però no un projecte comercial.

Pensa que no té sentit com a projecte comercial?

Un projecte ha de tenir una rendibilitat sostinguda perquè tingui sentit i això no està passant. Ho han de demostrar i crec que serà difícil.

Per què?

Nosaltres fem un seguiment dels balanços dels competidors rellevants, Easyjet, Ryanair i Spanair, mirem sobretot l'estructura de costos que en aquest sector és el més important, i el cas de Spanair és insostenible.

Creu que l'aposta estratègica per comprar una aerolínia no va ser la bona?

En aquell moment tenien dues opcions. O bé apostar per una aerolínia que tenia la base al Prat, que estava perdent diners, que s'estava fusionant i participada per Iberia, com nosaltres, o bé per comprar una companyia aèria propietat d'una aerolínia estrangera que tenia la base a Mallorca. És evident que llavors teníem totes les cartes per no ser els escollits. Però ara ha quedat clar que no va ser l'opció més assenyada.

Què pot passar a partir d'ara?

Doncs que d'aquí a un any, al ritme que està creixent Ryanair pot esdevenir la segona aerolínia del Prat; Easyjet avança a poc a poc però d'una manera sostinguda; Spanair està reduint la flota i no és mala opció, però no poden seguir creixent; Vueling és la primera aerolínia i està creixent, en concret un 40% en el segment de negocis, i tenim un producte que competeix amb les aerolínies tradicionals.

El fet que Vueling estigui participada per Iberia us estigmatitza?

Iberia se'n va anar perquè perdia diners però va marxar deixant un projecte alternatiu que té més vols, més pes i està alimentant el Prat.

Ara és massa tard per rectificar l'aposta política per Spanair?

La transició és difícil quan tanta gent s'ha mullat.

Potser si hi ha un canvi de govern...

No hi ha cap objectiu estratègic que s'articuli a l'entorn de l'aeroport del Prat que Vueling no comparteixi. Arribarà el moment que la Generalitat haurà de decidir si vol entendre's amb una companyia com Ryanair, que no es compromet amb ningú, o amb nosaltres, que som d'aquí i volem créixer aquí.

Spanair està fent un gran esforç per fomentar les connexions transoceàniques amb els seus socis de Star Alliance.

Lloo la tasca que fa el comitè de rutes per portar al Prat aerolínies de Star Alliance –només d'aquesta aliança, tot s'ha de dir–. Però que hi hagi aerolínies que tinguin com a punt de destinació Barcelona, tot i ser important, no fa del Prat un hub.

Què cal?

La pregunta correcta seria: quina és l'aerolínia disposada a posar a l'aeroport del Prat una gran quantitat d'avions grans per volar lluny?

Té alguna resposta?

Una aerolínia estrangera, ho dubto. Almenys n'hi ha molts pocs exemples. I una aerolínia espanyola també és complicat. Air Europa es vol centrar a Madrid; Iberia ha fet recentment un anunci de connexions interessants des de Barcelona però no sé si seguiran. Per la seva banda, Spanair ha dit que necessita trobar 120 milions d'euros per començar a fer vols intercontinentals –pocs em semblen perquè aquesta va ser la quantitat que vam necessitar a Clickair per començar a fer vols de curt radi i en tres anys van desaparèixer.

I Vueling?

Vueling no té en l'horitzó la intenció de fer vols intercontinentals, però també és cert que anem evolucionant. De moment, el nostre objectiu és alimentar Barcelona.

Alimentar-la per a Iberia-British, que sí que podria?

Iberia i Vueling són dues empreses independents. Però, a Alemanya, el trànsit de Lufthansa permet un gran hub a Frankfurt i un altre de menor a Munic.

Us sentiu ben tractats a l'aeroport del Prat?

(Silenci.)

Vueling obre a Tolosa la primera base fora d'Espanya

Barcelona i Tolosa de Llenguadoc (dos dels vèrtexs de la regió euromediterrània) tenen un nou pont amb l'establiment de Vueling a l'aeroport francès. L'aerolínia catalana enllaçarà Tolosa amb set destinacions, entre les quals Barcelona. Vueling confia que molts tolosencs triaran el Prat com a punt de connexió per viatjar per Europa i el nord d'Àfrica. Claude Terrazzoni, president de l'aeroport (al centre de la foto, amb Josep Piqué i Álex Cruz, president i director general de Vueling, respectivament), destaca que un 60% dels usuaris són de negocis. Tolosa és la seu d'Airbus, Sanofi Aventis i Société.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.