contra xifrada
L'evolució del dièsel
75
El motor dièsel va ser inventat per Rudolf Diesel l'any 1892, i presentat a la fira internacional de París de 1900 com el primer motor per a biocombustibles, com ara oli de palma. El 1924 es va introduir el primer camió fabricat en sèrie amb motor dièsel a Alemanya, el 1927 es va iniciar la producció de la tecnologia d'injecció dièsel en grans sèries, però la seva introducció en els turismes encara va trigar una mica.
El primer turisme dièsel de sèrie del món, amb injecció de la també alemanya Robert Bosch, va ser el Mercedes Benz 260 D, que es va estrenar en el Saló de l'Automòbil de Berlín de 1936. Consumia una tercera part menys de combustible que un turisme de gasolina amb la mateixa potència, però l'èxit de vendes va ser força moderat, ja que les prestacions i el confort dels vehicles equipats amb aquest tipus de motor de combustió interna no podien competir amb les dels que portaven motor d'explosió. En la postguerra, l'avanç de les vendes d'aquests turismes va ser constant, perquè eren molt econòmics, sobretot per al seu ús com a taxis.
Bosch va presentar el 1960 la bomba de distribució, més lleugera i compacta que la bomba en línia que s'utilitzava fins llavors, i va aplanar el camí per a l'ús de la tecnologia dièsel en turismes més petits, una tendència que es va convertir en un èxit de vendes a mitjan dècada dels 70. El detonador va ser el Volkswagen Golf Dièsel, que amb turbocompressió es pot considerar com el primer esportiu dièsel.
A mitjan dècada dels 80 va començar per als dièsel l'era de l'electrònica, amb els primers sistemes electrònics de regulació, que BMW va ser una de les primers cases a incorporar, l'any 1987, al 524 TD de sis cilindres. Dos anys més tard, la bomba rotativa de pistó axial per a la injecció directa va revolucionar aquest mercat; utilitzada per primera vegada en l'Audi 100 TDI, injectava el gasoil directament en el cilindre amb una pressió de 1.000 bars, amb una combustió més eficient que permetia un major aprofitament de la potència i un major confort amb consum molt baix i menys emissions. La injecció directa es va imposar, pocs anys més tard, com a estàndard en els motors dièsel per a turismes i vehicles industrials.
La reducció de soroll, consum i emissió de gasos va augmentar deu anys més tard amb la tecnologia Common Rail, amb la qual es van poder fer per primera vegada injeccions múltiples i que va impulsar la segona gran onada del dièsel per a turismes: si el 1997 només el 22% dels automòbils d'Europa Occidental anaven amb gasoil, l'any 2006 ja eren més del 50%. En el mercat espanyol, el 1999 va ser el primer any en què es van matricular més turismes dièsel que de gasolina, quan deu anys abans només eren dièsel un 11%; l'any passat, el pes dels dièsel en les matriculacions a l'Estat espanyol va ser del 71%, que contrasta amb l'ínfim 5% dels Estats Units.
Gairebé havien desaparegut les diferències de prestacions entre un sistema i l'altre, i els dièsel tenien l'avantatge que consumien menys -malgrat que les millores tecnològiques també havien reduït el consum dels de gasolina- i a més el combustible era més barat; com a contrapartida, el preu de compra era superior i les avaries eren més freqüents i més cares. Ara, la diferència de preu de compra ha baixat a entre 2.000 i 3.000 euros, però la dieselització del parc d'automòbils ha portat que la diferència de preu dels combustibles sigui menor, de manera que continua sent pertinent la pregunta sobre quin tipus de motor surt a compte. Com sempre, depèn de si es fa servir molt o no: tenint en compte el menor cost per quilòmetre i suposant que la diferència de preu sigui de 2.000 euros, aquesta queda amortitzada quan s'han fet 60.000 quilòmetres, però si s'hi incorporen altres despeses més altes els especialistes diuen que si es fan menys de 15.000 km a l'any el millor és comprar un cotxe de gasolina.
Bosch augura més millores d'eficiència en els pròxims anys, amb nous conceptes de motor que arribaran al mercat l'any 2015. Segons el fabricant alemany, els dièsel del futur tindran només tres cilindres i una cilindrada al voltant dels 1,1 litres amb 100 cavalls de potència, i només consumiran 3,6 l/100 km, un 30% menys que l'any 2009, reducció que arribarà al 40% amb l'avanç dels motors híbrids.