Empreses

Nexus Geografics treu la versió 3.0 de Cercalia i l'especialitza

La creadora de la plataforma de localització que es va avançar a Google Maps aposta ara per les solucions específiques. Noves aplicacions permeten seguir el trànsit en temps real o planificar les rutes de repartiment

Els 30.000 cotxes que usen Cercalia generaran dades en directe sobre l'estat del trànsit

Amb la nova versió 3.0 de Cercalia, la firma creadora Nexus Geografics vol fer un cop de timó en el model de negoci i especialitzar-se oferint aplicacions en àmbits professionals que encara no han pujat al tren de la gestió de les dades amb Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG). Són, per exemple, pimes del sector de la paqueteria que necessiten calcular diàriament les rutes de la seva flota de repartidors o negocis turístics que han d'oferir als seus clients una millor informació de situació. Les aplicacions que desenvolupa Nexus Geografics són per cobrir necessitats concretes, que l'usuari fa servir de manera senzilla, sense haver d'instal·lar cap programari al sistema i amb un cost molt reduït.

Amb la renovació de Cercalia –s'han introduït millores en la visualització dels mapes i en les interfícies de programació- i el desenvolupament de noves eines, l'empresa gironina vol recuperar el lideratge que la plataforma va tenir fa nou anys, quan va irrompre en el mercat. David Comas, soci gerent, explica que en aquell moment Cercalia era un referent en un mercat poc concorregut i que oferia un producte tan innovador que en algun cas els potencials clients reaccionaven amb incredulitat sobre les capacitats que SIG pregonava.

Gairebé una dècada després i, sobretot, des de la irrupció de Google Maps, el mercat s'ha dinamitzat tant, que si Cercalia no s'espavila va pel camí de convertir-se en una commodity. “Hem decidit especialitzar-nos i ser molt bons en alguns camps”, explica Comas.

Actualment, unes mil empreses dels sectors de la mobilitat, el transport, les assegurances i l'automoció són clients indirectes de Cercalia, cosa que representa un 25% del mercat. Nexus Geografics comercialitza el servidor a través de 30 integradors que a la vegada arriba clients finals.

El resultat és que uns 30.000 vehicles, principalment de Catalunya i de la resta de l'Estat, es beneficien dels serveis de Cercalia, que cada dia rep uns dos milions de demandes i cada segon genera uns 30 mapes, el 75% dels quals entre les 8 del matí i les 8 del vespre. Una quantitat ingent de dades de sortida, però ara també una valuosa informació d'entrada. La nova Cercalia ofereix informació en directe del trànsit gràcies a un acord al qual ha arribat amb els propietaris de les flotes dels vehicles. D'aquesta manera, cadascun dels 30.000 automòbils es converteix en una font d'informació sobre l'estat de la xarxa viària, ja que notifiquen en temps real sobre incidències en la circulació, fluïdesa del trànsit, etc. Aquestes dades i el coneixement històric sobre el comportament dels fluxos de cotxes permet anticipar congestions i proposar alternatives. Aquest esforç de recerca i desenvolupament ha obtingut un ajut del CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial), del Ministeri de Ciència i Innovació. La plantilla de Nexus Geografics la integren una trentena de geògrafs i enginyers informàtics.

PROJECTES.
L'activitat de la firma gironina va molt més enllà de Cercalia. Nexus Geografics també fa projectes a mida que cobreixen tot el procés de posada en marxa d'un sistema d'informació geogràfica en una empresa: el desenvolupament, la implantació i el manteniment. L'empresa té una cartera de 200 clients en projectes, i bona part són administracions -el 60% dels 2,2 milions de facturació prové del sector públic.

Entre els seus projectes més destacats hi ha el portal Infotrànsit, del RACC, que informa del trànsit en temps real. Activat fa uns dos anys, en aquests moments està en procés de millora i incorpora l'opció de consulta dels mapes a través del mòbil.

L'estiu de l'any passat es va posar en marxa el portal Mou-te, un rutòmetre del transport públic de Catalunya per encàrrec de la Generalitat. Desenvolupat en cooperació amb les empreses Everis i Menz, el lloc web permet calcular la millor opció per desplaçar-se per tot el territori sense fer servir el vehicle privat. Nexus Geografics també ha treballat amb el govern de la Generalitat per desenvolupar el sistema d'informació geogràfica que fan servir els Mossos d'Esquadra: “El SIGME permet situar sobre el mapa les trucades d'alerta rebudes i els efectius que hi ha sobre el terreny”, explica Comas. També està capacitat per generar productes estadístics com ara els mapes delinqüencials, amb els quals es coneix la incidència dels delictes.

OPENDATA.
Més recent és el projecte del portal Opendata, de l'Ajuntament de Barcelona, que posa a l'abast dels ciutadans tot un seguit de bases de dades de la ciutat amb una llicència d'ús oberta. David Coma explica que el sistema s'ha pensat perquè les dades puguin ser descarregades i reutilitzades.

“Són peces de Lego que pots muntar per fer altres coses”, diu Comas, que veu l'obertura d'aquests arxius com una manera de generar vetes d'activitat.

Nexus Geografics té les oficines centrals a Girona i un despatx per a projectes a Barcelona. Actualment el 70% del negoci està centrat a Catalunya, el 28%, a la resta de l'Estat, i només el 2%, a l'exterior. Ara acaben de signar un projecte a Turquia. La gerència la comparteixen els socis David Comas i Francesc Varela.
Facturació
2,2 M€
Treballadors
30
Any de fundació
1997

Un sector en gran expansió

La firma líder de SIG a Catalunya no ha frenat el seu creixement tot i la crisi. D'una facturació inferior als 1,5 milions el 2006 s'han assolit els 2,2 milions el 2010. David Comas reconeix que part del mèrit ha estat el “creixement brutal” del sector en els darrers dos anys. Les empreses ja tenen totes les fonts d'informació digitalitzades i ara han descobert els avantatges d'integrar-les a través d'uns SIG per optimitzar la gestió, guanyar temps i diners. Aquesta revelació ha fet que molts usuaris s'hagin convertit en veritables experts que exploren totes les possibilitats d'aquesta tecnologia: “Hi ha molta mineria a fer, moltes dades per integrar”, apunta Comas.

Nexus Geografics fa projectes a l'estranger però només representa el 2% de les vendes. Fa dos anys van explorar altres mercats amb l'ànim de generar negoci, però van descobrir que arribaven tard i això els va obrir els ulls sobre el canvi que havien d'afrontar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.