Roura crea una nova marca d'enllumenat amb altres firmes
L'empresa familiar s'associa amb Everlight, Aphos i CC per crear la nova marca Zenaro Lighting, de tecnologia LED. Ofereix auditories als ajuntaments perquè optimitzin les seves inversions
L'entorn hostil de l'actual conjuntura convida a solucions positives, com ara l'associació, per tirar endavant. Aquest ha estat el camí que ha escollit Roura, la firma d'il·luminació pública fundada el 1919, que acaba d'associar-se amb les firmes Everlight (Taiwan), Aphos (Estats Units) i CC (Alemanya) per llançar al mercat global la marca Zenaro Lighting, una gamma de productes de tecnologia LED per a l'enllumenat públic.
Com explica Joan Roura, director general de l'empresa que va fundar el seu avi, “es tracta d'un acord per dissenyar dos sistemes d'il·luminació per al mercat global, que es fabricaran a la nostra fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda”. L'acord entre les tres empreses es basa en la complementarietat. Everlight hi posarà els seus coneixements en LED; CC, la part electrònica; Aphos, els llums, i Roura, les columnes que donen suport als llums. En tecnologia LED, fora del mercat domèstic la marca de Roura serà Zenaro, que aquest any és previst que posi al mercat quatre sistemes d'il·luminació, dos per a carrers i dos més per a túnels.
A més a més, aquest contracte de col·laboració permet que Abel distribueixi productes Roura al mercat francès, mentre que la catalana fa el mateix a Espanya amb el catàleg d'Abel.
De mica en mica, els enllumenats de Roura comencen a formar part del paisatge urbà de pobles i ciutats de França: a la regió de Normandia, s'hi poden trobar 170 fanals del model I latina. Un dels models de més anomenada de la companyia, el sistema d'il·luminació de tecnologia LED Led Me, també ha estat distribuït pel mercat veí. L'acord amb Abel data de l'any 2005 i l'any passat, davant la satisfacció de totes dues parts, va ser renovat per cinc anys més.
Actualment, a l'Estat espanyol, un 10% de les instal·lacions d'enllumenat públic són de tecnologia LED, i la previsió és que el 2018 es pugui arribar al 25%. Roura ja fa cinc anys que fa inversions importants en LED, i l'any passat va posar al mercat el seu primer producte en aquest gènere, el Led Me. L'empresa ja disposa d'una certa presència al mercat, amb 1.800 unitats venudes, “un sostre que pocs han assolit fins ara”, segons afirma. Les necessitats d'un canvi de model en el consum energètic d'Espanya, energèticament dependent, que “té una energia a preus cars i fins ara no estava sotmès a normativa sobre contaminació lumínica, són factors que fan pensar que hi haurà molta demanda ”.
En aquest mercat emergent, Roura es troba amb dos tipus de competidors: “El que sap què cal fer i el que importa material d'Àsia, amb moltes mancances tècniques”.
La crisi, que està sent especialment dura amb les economies de les administracions locals, ha obligat Roura a imaginar noves formes de col·laboració amb el seu client natural: “Teníem clar que els municipis són partidaris d'estalviar, no pas de gastar, així que els proposem fer una auditoria i els calculem el retorn de la inversió en enllumenat públic, que no pot superar tres anys”. I com que, afegeix, “els ajuntaments no tenen ni cinc, proposem als bancs que els facin un rènting pel seu sistema d'enllumenat, i així no fem trontollar l'equilibri pressupostari de l'ajuntament”. L'eficiència energètica serà un gran mercat de futur, i és per això que Roura ja està treballant amb les empreses de serveis energètics (ESE): “Hi mantenim relacions fluides, ja que necessiten la nostra assistència tècnica, i volem operar en tres segments: les grans ciutats de cada autonomia, que s'han d'adherir a una ESE; les de menys de 25.000 habitants, que s'ho gestionen elles, 52 a Catalunya, i els 122 municipis de menys de 250 habitants, que gaudeixen de subvenció”.
Sumar al component estètic el tècnic
Des dels seus inicis de treball artesanal en fosa, Roura no ha oblidat que en el disseny d'un fanal sempre hi ha d'haver el component artístic, sense oblidar l'exigència tècnica, no debades l'empresa ha invertit en els dos darrers anys 200.000 euros en l'elaboració de programari i millora del laboratori. Cal destacar el fanal Y, elegit l'any 1997 per renovar la il·luminació del barri barceloní de l'Eixample, i que destaca per la seva línia moderna i per il·luminar de forma prioritària la voravia, sense malbaratar llum i energia. El fanal H va obtenir l'any 2003 el prestigiós premi FAD, que destacava que un sol element aplega la font lluminosa i dos punts de llum, per no resultar afectat per l'ombra dels arbres. Aquest any, Roura ha resultat finalista del premi amb el seu Led Me.