Els 17 interproveïdors catalans de Mercadona inverteixen 70 M€
L'any passat es van incorporar dues empreses catalanes a la llista de proveïdors que fabriquen amb contractes “per a tota la vida” les marques pròpies d'aquesta cadena de supermercats
El 1997, Mercadona va posar en marxa la política d'interproveïdors, un particular model de relació amb algunes de les empreses que fabriquen els productes que es venen als seus supermercats i que es basa en les relacions a llarg termini amb “contractes per a tota la vida”, la cooperació mútua i la política de “guanyar-guanyar, perquè per fer un model sostenible en el temps tots els agents de la cadena de valors ens hi hem de guanyar la vida”, assenyala Bernat Morales, director de relacions externes a Catalunya de la companyia.
Actualment, aquesta cadena de mercats té 103 interproveïdors, 17 dels quals són de capital català o tenen la seva producció a Catalunya. Són les empreses que fabriquen les marques pròpies de Mercadona (com Hacendado, Bosque Verde, Deliplus i Compy); algunes destinen el 100% de la seva producció a Mercadona; d'altres, en canvi, comercialitzen també amb la seva marca. Això representa que, per exemple, la fruita dolça que comercialitza Mercadona als seus 1.310 supermercats -152 a Catalunya, amb una plantilla de 8.555 persones, 200 més que el 2009- sigui de la Portella ( Catafruit), que els conills procedeixin de l'Espluga de Francolí (Cunicarn), que els embotits s'elaborin a Sant Jaume de Llierca (Embutidos Monter), que els pollastres siguin de Lleida (Grup Sada) o que l'aigua mineral s'extregui d'una deu d'Arbúcies (Font Agudes).
Entre els proveïdors al 100% hi ha Cunicarn, que de la mà de Mercadona el 2008 es va embarcar a ser la primera empresa espanyola que es va decidir a cuinar plats de conill i dur-los al supermercat. Pere Calbet, el seu director general, explica que els avantatges dels tractes a llarg termini amb el proveïdor no es limiten a la relació comercia: “És un model que transmet confiança i engresca a fer inversions en productes nous. S'entra en una espiral de creixement que és impensable que haguéssim aconseguit sense aquesta relació”. Aquesta empresa familiar té 122 treballadors i 192 granges proveïdores.
La inversió conjunta dels interproveïdors catalans en millores de processos i productes va superar l'any passat els 69 milions d'euros, amb la creació de 159 llocs de treball directes, fins a un total de 4.194. Un exemple de la innovació de productes de l'any passat és el primer xoriç de paó imperial que ha sortit al mercat per iniciativa d'Embutidos Monter, interproveïdora des de 1989, la direcció de la qual destaca que “la seguretat d'uns preus estables i de la col·locació assegurada del producte permet centrar-se en la producció i en la millora de costos per ser més competitius del que ja som pel sol fet de tenir grans tiratges de poques referències”.
“La relació amb els interproveïdors s'emmarca dins el nostre model de qualitat total”, explica Morales, segons el qual s'ha de satisfer amb la mateixa intensitat els cinc components de la companyia: “el cap –que és com denominen internament el client–, el treballador, el proveïdor, la societat i el capital. Partim del convenciment que si volem tenir clients fixos hem de tenir treballadors fixos i proveïdors fixos”.
Els contractes indefinits amb els interproveïdors es regeixen per un conveni marc de bones pràctiques comercials, que garanteix un volum de compres elevat i estable, però també exigeix excel·lència. Els fabricants han de garantir sempre la seguretat alimentària, la màxima qualitat dels seus productes, un servei adequat i un preu de mercat, incorporant només aquelles millores que el client està disposat a pagar.
“Mercadona, juntament amb els nostres interproveïdors, hem adquirit el compromís de generar riquesa i ocupació a les zones on desenvolupem la nostra activitat i apostar pel sector primari del territori. El nostre objectiu és utilitzar matèria primera de proximitat, per dos motius: per generar riquesa i per reduir preus, ja que una part considerable dels costos és conseqüència de la logística i transport dels productes”, explica la companyia. El 2010, Mercadona va adquirir productes per valor de 2.960 milions d'euros en compres a 200 proveïdors catalans. A àmbit espanyol, les compres a proveïdors estatals, tant comercials com de serveis, van representar 15.052 milions d'euros l'any 2010, més d'un 90% del total de les compres de la companyia, volum que equival a l'1,4% del PIB espanyol.
El 2010, els interproveïdors catalans de Mercadona van establir relació comercial amb 1.266 pimes de Catalunya. El grup també promou que els interproveïdors treballin de forma estable amb els seus proveïdors; en aquest sentit, destaca l'exemple de Casa Tarradellas, que el 2010 va signar amb 100 agricultors de Girona i Lleida el cultiu de blat, matèria primera que, com que ara és més propera a les seves plantes de producció, facilita i optimitza la planificació dels processos.
L'any passat es van incorporar dues noves empreses catalanes a la llista d'interproveïdors: You Cosmétics, amb centres de producció a Gavà i Cornellà de Llobregat, s'encarrega de produir pinzells de cosmètica i accessoris de perfumeria; i Wecolors, amb seu a Vilassar de Dalt, subministra algunes referències de maquillatges.
Mercadona va facturar l'any passat 16.485 milions d'euros, amb un increment del 6%, i va obtenir un benefici net de 398 milions d'euros, un 4% més.