Cycobox llança al mercat internacional el nou packaging sensitiu 3SP
El fabricant d'embalatges de Montornès vol donar un salt de qualitat amb un projecte de valor afegit que desperta l'interès de grans marques
Cycobox, el fabricant de packaging de Montornès del Vallès, ha introduït en el mercat, en col·laboració amb Gràfiques Argent i Esparbé, el 3SP (Tri-Sensory Packaging), primer exemple arreu del món de packaging sensorial dut a la pràctica. Presentat al saló Luxepack de Mònaco (dedicat a l'embalatge de luxe) l'octubre passat, aquesta nova via innovadora d'embolcall ja ha fructificat amb l'interès de vuit grans firmes d'àmbit global de sectors com el tèxtil, perfumeria, alimentació o begudes i licors. Durant el 2011, l'empresa ha registrat 12 novetats al mercat, i ara està treballant amb quatre més. Exemples visibles de les possibilitats del 3SP són els embalatges de la ginebra Bombay i del perfum Patchouli.
Com explica Joan Canadell, director de Nous Desenvolupaments de Cycobox, firma que pertany al grup Lantero, “el sector del packaging havia caigut en l'immobilisme, estava molt estàtic, i nosaltres, a través del 3SP, hem volgut anar més enllà de brillantors o petits relleus, per assolir noves textures i sensacions d'olor i tacte”. Dins del 3SP, hi caben relleus de 3 mil·límetres de profunditat; acabats revolucionaris en làser, glitter, silicona, 3D tinta tèrmica o simulacions de la textura de la fusta, la gespa o uns pantalons texans o embolcalls amb l'aroma de fruites. També hi trobem disposi-tius d'alarma per evitar falsificacions. Tot plegat és el fruit del treball desenvolupat en el darrer any i mig en el desenvolupament de nous productes, “tot trencant l'immobilisme dels darrers 30 anys.”
Del 2006 ençà, Cycobox s'ha abocat cap a l'exportació, del 14% de fa cinc anys al 47% actual, als mercats d'Àfrica, UE, Amèrica i Rússia, però calia donar un altre salt de qualitat. “Si només et centres en l'exportació, corres el perill que els teus competidors assaltin els mercats que has obert i per la via del preu et prenguin clients. Per tant, cal fer altres coses, en el capítol de la innovació.” En el projecte 3SP, liderat per Cycobox, però en què les aportacions tècniques de Gràfiques Argent i Esparbé han estat molt valuoses, “hem integrat en un mateix concepte diverses tecnologies en què havíem treballat. A l'inrevès del que sol passar en un mercat com el nostre, hem fet una teorització en màrqueting del 3SP per donar-li la importància que es mereix al mercat”, com apunta Joan Canadell. Val a dir que si bé fa cinc anys als Estats Units es va fer molta teoria sobre les virtuts del packaging sensorial, no ha estat fins la iniciativa de Cycobox que es pot parlar d'una aplicació pràctica.
fer créixer les vendes.
Per Joan Canadell, entre els avantatges que aporta el 3SP hi ha el fet que pot ser interessant “tant per al producte de luxe com per al producte de consum massiu, si el que vol el fabricant és una diferenciació evident al mercat per tal de vendre més”.
eina de la publicitat.
El treball en consorci ha estat prou enriquidor i, si ha estat decisiva l'aportació del disseny d'Esparbé, no ha estat menys important la d'Argent, ben situada en sectors selectes del mercat.
El “macroclúster” català
L'exemple d'innovació que suposa 3SP confirma, segons Canadell, que “Catalunya és un gran macroclúster on hi ha empreses de tot”, que, si treballen en consorci, permeten tirar endavant ambiciosos projectes d'innovació. “Constato que Catalunya té moltes possibilitats per innovar: alt coneixement per la tradició industrial i exportadora i una mentalitat oberta, oberta i flexible, valors únics en aquests moments de crisi”, diu.