La mobilitat elèctrica arrenca a Catalunya
El vehicle elèctric, a més d'afavorir la reducció de l'emissió de gasos contaminants, és una gran oportunitat econòmica i industrial per al país
El mercat ja ofereix motos elèctriques produïdes per empreses catalanes
Passejant pels carrers de qualsevol ciutat gran o mitjana de Catalunya, cada dia és més freqüent troba punts de recàrrega per a vehicles elèctrics al carrer. Mirant amb deteniment aquests equips, es pot comprovar que la tecnologia catalana sovint hi té molt a veure: des del disseny fins a la connexió a la xarxa elèctrica, passant pels sistemes d'endoll al vehicle, poden haver estat desenvolupats per empreses catalanes o amb seu a Catalunya.
Més enllà d'ésser un instrument per aconseguir una mobilitat urbana més eficient i reduir l'emissió de gasos contaminants en el sector dels transports, el vehicle elèctric també és una gran oportunitat econòmica i industrial. Per un costat, el vehicle elèctric no genera emissions de forma directa, fet que millora la qualitat ambiental urbana, i tenint en compte tot el seu cicle de funcionament (des de l'aprovisionament de combustible fins al moviment del vehicle), l'eficiència d'un vehicle elèctric és del 24%, mentre que la d'un vehicle amb motor de combustió interna és del 16%. Però, des de l'àmbit industrial, hi ha diversos sectors que resulten afavorits, de manera indirecta, per aquesta nova forma de mobilitat. Des dels fabricants de mobiliari urbà fins a les companyies elèctriques, passant per empreses de material elèctric i enginyeries, s'estan incorporant a aquest mercat.
Aquesta no és l'única oportunitat que ofereix el vehicle elèctric a la indústria catalana. El sector de l'automoció, ja sigui de constructors de vehicles, motocicletes o la indústria auxiliar, té un pes elevat en l'economia catalana. Moltes d'aquestes empreses ja han començat a adaptar els seus productes a aquesta nova oferta, i en el mercat ja es poden adquirir algunes motocicletes elèctriques íntegrament dissenyades i fabricades a Catalunya.
Una evolució lenta, però progressiva. En total, ja són més de 600 els vehicles elèctrics matriculats al país, i gairebé 300 els punts de recàrrega d'accés públic instal·lats. La implantació d'aquest tipus de vehicles està avançant a un ritme més lent del que indicaven totes les previsions, ja que hi ha alguns factors que encara no han convençut els usuaris. L'autonomia de les bateries, l'emplaçament dels punts de recàrrega o el preu d'aquests vehicles són alguns dels elements que condicionen els usuaris a l'hora de decantar-se pels vehicle elèctrics.
Aquest fet, però, permet planificar d'una manera més ordenada la seva introducció i adequar totes les infraestructures elèctriques a aquestes noves necessitats. A més d'habilitar punts de recàrrega públics i privats, el vehicle elèctric exigeix modernitzar i dimensionar la xarxa elèctrica perquè pugui suportar la nova demanda, i impulsar mesures per desplaçar el gruix de les recàrregues a les hores vall de demanda, de manera que s'optimitzi la resta del sistema elèctric en moments en què ara no s'aprofita tot el seu potencial, com per exemple les nits.
La progressiva introducció del vehicle elèctric, que s'està fent en bona part mitjançant els vehicles de motorització híbrida, també permet que els municipis puguin redissenyar la seva mobilitat tenint en compte aquest tipus de vehicles. El vehicle elèctric és, en àmbits urbans i metropolitans, complementari al transport públic, i la construcció d'infraestructures adequades, com ara aparcaments dissuasius dotats de punts de recàrrega, pot contribuir a la implantació del vehicle elèctric en les ciutats catalanes.
La Generalitat de Catalunya treballa perquè la implantació del vehicle elèctric sigui harmònica, és a dir, perquè la seva penetració en el mercat es combini d'una manera ordenada amb l'adequació de les infraestructures de distribució elèctrica i amb el màxim aprofitament per part de la indústria catalana. Les tasques que s'estan duent a terme afecten diferents àmbits. Així, l'ICAEN treballa per eliminar les barreres normatives que impedeixin el normal desenvolupament del vehicle elèctric, garantint al seu torn la seguretat i el respecte al medi ambient. Des de la Direcció General d'Indústria s'està treballant per explotar les oportunitats industrials que ofereix aquest segment de negoci per al sector de l'automoció, de la motocicleta i de la indústria auxiliar. I, ja en l'àmbit de la comercialització, també l'ICAEN ofereix ajuts tant per a l'adquisició de vehicles híbrids com per a la instal·lació de punts de recàrrega.