Empreses

Zicla entra en un projecte Eureka i s'internacionalitza

La firma barcelonina de productes de reciclatge vol ser present als mercats europeus

La companyia cerca ara dissenys de producte que continguin més valor afegit

El reciclatge d'un residu, per assumir una nova identitat que li permeti retornar al mercat, necessita una mà intel·ligent que, alhora que genera un nou disseny, el fa entrar en un circuit viable d'oferta i demanda. És aquesta tasca, la de crear nous productes però també nous mercats, la que està desenvolupant des de fa mitja dècada la firma barcelonina Zicla, que acaba d'endinsar-se en un projecte comunitari d'R+D Eureka Eurostars per desenvolupar amb residus de pneumàtics de cautxú nous productes amb viabilitat industrial.

Alfredo Balmaceda, director i cofundador amb Verònica Kuchinow de Zicla, explica: “Amb la participació en aquest projecte Eureka, encetem el nostre procés d'internacionalització, que ha de ser la nostra via de creixement en els pròxims anys.” En aquest projecte, anomenat Green Rubber, Zicla té com a socis la companyia hongaresa Micro Europe Kft i el centre tecnològic del sector metal·lúrgic Ascamm, establert al Parc Tecnològic del Vallès. El paper de Zicla és trobar noves aplicacions al gra de pneumàtic generat per la nova tecnologia Micro-blast de triturat de rodes. Val a dir que l'estratègia de Zicla seria treballar in situ a cada mercat amb socis locals, principalment de la UE, ja que seguint fil per randa els principis d'ecodisseny “el residu no ha de viatjar, per no carregar la seva motxilla ambiental”, com diu Balmaceda. Un mercat que d'entrada podria oferir bones perspectives és l'alemany, que “a més a més de ser molt receptiu al producte reciclat, disposa de diverses etiquetes per a aquesta mena de productes, cosa que dinamitza aquest mercat”. Justament, Balmaceda creu que perquè el producte reciclat tingui més acceptació al nostre mercat caldria que fos protegit per més certificacions. A tot l'Estat, ara mateix només n'hi ha una de la Generalitat, i és per això que el coneixement del reciclatge entre el gran públic i els prescriptors no és encara prou satisfactori.

FANAL SEIENT.

A la penetració en nous mercats s'hi afegirà, en l'estratègia a curt termini de Zicla, una estratègia d'anar dotant cada vegada de més valor afegit els nous productes dissenyats: “Cal tractar que el nou producte generat a partir d'un residu no serveixi per a una cosa de menys valor que l'original; hem de procurar que sigui igual o superior.” Un exemple paradigmàtic d'aquest principi és la conversió de l'esfera d'un fanal en un seient, tot esdevenint així aquest exemple de reutilització en producte d'interiorisme. Altres exemples serien el sistema de façana lleugera b720, d'alta eficiència energètica, amb trames d'alumini reciclat, o el projecte encarregat per Comsa Emte que consisteix a valoritzar llots de depuradora per transformar-los en producte de ciment. Ja són 45 les referències, entre les quals hi ha sis patents, les que s'han lliurat al mercat per la innovació que aplica Zicla al residu de plàstic, tèxtil, paper, àrid, cautxú o metall, en àmbits com ara l'acústica (tancaments i pantalles acústics), paviments (llosetes, tarimes), jardineria (coixins inorgànics, manta per a gespa artificial), taulells i perfils (taulells de moqueta o polietilè premsat); mobiliari urbà (bancs, papereres, passarel·les de platja, tancats), trànsit (separador de carril bici, plataforma per a accés a autobús, pilones de cautxú o plàstic reciclat) i altres, com ara caixes per filtres biològics. A banda de cercar solucions de reciclatge que realment el mercat pot acceptar, atès que “rarament és el mercat el que busca un producte reciclat” com ha constatat Balmaceda, Zicla realitza una impagable tasca d'estímul de la transferència tecnològica: “Hem recuperat projectes que restaven adormits a la universitat, tesis o tesines, i els hem dut al mercat.” Zicla també ha aconseguit que qui tingui residu en pugui treure un profit econòmic, en lloc de pagar per dur-lo a l'abocador i, amb exemples com ara els seus separadors en els aparcaments del Bicing, també ha demostrat que un producte de reciclatge ja no és més car que un altre d'ordinari. Aquest producte va aconseguir fa pocs mesos el segon premi de l'Associació Europea de Plàstics Reciclats (EPRO).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.