El preu per sobre de tot
La relació entre qualitat i preu ha estat determinant perquè Lidl hagi rebut el premi El Comerç de l'Any 2011, votat per uns consumidors que en temps de crisi valoren menys altres criteris com el de l'amabilitat del personal
“No s'enganyi, la qualitat no és cara”, diu la publicitat de la cadena de supermercats de descompte Lidl. La qualitat és posada en qüestió pels consumidors, ja que segons l'Enquesta de Satisfacció de Supermercats del 2010 de l'OCU, aquesta marca era de les menys valorades en qualitat de productes frescos i d'atenció al client, però en temps de vaques magres es té menys en compte que els preus. Juntament amb Alcampo i Aldi, Lidl l'any passat formava part del trio de cadenes de marques blanques més barates de l'Estat espanyol, i ha estat aquest el factor determinant pel qual ha rebut el premi ”El Comerç de l'Any" del 2011.
Organitzat per la consultora Q&A Research & Consultancy, el tret diferencial d'aquests guardons és que els atorguen els consumidors, que voten per internet quin és el seu comerç favorit. En l'edició del 2011, 104.000 consumidors van avaluar 162 cadenes de botigues de 15 categories, i Lidl va aconseguir els millors resultats en tots els criteris de la d'hipermercats, especialment en el que es refereix a la relació qualitat-preu, amb una nota de 8,21 sobre 10, clarament per sobre de les altres marques. Els comerços que han quedat en segona i en tercera posició són, respectivament, Decathlon i Ikea.
La consultora assenyala que una altra vegada, els criteris de preu han estat els més importants per als consumidors, encara més que en l'edició anterior. Per contra, l'amabilitat del personal perd importància i augmenta el criteri sobre les competències del personal, que aquest any ha estat més apreciat pels consumidors: en temps de dificultats econòmiques, és valora més el consell dels experts abans de comprar.
L'augment de la valoració dels preus es veu si es compara amb l'edició anterior. El 2010, va guanyar el premi la cadena de moda femenina M&S Mode, principalment perquè va rebre molt bones valoracions pel que fa al servei al client (atenció, simpatia i experiència del personal) i promocions i ofertes. Mercadona va quedar segona perquè tot i que va obtenir la millor puntuació en la relació entre qualitat i preu no va obtenir tan bons resultats pel que fa a les promocions i ofertes.
En aquest concurs, els consumidors valoren els comerços sobre nou criteris de compra -Ambient, Promocions i Ofertes, Renovació d'estoc, Nivell de preus, Atenció al client, Preparació del personal, Relació qualitat-preu, Servei i Assortit-, i es trien els millors de quinze categories, a més del millor entre tots. Ikea va ser el guanyador de l'Estat espanyol l'any 2009, i en aquesta edició s'ha concedit el premi Comerç de l'any Europa al Decathlon, pel conjunt de guardons obtinguts en els nou països europeus on ha quedat en primer lloc, entre 1.159 marques que hi han participat.
L'imperi de la marca blanca.
L'Estat espanyol és l'estat europeu on està creixent més la marca de la distribució, que ha esgarrapat més d'un punt de quota de mercat en un any, fins a un 40,4% de les vendes el setembre de 2011, segons l'informe La marca de la distribució a Europa de la consultora SymphonyIri. D'aquesta manera, se situa com el segon país amb més pes de la marca blanca, després del Regne Unit (49,2%) i al davant d'Alemanya (37,7%). Segons l'estudi, els compradors, sensibles al preu se senten atrets per uns productes un 30% més barats que les marques del fabricant, tot i que els consumidors prefereixen les marques capdavanteres si s'ofereixen a un preu semblant.
I la cosa va a més. Les grans empreses de distribució basades en els preus baixos es convertiran aquest any en el principal canal de compra de productes de gran consum a l'Estat espanyol i superaran per primera vegada al comerç tradicional especialitzat, segons les projeccions de consum fetes per la consultora Kantar Worldpanel. Entre el novembre del 2010 i el mateix mes de l'any passat, el “canal preu” va rebre el 30,4 per cent de la despesa en productes de gran consum, en relació amb el 32,8 % que recollia el comerç tradicional especialitzat, i segons les previsions de Kantar Worldpanel, el 2012 la situació s'invertirà, amb uns percentatges del 32,2% i el 31%, respectivament. Les marques blanques de les empreses de distribució acumularan al voltant d'un punt més de quota, fins al punt de concentrar el 33,3% de la despesa en productes de gran consum: alimentació envasada, drogueria, perfumeria, menjar per a animals i productes infantils.
La mateixa consultora també ha previst que la demanda de béns de consum s'estancarà aquest any pel que fa a l'alimentació i la perfumeria i que es frenarà el creixement que l'any passat hi va haver en el tèxtil (2%). Segons aquesta projecció, els jubilats, l'únic grup que encara no havia reduït el seu pressupost en gran consum des de l'inici de la crisi, retallaran aquest any la despesa en prop d'un 1 per cent. El grup que més retallarà el seu pressupost serà el dels que viuen sols (-3,3%), i pel que fa a les parelles que tenen fills gran augmentaran la despesa un 1,8%.
Lidl té seu a Catalunya i 520 supermercats
La multinacional alemanya Lidl va aterrar al mercat espanyol l'any 1994 amb l'obertura d'una botiga a Lleida, i ara hi té 520 establiments on treballen més de 9.500 persones. A Catalunya hi té la seu central del mercat espanyol, a Montcada i Reixac, una xarxa de 94 botigues i un equip de més de dos mil treballadors
La cadena va tenir una quota del 2,2% dels 75.458 milions d'euros de facturació alimentària a l'Estat espanyol del 2010, al davant de Consum (2,22%). Al davant, hi havia Mercadona (20,2%), Carrefour(19,81%), Eroski (10,83%), Auchan (6,22%) i El Corte Inglés (5,41%).
Quinze guardonats
guanyador premi Individual
Lidl
Bellesa i Perfumeria:
Yves Rocher
Bricolatge i Jardí:
Brico Depôt
Casa y Decoració:
Ikea
Esports:
Decathlon
Joguines:
Juguettos
Llenceria:
Women's Secret
Moda Home:
Zara
Moda Dona:
M&S Mode
Multimèdia i Electrònica:
Media Markt
Nens i Nadons:
Kiabi
Òptiques:
General Óptica
Restauració i Fast Food:
Mc Donald's
Supermercats i Hipermercats:
Lidl
Telefonia:
Yoigo
Sabateries:
Merkal Calzados