Nokia enriquirà els seus mapes amb dades de Planol.info
La firma catalana, que fa censos de locals comercials, ampliarà l'abast a Catalunya i a l'Estat
La multinacional finlandesa cerca “frescor” i “fidelitat” per a la seva cartografia
Planol.info, una enginyeria catalana dedicada a la informació geogràfica, s'ha convertit en proveïdor de dades de punts d'interès de Catalunya de la divisió cartogràfica de Nokia. La multinacional finlandesa, capdavantera mundial en alguns segments del mercat dels mapes digitals, ha valorat “la frescor” i “la fidelitat” de les referències geogràfiques que elabora l'empresa catalana, segons explica Pedro Martínez, responsable de Nokia Maps a l'Estat espanyol.
La cartografia digital, la utilització més popular de la qual són els navegadors dels automòbils, ha experimentat un creixement molt notable en els últims anys i la previsió és que la georeferenciació sigui un focus important de generació de riquesa, sobretot gràcies als mòbils.
Perquè això sigui possible, els proveïdors de mapes, sovint multinacionals, necessiten aliar-se amb firmes locals subministradores de dades del territori, de manera que el servei final sigui com més fidedigne a la realitat possible. Del que es tracta és de no decebre l'usuari i que si cerca un restaurant, el que aparegui en les coordenades del mapa del seu mòbil es correspongui amb el que troba in situ. “En crisi, quan els locals apareixen i desapareixen amb una velocitat esbalaïdora, la frescor de les dades és clau”, insisteix Martínez. Nokia Maps disposa de vuit proveïdors de dades a l'Estat espanyol, amb la informació que els faciliten periòdicament -en el cas del Planol.info serà dos cops l'any- enriqueixen els seus mapes amb setanta categories de punts d'interès: gasolineres, estacions elèctriques, restaurants, hotels, hospitals, complexos esportius, escoles, etc.
Planol.info s'ha convertit en un dels referents principals de Catalunya en informació sobre comerços gràcies al projecte Eixos, un observatori econòmic que ha crescut a escala municipal i que enguany, després de l'impuls de l'acord amb Nokia, tindrà abast nacional. I la intenció és arribar, el 2013, a tenir una edició espanyola. Eixos va néixer com una eina pensada per a la promoció econòmica per als municipis. Amb aquest objectiu, fa censos de locals comercials carrer per carrer, un exercici que ha fet que es detecti no sols l'activitat dels locals en actiu sinó també quins estan buits. Amb aquesta informació, l'enginyeria ofereix, entre altres productes, serveis a emprenedors sobre la millor ubicació del seu negoci.
El contracte amb Nokia significa un impuls per al creixement de Planol.info, segons destaca el seu director David Nogué. A l'ampliació de l'àmbit de cerca de dades -per al 2013, l'empresa també preveu endegar diversos projectes a la zona metropolitana de São Paulo, al Brasil- s'hi ha d'afegir l'augment de la difusió de la informació: “Nokia vol dir mòbil, consulta de la informació a peu de carrer per part de l'usuari, que comproven la qualitat del servei”, explica Nogué.
Actualment, Nokia és líder, amb un 95% de quota de mercat, en els sistemes de navegació de sèrie en automòbils, i també en navegadors portàtils, sobretot en smartphones, gràcies al fet que ofereixen la descàrrega en línia dels mapes. En plataformes d'internet, Nokia, després de la vinculació amb Microsoft, és el tercer en discòrdia després de Google i Apple. Nokia Maps i Planol.info comparteixen la mateixa filosofia favorable a l'open data, la posada de la informació en obert per a la reutilització.
Nova etapa un cop integrada Navteq
El juny del 2011, Nokia va integrar la firma de mapes digitals Navteq com una divisió nova dins de la companyia, i ha passat a anomenar-se Nokia Location Commerce. Havien passat quatre anys des de la seva compra, per uns 800.000 milions de dòlars, i des d'aleshores havia mantingut la seva autonomia operativa. A l'Estat, Navteq té la seu central a Barcelona.