Gran angular

El fuet dolç, al laboratori

professionals
han visitat la fira Alimentaria d'enguany i més de 4.000 empreses han exposat els seus productes d'arreu

La botifarra s'associa indiscutiblement a la gastronomia catalana, però parlar de botifarra dolça, més enllà de ser un oxímoron curiós, no és tan evident. La llonganissa dolça, raresa gironina, és una botifarra crua que es fa amb espatlla de porc, pela de llimona ratllada i sucre. “Anys enrere, els nostres avis agafaven la botifarra dolça seca -el clàssic fuet, però edulcorat- i se l'emportaven a la muntanya com a font energètica”, explica el president del Gremi Artesà de Carnissers i Xarcuters de les comarques gironines, Ricard Josep i Llavalloll. “Ara i des de fa un temps, els joves esportistes han redescobert el fuet dolç sec i l'utilitzen com a substitutiu de les barretes energètiques pels seus valors nutritius”, hi afegeix aquests xarcuter.

En el marc de la fira Alimentaria, que s'ha celebrat aquesta setmana a Barcelona, Ricard Josep i Llavalloll, juntament amb el xarcuter Toni Vilà, han presentat suggeriments gastronòmics innovadors per consumir aquest producte únic i autòcton gironí. Entre l'oferta es va poder tastar sorbet de botifarra dolça, fuet de xocolata, i bunyols i bombons amb farcit de llonganissa dolça. “Està brutal”, comentava un jove assistent al tast, que mai abans havia sentit a parlar d'aquesta varietat d'embotit ni de les possibilitats gastronòmiques que oferia. Ja ho va dir l'escriptor Josep Pla a El que hem menjat: “La botifarra dolça agrada fins i tot a les persones que no en tenien la més lleu idea.” Justament per redescobrir aquesta singularitat catalana i fer-la conèixer, l'IRTA -l'institut d'investigació de la Generalitat adscrit al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural- i el Gremi Artesà de Carnissers i Xarcuters de les comarques gironines han signat aquesta setmana un acord per experimentar amb la botifarra dolça cuita aprofitant el marc que ofereix la fira Alimentaria per donar a conèixer les últimes novetats del sector.

Així doncs, la botifarra dolça passarà pel laboratori “per poder transformar-la, empaquetar-la, i que no es faci malbé”, destaca el xarcuter Toni Vilà, que calcula que les investigacions duraran aproximadament un any fins que trobin la manera d'exportar aquest embotit tradicional. “El secret de la botifarra dolça és saber coure-la. La gran indústria no ha aconseguit mai fer aquest producte a l'engròs i la idea de col·laboració amb l'IRTA és adaptar la botifarra dolça feta de manera artesanal a les noves demandes dels consumidors”, explica Josep i Llavalloll.

I

nnovació, creativitat i artesania gastronòmica a l'abast de tothom. Això és i ha estat Alimentaria de nou, que enguany ha reunit 142.000 professionals i prop de 4.000 empreses expositores d'arreu. Segons els organitzadors, el nombre de visitants ha arribat als 40.000, un 1,4% més que l'edició del 2010, malgrat que la fira ha durat un dia menys i la darrera jornada ha coincidit amb la vaga general en contra de la reforma laboral. Com a novetat d'aquest any, la fira ha reunit les últimes tendències en innovació gastronòmica a l'espai The Alimentaria Hub. Decorat amb llums futuristes blancs i grocs, l'espai mostrava amb vitrines els productes més cool quant a originalitat en l'envasat, cosmopolitisme o exotisme, segons es podia llegir en les etiquetes dels expositors. El premi Innoval 2012 se'l va endur un snack de fruita liofilitzada per als que no tenen temps de pelar una poma però tampoc volen prescindir del seu valor nutricional. “Cada bossa equival a una ració de fruita diària”, resava l'etiqueta. Entre les novetats també s'hi van poder veure macarrons fregits com a aperitiu, oli d'oliva amb licopen -un antioxidant derivat del tomàquet- per reduir el colesterol -el dolent-, o raviolis amb la salsa a dins, de manera que en mossegar la pasta el comensal degusta farcits de bolonyesa, carbonara, pesto o quatre formatges.

La llista de refinaments és infinita i no es redueix només als aliments, perquè a les begudes també se'ls ha donat la volta. Aigua amb cafeïna, cava amb or comestible o tequila rosa tenyit amb insecte de cactus.

Alimentaria, però, més enllà de ser un excel·lent expositor de les novetats del sector, també ha estat escenari de les anècdotes de sempre, i a la retina queda la imatge que cada any es repeteix com en un bucle: multituds serioses aglutinades sobre un plat de croquetes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.