Empreses

Ultramagic consolida la fàbrica a Mèxic i preveu créixer a Àsia

L'empresa de globus aerostàtics vol fer-se forta al continent americà reforçant la planta que té a la ciutat de León. La firma vol compensar la parada de les vendes a Europa amb els mercats emergents

Els globus, que costen entre 10.000 i 20.000 euros, són peces fetes a mida

El fabricant de globus aerostàtics Ultramagic Balloons, amb seu a l'Aeròdrom d'Igualada-Òdena (Anoia), està consolidant la fàbrica que la companyia va obrir fa dos anys a Mèxic. L'objectiu de la planta, que ja ha fet uns vuit globus però que encara no funciona a ple rendiment, “és cobrir tot el mercat sud-americà, els Estats Units i el Canadà”, explica el director general de la firma, l'enginyer aeronàutic Josep Maria Lladó. La planta mexicana, situada a la ciutat de León i dirigida pel fill d'un dels socis d'Ultramagic, disposa d'un equip de set persones i l'any passat va facturar uns 200.000 euros. “Els preus dels globus que fabriquem a Mèxic poden sortir una mica més barats que els que fabriquem aquí perquè la major part del material els podem comprar a l'Amèrica del Sud i només importem de Catalunya els cremadors”, explica Lladó, que confia que la fàbrica mexicana sigui aviat autosuficient.

L'origen de l'empresa Ultramagic, fabricant de globus aerostàtics, és ben bé una història de les pel·lícules d'aventures. El 1979, Josep Maria Lladó, juntament amb dos amics, Joan Comellas i Jaume Llansana, van dissenyar i fabricar un globus aerostàtic per a una expedició per Àfrica. El viatge el van fer el 1980 i va durar 11 mesos, durant els quals van fer 40 vols en globus des de Zanzíbar (Tanzània) fins a Kisiangani (Zaire). El seu viatge va suscitar molt d'interès entre la gent i a la tornada els joves van rebre peticions perquè fabriquessin globus com el que ells havien utilitzat per a l'aventura africana. Així va néixer Ultramagic, que actualment fabrica un centenar de globus aerostàtics l'any -a escala global es fabriquen uns 600 globus anuals- i exporta el 80% de la seva producció a tot el món.

L'empresa, dirigida avui en dia per Josep Maria Lladó i el seu germà, Carles Lladó -que n'és el director comercial-, és de les poques firmes que existeixen al planeta que fabriquen i venen globus aerostàtics, juntament amb altres companyies del Regne Unit, Alemanya, França i la República Txeca. I és que fabricar globus no és una feina senzilla. Les tres parts bàsiques d'un globus aerostàtic són l'embolcall (es necessiten uns 2.000 m² de tela per fer-ne un), la cistella i el cremador. Ultramagic compra la tela de niló amb resina de poliuretà a fabricants alemanys, anglesos, suïssos i francesos, i han notat “com el teixit s'ha anat encarint els últims anys”, destaca Lladó. Els cremadors, per contra, els compren a fabricants de l'Anoia i és l'única part de l'estructura del globus que poden tenir en estoc, ja que les altres dues peces es fan generalment sota comanda. Pel que fa a les cistelles, es fabriquen a la planta d'Igualada i hi ha infinitat de possibilitats pel que fa al seu disseny. “És un treball molt manual”, subratlla Lladó. “Pots fer cistelles amb capacitat per a dues persones o per transportar una vintena de passatgers”, explica el director general de la companyia, que també és pilot d'aquests aerostàtics.

DIFERENCIACIÓ.

Els globus, que costen entre 10.000 i 20.000 euros, són peces a mida i es personalitzen depenent del que vol cada client. Ultramagic fa globus destinats a diferents finalitats: practicar esports d'aventura, per a competicions, vols turístics o comercials, i per a activitats de màrqueting empresarial. “Els globus que es fabriquen per promocionar marques són les comandes que han baixat més”, indica el director general, que tot i això matisa que l'empresa manté els seus resultats tot i la crisi, amb una facturació entorn dels cinc milions d'euros anuals. “Estem buscant nous mercat, com l'asiàtic, des d'on últimament hem rebut alguna comanda i on veiem que podem créixer”, diu Josep Maria Lladó per explicar l'estratègia comercial de la firma davant l'estancament del mercat europeu.

Els trets diferencials d'Ultramagic respecte a la competència són, segons Lladó, que la seva firma ha estat creada per amants dels globus que també són pilots dels aerostàtics i participen en competicions, cosa que els permet tenir contacte amb altres pilots i saber en què han de millorar el seu producte. “Som la companyia que dedica més diners a l'R+D”, hi afegeix el directiu. Uns recursos que es destinen a investigar com fabricar globus que consumeixin menys o cremadors que facin menys soroll. Ultramagic, que també té una escola de pilots d'aerostàtics, col·labora cada any en l'organització de la concentració internacional de globus European Balloon Festival -la més important de l'Estat espanyol-, a Igualada, on es realitzen exhibicions i proves de competició amb participants d'arreu del món.

Ultramagic va néixer arran de la passió de tres joves amics: viatjar en globus. El 1980 van fabricar un globus per viatjar per Àfrica i a partir d'aquí van fer de la seva afició la seva empresa. Avui dia la firma, amb seu a Igualada, fabrica uns 100 globus l'any i exporta el 80% de la seva producció.
Facturació
5 M€
Treballadors
35
Any de fundació
1982
premis a la innovació

52.000 euros a canvi de noves idees

En línia amb el seu esperit innovador, Ultramagic ha convocat enguany un concurs d'idees per ajudar a desenvolupar la indústria dels globus aerostàtics del futur. La quantia total dels premis és de 52.000 euros i es divideix en tres categories -dotades de 10.000 euros cada una- més dos premis addicionals: un premi especial dotat amb 10.000 euros més i 1.000 euros per cada projecte que quedi finalista. El concurs té com a objectiu rebre propostes que aportin innovació tecnològica al sector, solucions ecològiques per als aerostàtics i finalment maneres originals de comunicar i promocionar la indústria. La convocatòria està oberta fins al 30 de juny i la nominació dels 15 finalistes que passaran a una segona fase es publicarà el 7 de juliol. La firma ha obert una pàgina web del concurs (http://www.ultramagicawards.com/)i ja han rebut centenars de proposes innovadores.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.