Gran angular

Les autopistes d'Abertis tenen uns marges del 55%

Un estudi del Cercle Català de Negocis revela que l'operadora sustenta el seu negoci en la “desorbitada” rendibilitat de les filials catalanes

Abertis és la gran gestora d'infraestructures catalana amb negocis en autopistes, telecomunicacions i aeroports i una àmplia presència internacional, sobretot a Europa i l'Amèrica llatina. Però un estudi del Cercle Català de Negocis (CCN) revela que aquesta estructura multinacional amaga una excessiva dependència de les autopistes catalanes, de què obté el 46% dels seus guanys (a partir de dades del 2011), com a conseqüència d'uns marges del 55%. Concretament, aquesta agrupació d'empresaris en favor de la independència de Catalunya assegura que dels 795 milions d'euros de benefici consolidat que Abertis va obtenir l'any passat, 369 procedeixen de les concessionàries que tenen les autopistes catalanes: Acesa, Invicat, Aucat i Autema. Però el que indigna més el CCN és la relació que hi ha entre els ingressos que Abertis obté per aquesta activitat i els costos i amortització que hi dedica. Per al conjunt de les autopistes de l'Estat (no hi ha dades segregades) la concessionària ingressa 1.359 milions d'euros, mentre que les despeses d'explotació són de 311 milions i les amortitzacions de 302 milions. Així, el benefici operatiu, abans d'interessos i impostos, és de 746 milions d'euros, un 55% dels ingressos. Inditex, que és l'empresa de l'Íbex amb els marges més alts, no arriba al 18% i a Telefònica tenen el 16%. En l'Anuari de la pime catalana es considera que la mitjana de les pimes catalanes és d'un 4%.

PENALITZACIÓ.

Els autors de l'estudi qualifiquen aquests marges d'“exageradíssims”: “Són la gallina dels ous d'or de la companyia sobre els quals pivoten la resta de negocis, alguns dels quals, deficitaris”, expliquen els economistes del CCN. La combinació d'uns marges alts i unes concessions que s'allarguen en el temps estan “penalitzant” la societat catalana, segons afirmen: “No és un atac contra Abertis, volem que sigui una companyia forta i internacionalitzada però no a costa de tots nosaltres”, hi afegeixen els autors de l'estudi. El CCN assegura que no estan en contra dels peatges com a mecanisme recaptatori pel manteniment de les carreteres i amb uns marges acceptables, però que la situació actual és excessiva i un greuge per Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.