Entre Montserrat i el ‘sex shop'
Ceres Roura fa cent anys que impulsa noves línies d'espelmes aromàtiques i l'exportació al nord d'Europa
Facturació
9 M€
Treballadors
48
Any de fundació
1912
Ceres Roura es dedica a la fabricació i distribució d'espelmes de cera i enguany celebra el centenari havent facturat l'any passat 9 milions d'euros i amb una previsió de creixement per al 2012 del 6%. Tot i que el mercat religiós ha baixat molt, el seu primer client continua sent l'Abadia de Montserrat -10.000 espelmes setmanals, quantitat que es dobla durant l'estiu) i assorteix botigues de decoració i pràcticament totes les cadenes de grans superfícies de l'Estat espanyol, però els seus responsables tenen clar que el creixement implica la internacionalització -ja exporta el 20% de la producció-, l'explotació de noves línies de negoci industrial.
“L'exportació és el futur. Continuem lluitant per créixer en el mercat espanyol, però dóna el que dóna”, explica Xavier Roura, director general de l'empresa. Exporta sobretot a 24 països de l'arc mediterrani i del sud d'Europa, amb països com l'Estat francès, Portugal, Xipre, Itàlia, Grècia i Turquia, en els últims anys s'ha començat a introduir a països de l'est d'Europa com Eslovènia i Sèrbia, i aquest mes ha començat a enviar comandes a Angola, però els seus responsables tenen clar que el potencial més gran de creixement és al nord d'Europa.
L'últim semestre, a Ceres Roura han engegat, amb una inversió de 700.000 euros, dues noves línies. L'una, d'espelmes rústiques, per fer front a la demanda dels mercats del nord d'Europa (Alemanya, Holanda, Dinamarca...), on el costum d'encendre espelmes aromàtiques està molt més estès que aquí. “A l'Estat espanyol es consumeixen 300 grams per habitants i any, els alemanys més de 7 quilos”, concreta el director d'exportació, Miquel Roura.
L'altra, la segona línia -una dosificadora amb capacitat d'omplir 6.000 recipients alhora-, és per atendre la demanda d'espelmes ambientadores i vasos perfumats que prové de mercats industrials nous com empreses de perfumeria, cosmètica, joieria i moda, que les encarreguen per fer promocions o per vendre. La crisi ha estat una oportunitat de negoci: “Abans una persona entrava en una joieria de marca i comprava una joia per cada membre de la família. Ara només en compra una, a la resta els regala una espelma de marca, i queda bé per menys diners”, diu Roura.
Dins aquesta diversificació, va en augment la demanda d'espelmes aromàtiques en l'hostaleria, especialment la dels establiments amb instal·lacions d'hotel balneari. En aquest àmbit, fabrica una espelma per a massatges, elaborades amb mantega de karité que, en fondre's, es converteix en oli que s'aplica a 37 graus de temperatura. Pròximament, aquestes espelmes es començaran a vendre en sex shops.
Entre els seus clients hi figuren Mercadona, Alcampo, Carrefour, Eroski, Bon Preu, Consum i Miquel Alimentació, Natura, Jardiland, Perfumeries Júlia, Tous i Hermès.
Perfums al gust
En alguns casos, els perfums per a les espelmes els proporcionen els clients, però a Ceres Roura n'elaboren de tot tipus, a demanda. N'han fet amb flaire de tapes, de truita de patata, d'oliva, de terra mullada per un encàrrec dels Estats Units...
L'empresa transforma cada any més de 3.000 tones de material, cada vegada més ecològic. Almenys, el 25% del material de les espelmes ja no és la parafina –un derivat del petroli- sinó greixos vegetals de soja, palma i gira-sol, amb els quals els perfums són més nets.
Un 60% de la producció es dirigeix a la gran distribució, hostaleria i restauració i un 20%, al segment del jardí, floristeries i botiga especialitzada del regal i la decoració.